رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اعلام کرد: اعتياد تزريقي مقصر اصلي شيوع ايدز در جامعه است

۲ آذر ۱۳۹۳ (۱۳:۳۵ب.ظ) 

                                                            رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت اعلام کرد: اعتياد تزريقي مقصر اصلي شيوع ايدز در جامعه است 
   دکتر صداقت گفت: در همه کشورهاي دنيا استفاده کنندگان از سرنگ مشترک و معتادان تزريقي الگوي انتقال ايدز محسوب میشوند     
  
  رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت، با اشاره به اين که بيماري ايدز در کشور ما مانند خيلي از کشورهاي ديگر براي جوانان و نوجوانان تبديل به يک تهديد شده است، گفت: در همه کشورهاي دنيا يک يا دو گروه پرخطر بيشتر از ساير گروه ها در معرض ابتلا به ايدز هستند که در رأس آنها استفاده کنندگان از سرنگ مشترک و معتادان تزريقي، الگوي انتقال ايدز محسوب مي شوند.
دکتر عباس صداقت با بيان اين که با اين حال در دهه گذشته با اجراي برنامه هاي کاهش آسيب در جامعه، سرعت رشد شيوع ايدز در بين اين گروه ها شيب کندي به خود گرفته است، افزود: با اين حال استفاده کنندگان از سرنگ مشترک همسراني داشتند که با قرار گرفتن در معرض روابط جنسي پرخطر ناشي از اعتياد، منجر به انتقال ايدز مي شدند.
به گفته رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت در سال 92، 28 هزار مورد ابتلا به ايدز ثبت شد که تقريبا 38.9 درصد از اين تعداد از طريق رابطه جنسي غير ايمن، به ايدز مبتلا شده بودند.
دکتر صداقت با بيان اين که علاوه بر اين در سال هاي اخير با شيوع مصرف مواد روانگردان و محرک ها، رو به رو شده ايم، ادامه داد: در مورد مصرف اين مواد با يک باور غلط رو به رو هستيم به طوري که مصرف کنندگان معتقدند اين مواد علاوه بر ارزان بودن، اعتياد آور تلقي نمي شوند
.وي با تأکيد بر اين که متاسفانه مصرف اين مواد در سال هاي اخير در بين زنان، جوانان و نوجوانان بيش از حد افزايش يافته است، گفت: مصرف کنندگان بيشتر به خاطر کاهش وزن، تناسب اندام، افزايش تمرکز و اعتماد به نفس به مصرف محرک ها و روانگردان ها روي مي آورند در حالي که اين گونه مواد شديدا فرد را در معرض روابط جنسي همراه با بي بند و باري و خارج از عرف جامعه قرار مي دهد و اين خود عامل مهم انتقال بيماري ايدز در جامعه است.دکتر صداقت با بيان اين که هم اکنون ابتلا به ايدز در بين زنان سرعت بيشتري از گذشته به خود گرفته است، توضيح داد: يک سوم موارد ثبت شده به اين بيماري در سال 92، زنان بوده اند و اين مسأله زماني اهميت ويژه پيدا مي کند که زنان مبتلا به ايدز اگر باردار شوند، مي توانند منجر به آلوده شدن نوزادان شده و بار سنگيني را به اقتصاد سلامت تحميل کنند.رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت همچنين خاطرنشان کرد: تمام سازمان ها و ارگان هاي مرتبط با سلامت بايد به اين مهم توجه ويژه داشته باشند و آگاه سازي افراد جامعه نسبت به خطر شيوع ايدز را در دستور کار خود قرار دهند.
دکتر صداقت تأکيد کرد: رسانه ها و خبرگزاري ها، برنامه سازان، داستان نويسان و شبکه هاي اجتماعي در کنار تک تک افراد جامعه موظف به اطلاع رساني در اين خصوص هستند.
وي همچنين اذعان کرد: انتظار داريم آموزش و پرورش جدي تر از گذشته نوجوانان و خانواده ها را از طريق برگزاري جلسات اوليا و مربيان نسبت به خطرات شيوع ايدز آگاه کند ضمن اين که تشکل هاي غير دولتي نيز در اين زمينه نقش برجسته دارند.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با بيان اين که در اين راستا وزارت بهداشت در حال انجام مأموريت هايش است، ادامه داد: در حال حاضر 30 مرکز مشاوره ويژه زنان آسيب پذير در حال فعاليت هستند.
 اين مراکز در مناطقي راه اندازي شده اند که گروه هدف آنها زنان در معرض خطر است و کليه خدماتشان به طور رايگان ارائه مي شود.دکتر صداقت افزود: همچنين برنامه هاي پيشگيري از انتقال ويروس ايدز از مادر به نوزاد نيز از اقدامات ديگر وزارت بهداشت است.
 به طوري که اگر مادر مبتلا به ايدز به موقع مراجعه کرده و تحت درمان هاي پيشگيري قرار گيرد و بعد از زايمان درمان هاي پيشگيرانه را دنبال کند، تا 90 درصد نوزاد را از ابتلا به ايدز مصون داشته است.
وي با تأکيد بر اين که تمام اين خدمات نيز در کنار خدمات مراکز مشاوره به طور رايگان ارائه مي شود، اظهار کرد: توصيه بر اين است که اگر فردي مبتلا به ايدز بود يا اين که همسرش اين بيماري را داشت، پيش از اقدام به بارداري به مراکز مشاوره بيماري هاي رفتاري مراجعه کند و بعد از انجام مشاوره باردار شود.
دکتر صداقت در پايان گفت: همچنين در صورتي که زنان باردار مشکوک به ابتلا به ايدز هستند، در سه ماهه اول بارداري با مراجعه کردن به اين مراکز مي توانند از خدمات پيشگيري بهره مند شوند. 

هیچ نظری موجود نیست: