گرلین توانایی برانگیختن ولع مصرف الکل را دارد /Ghrelin Stimulates an Appetite for Drinking Alcohol


گرلین توانایی برانگیختن ولع مصرف الکل را دارد

تاریخ مقاله : 31 اکتبر 2014
گرلین (ghrelin) هورمونی است که از معده آزاد گشته و موجب تحریک اشتها و جذب غذا می شود . الکل نیز معمولاً بعنوان یک ماده روانگردان که در ابتدا بر روی عملکرد مغز اثر می گذارد شناخته شده است ولی در این حال یک غذای بسیار پر انرژی محسوب می شود .

این آگاهی همراه با یافته های حاصل از پژوهش هایی که بر روی حیوانات انجام گرفته ، محققان را به این فرضیه که گرلین توانایی تحریک و انگیزش ولع حاصل از الکل را داراست ، راهنمایی نموده است .


دکتر لورنزو لجیو (Dr.Lorenzo Leggio) و همکارانش این موضوع را در انسان ها مورد آزمایش قرار داده و دریافتند که : آنطور که پیش بینی کرده بودند ، ولع مصرف در مصرف کنندگان افراطی الکل به دنبال تجویز گرلین ، افزایش یافت . گزارش کار آنها نیز در نشریه ماه جاری روانپزشکی زیستی (biological psychiatry) چاپ شد .

دکتر لجیو که محقق بالینی در موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم (NIAAA) و موسسه ملی بررسی سوء مصرف مواد مخدر در موسسات ملی سلامت و بهداشت است گفت : " این پژوهش تفسیر مستقیمی از نقش گرلین در رفتارهای الکل جویی انسان ها از پژوهش های انجام شده گذشته بر روی موش ها را میسر می سازد " . دکتر لجیو در ضمن رئیس بخش بالینی روان - عصب شناسی مرتبط با غدد مترشحه داخلی (psychoneuro endocrinology) و داروشناسی عصب شناختی روان (neuropsycho pharmacology) در آزمایشگاه بالینی و مطالعات تفسیری NIAAA نیز می باشد .

این پژوهش در آزمایشگاهی همراه با 45 مرد و زن داوطلب که همه آنها وابستگی به الکل داشته و همچنین افرادی که مصرف مفرط داشته و پیگیر هیچ درمانی نبوده اند ، انجام گرفته و به صورت تصادفی به آنها یک تا سه دوز متفاوت از گرلین داده شد . یکی از این دوزها دارونما (پلاسبو) با مقدار گرلین صفر میلی سانتی گرم بر کیلوگرم وزن (mcg/kg) بوده است . پس از تزریق داخل وریدی دارو ، داوطلبان یک تکلیف واکنش نشان دادن با اشاره را (cue – reactivity task) انجام داده که در طی آزمایش به صورت هر دو نشانه های الکل و وضعیت خنثی به نمایش گذاشتند . در طول جلسه آزمایشگاهی ، ولع آنها (به عنوان مثال : میل به نوشیدن) به الکل یا آب میوه ، بارها و بارها مورد بررسی قرار گرفت .

در مقایسه با دارو نما ، گرلین بطور محسوس و قابل توجهی ولع مصرف به الکل را افزایش داده اما هیچ تأثیری بر روی تمایل به نوشیدن آب میوه نداشت . هیچ تفاوتی در عوارض جانبی گزارش شده بین آنهایی که دارونما دریافت داشته برخلاف کسانی که گرلین مصرف کرده بودند ، وجود نداشت .

دکتر جان کریستال (Dr. John Krystal) سردبیر نشریه روانپزشکی زیستی (Biological psychiatry) توضیح داد که : " این پژوهش نور تازه ای را بر نقش گرلین در ولع مصرف الکل تاباند و این احتمال افزایش یافت که علامت دهی گرلین (ghrelin signaling) ممکن است بوسیله درمان آینده اختلالات مصرف الکل مورد هدف قرار گیرد " .

دکتر بجیو افزود : " نیاز های حیاتی و قاطعی برای شناسایی مسیر های عصبی – زیستی (neurobiological) مرتبط با مصرف الکل که ممکن است به بهبود درمان های مؤ ثر تازه ای که به کاهش مصرف مفرط الکل کمک کنند ، وجود دارد . در این زمینه پژوهش های آینده ممکن است توانایی مسدود کردن (blocking) علامت دهی گرلین را بعنوان یک درمان امیدوار کننده برای اعتیاد به الکل کشف کنند " .

سرم خوراکی "پدیالیت" Pedialyte، درمان خماری ناشی از مصرف ...
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: چرا مصرف ... ماری جوانا اشتهای گاوی می دهد (گرلین )
سر التون هرکیولس جان معتاد به کوکائین و الکل - Opium.Site

رجوع شود به مقاله : Ghrelin has potential to stimulate alcohol craving در سایت medical news today

هیچ نظری موجود نیست: