همه مردم باید مهارت‌های زندگي را به منظور پیشگیری از اعتیاد را فراگیرند

مدیرکل سابق دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افراد زیادی از جامعه مستقیم و غیرمستقیم درگیر عوارض و مضرات ناشی از مواد مخدر هستند، تاکید کرد: همه مردم باید مهارت‌های زندگي به منظور پیشگیری از اعتیاد را فراگیرند.دکترعباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در پیشگیری از اعتیاد جامعه موثر دانست و گفت: اعتیاد دارای مشکلات زیادی بوده و متاسفانه با احتساب خانواده معتادان در حال حاضر نزديك به 6 میلیون نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر ساخته است. همچنین هزینه‌های زیادی از بیت‌المال صرف مبارزه با قاچاقچیان و مواد مخدر می‌شود و افراد زیادی تحت تاثیر جرم از سوی قاچاقچیان قرار دارند. بر این اساس معتقدیم؛ همه مردم باید مهارت‌های زندگي جهت پیشگیری از اعتیاد را فراگیرند.
این روانپزشک با بیان اینکه آثار اجتماعی اعتیاد زیاد و اکثر جرائم به دلیل اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در کشور به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: برای مقابله و پیگیری از اعتیاد راهی جزء درگیرکردن همه افراد جامعه نداریم و اگر مقابله با گروه‌های کوچک انجام شود پیشرفت موثری نخواهیم داشت.
وی اضافه داشت: زمینه‌های ارائه این آموزش‌ها باید توسعه یابد. همچنین خانواده‌هایی که به صورت مستقیم درگیر معضل اعتیاد هستند، نیز باید آموزش‌های لازم جهت برخورد مناسب با معتادان داشته باشند که چگونه در ترک و درمان به فرد معتاد کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: تمام نهادهای حکومتی باید بخشی از برنامه‌های خود را به پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد اختصاص دهند و هر سه قوه باید درگیر این مساله باشند. قوه مقننه با تصویب قوانین در زمینه پیشگیری و درمان می‌تواند در این امر همکاری کند. البته در حال حاضر قوانین خوبی در این زمینه داریم ولی باید نظارت بر اجرای قوانین افزایش و هر جا که احساس شود، خلاء قانونی وجود دارد در جهت رفع آن اقدام شود.
مدیرکل سابق دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: قوه قضائیه باید به صورت فعال در زمینه پیشگیری از جرم سهم خود را در پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن اجرا و دستگاه‌های اجرایی نیز بخشی از اعتبارات خود را صرف پیشگیری و درمان کنند؛ چرا که ستاد مبارزه با مواد مخدر به تنهایی نمی‌تواند همه این امور را انجام دهد و همکاری کامل نیاز دارد.
ناصحی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نقش برخی دستگاه‌ها همچون صدا و سیما و سایر رسانه‌ها را پررنگ و موثرتر دانست و تصریح کرد: توجه به این امر در کشور ضروری است.
وی ضمن انتقاد نسبت به این مساله که آموزش‌های پیشگیرانه از اعتیاد برای خانواده‌ها تاکنون کافی ارائه نشده و لازم است تلاش‌ها در این زمینه بهبود یابد، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند با کادر آموزش دیده در آموزش به خانواده‌ها موثر واقع شود و همه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز آموزش های لازم را فراگرفته ولی باید جهت گسترش آن اقدام شود.
این روانپزشک گفت: موضوع پزشک خانواده که به نتیحه نرسید ولی وزارت بهداشت با شبکه گسترده بهداشت و درمانی که دارد می‌تواند به صورت موثر در پیشگیری از اعتیاد سهیم باشد که این موضوع برای قرار گرفتن در مرحله اجرا به صورت حداکثری به برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعتبار کافی لازم دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: از آنجایی که بسیاری از معتادان جوان هستند یا اعتیاد خود را از دوران جوانی آغاز کرده‌اند باید به نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد نیز توجه داشت این آموزش‌ها باید از دوران دبستان تا دبیرستان و دانشگاه برای دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه شود.
وی با بیان اینکه باید کمیته‌های پیشگیری از اعتیاد، درمان و سازمان های مردم‌نهاد را بیش از گذشته فعال ساخت، اظهار داشت: در پیشگیری از اعتیاد متاسفانه تلاش‌های لازم انجام نشده که بخش اعظم آن مربوط به بسیاری از مدیران و مردم است که به نقش پیشگیری واقف نیستند و به درمان بیشتر اهمیت می‌دهند.
ناصحی اضافه داشت: اعتبارات پیشگیری نسبت به درمان اندک است که افزایش این اعتبارات برای اجرای هر چه بهتر نقش پیشگیری و برنامه های مدون لازم است.

پیشگیری از اعتیاد در مراکز زیبایی، لاغری و ورزشگاه‌ها با جدیت باید انجام شود
مدیرکل سابق دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در رابطه با بحث مخدرهای صنعتی گفت: باید توجه داشت این مواد نسبت به نوع سنتی بسیار مخرب است و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. امروز مصرف مخدرهای صنعتی به ویژه در زنان رو به افزایش است و این مساله بیشتر به علت کسب زیبایی و لاغری و... به وقوع پیوسته است. جوانان آگاهی لازم از مضرات این مواد را ندارند و به سادگی تحت تاثیر القاب فریبنده محرک و مخدرهای صنعتی قرار می‌گیرند.
وی تاکید داشت: پیشگیری از اعتیاد در مراکز زیبایی، لاغری و ورزشگاه‌ها باید با جدیت انجام شود و مردم باید اطلاع یابند که مصرف مخدرهای صنعتی عوارض وخیم روانی و جسمانی به همراه دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه ابتلاء به اعتیاد در مخدرهای صنعتی، سریع‌تر از نوع سنتی انحام می‌گیرد و درمان بسیار سختی برای آنهاست، خاطرنشان کرد: سکته مغزی، قلبی و ایست قلبی از جمله عوارض جسمانی و خشونت و قتل به دلیل توهم از عوارض روانی مصرف مخدرهای صنعتی است لذا با توجه به عوارض بسیار جبران‌ناپذیر این نوع مخدرها باید در امر پیشگیری و مبارزه با آن بیشتر انجام گیرد.


منبع خبر: روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر 93.08.27 

هیچ نظری موجود نیست: