والدین نشانه‌های اعتیاد را با نشانه‌های بلوغ اشتباه نگیرند


والدین نشانه‌های اعتیاد را با نشانه‌های بلوغ اشتباه نگیرند 
   وبلاگ رسمی دکتر یزدان نیاز: اضطراب می تواند عامل اعتیاد باشد                    

رئیس مرکز بهداشت شهرضا گفت: شناسایی زودهنگام نشانه‌های اعتیاد نقش موثری در پیشگیری از بروز اعتیاد در نوجوانان و جوانان دارد به همین جهت دانش و آگاهی والدین و اطرافیان این گروه سنی می‌تواند کمک قابل توجهی در خود مراقبتی، پیشگیری و درمان اعتیاد آنها داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، سید حجت‌الله موسوی امروز (یکشنبه 14 تیرماه) در جمع خبرنگاران، استرس و اضطراب را از علائم دوران بلوغ و دوره سنی نوجوانی برشمرد و افزود: تغییرات سریع هورمونی و جسمی این دوره یکی از علل ایجاد استرس در این دوره سنی است.

وی، استرس دوران نوجوانی را از علل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر دانست و تاکید کرد: البته گاهی والدین و اطرافیان به دلیل بی‌اطلاعی نشانه‌های اعتیاد را با نشانه‌های بلوغ و دوران نوجوانی اشتباه می‌گیرند به همین دلیل دانش و آگاهی والدین در این زمینه بسیار موثر و کارساز است.


اضطراب در خانواده عامل اولیه اعتیاد به مواد مخدر و رواج فساد جنسی نسبت به لذت جویی در نوچوانان به خصوص دختران است



رئیس مرکز بهداشت شهرضا، نقش حمایتی والدین را بیش از سایر نهادهای نظارتی دانست و افزود: دقت عمل بالای والدین می‌تواند علائم دوره سنی نوجوانی را از علائم ابتلا به اعتیاد به درستی از هم درست تشخیص دهد.

موسوی در ادامه تاکید کرد: وجود این گونه علائم بالینی لزوما نشانه اعتیاد نیست، اما می‌تواند در مجموع به عنوان هشداری برای والدین باشد.

وی تمایل به عضویت در گروه‌های دوستان از بارزترین نشانه‌های دوران نوجوانی برشمرد و اظهار کرد: اگر دوستان نوجوان مصرف کننده مواد مخدر باشند به دلیل تمایل به همانند سازی به گروه دوستان، احتمال ابتلاء فرد به اعتیاد نیز افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با تاکید بر لزوم نظارت مستمر والدین بر سیر تحصیلی فرزندان خود، افت تحصیلی و غیبت‌های مکرر از مدرسه را از نشانه‌های اعتیاد نوجوانان برشمرد و گفت: نوجوانانی که با انزوا از خانواده از دوستان و بستگان و فامیل کناره‌گیری می‌کنند ممکن است در دام اعتیاد گرفتار شده باشند.

وی پرخوری و یا کاهش اشتها و همچنین مصرف خودسرانه قرص‌های آرام بخش را از نشانه‌های اعتیاد نوجوانان برشمرد و تاکید کرد: ممکن است که بروز این علائم در دوران نوجوانی عادی به نظر برسد، اما در کنار سایر علائم هشدار دهنده باید آنها را در نظر گرفت به عنوان نمونه پرخوری غیر معمول می‌تواند نشانه مصرف حشیش باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا همچنین علائمی چون تغییر حالت چشم‌ها و رنگ صورت، دروغگویی و کم حرفی و یا پرحرفی زیاد را از دیگر نشانه‌های اعتیاد برشمرد و افزود: قرمزی چشم، مردمک بسیار ریز (نوک سوزنی) و یا بسیار گشاد، نگاه خیره، چشم‌های پف کرده، رنگ پریدگی و یا زردی چهره، قرمزی زیاد چشم‌ها می‌تواند علامت مصرف حشیش باشد همچنین مصرف این ماده مخدر باعث پرحرفی فرد می‌شود.

موسوی گفت: مصرف محرک‌هایی نظیر اکستازی، کریستال، شیشه و ریتالین باعث می‌شود تا فرد تند و زیاد حرف بزند.

هیچ نظری موجود نیست: