کمتر از یک در صد معتادان بعد از ترک پاک باقی می مانند (Only 1% )

ماندگاری کمتر از یک درصدي درمان معتادان در ایران
ماندگاری کمتر از یک درصدي درمان معتادان در ایران
 
اعتياد را بايد بزرگترين معضل اين روزهاي جامعه دانست. معضلي كه تقريبا تمام خانواده هاي ايراني با آن درگير بوده و در اقوام يا فاميل خود نشانه هايي از اعتياد را مي بينند.
بر اساس آماري كه چند وقت پيش مطرح شده بود بالغ بر ده ميليون ايراني به صورت مستقيم با اعتياد درگير مي شوند و اين در حالي است كه طبق جديدترين آمار تقريبا هيچ اميدي به بازگشت به زندگي اين معتادان نيست چراكه تنها كمتر از يك درصد اين معتادان به چرخه زندگي پاك باز مي گردند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در حوزه ماندگاری معتادان در بخش درمان بسیار ضعیف هستیم به این معنی که ماندگاری درمان معتادان در ایران کمتر از یک درصد است.

سعید صفاتیان در گفت و گو با ایلنا در خصوص داروهای درمان اعتیاد مانند متادون و پوبرنروفین گفت: پوبرنروفین دارویی است که شاید نزدیک ۲۵ سال است که در دنیا برای درمان معتادان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این ماده مخدری که برای درمان اعتیاد مصرف می‌شود در کشور ما نیز تقریبا ۱۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به میزانی که باید نتوانسته جایگاه خود را در کشور پیدا کند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به دلیل اینکه پزشکان ما هنوز در زمینه کاربرد این دارو به اندازه کافی آموزش ندیده‌اند و نیز گران بودن قیمت این دارو نسبت به دیگر داروهای درمان اعتیاد، پوبرنروفین کمتر از متادون در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه پوبرنروفین به صورت قرص‌های زیرزمینی و به شکل قرص‌های ۸، ۲ و ۴ دهم میلی‌گرمی وجود دارد، گفت: شاید بیشتر از ۲۰ یا ۴۰ هزار نفر در کشور ما تحت پوشش درمانی با داروی پوبرنروفین قرار دارند. وی تصریح کرد: به عقیده من چنانچه این دارو بیشتر توسعه یابد و در خصوص کاربرد این دارو آموزش بیشتری به پزشکان داده شود، این دارو می‌تواند به عنوان یکی از داروهای موثر برای کمک به درمان معتادان مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تنها کشوری که در دنیا تقریبا ۱۱۰ هزار نفر را تحت پوشش درمان با داروی پوبرنروفین قرار می‌دهد، فرانسه است، افزود: اما در همه جای دنیا از جمله کشور ما اولین ماده درمان اعتیاد متادون و دومین ماده پوبرنروفین است. وی یادآور شد: در حال حاضر در مراکز درمانی از پوبرنروفین نسبت به زمانی که این دارو را به کشور وارد کردیم و انتظار داشتیم مورد استفاده قرار گیرد کمتر استفاده می‌شود.
صفاتیان گفت: از آنجا که گران‌بودن این دارو نسبت به متادون دلیل استفاده کمتر آن در درمان اعتیاد است ما می‌توانیم برای کاهش قیمت پوبرنروفین به کشت شقایق الوفرا اقدام کنیم. وی با اشاره اینکه بر اساس ماده ۴۱ قانون مبارزه با مواد مخدر دولت می‌تواند شقایق الوفرا را به منظور تولید این دارو کشت کند، افزود:این گیاه یک نوع خشخاش است که موادی که از آن استخراج می‌شود مرفین ندارد بلکه به جای مرفین دارای ماده دیگری به نام سبابین است که این ماده، ماده اولیه تولیدکننده پوبرنروفین است.
وی ادامه داد: از آنجایی که اجازه قانونی کشت این گیاه از طریق مجمع تشخیص مصلحت به دولت داده شده، اگر بتوانیم این شقایق را در ایران کشت کنیم می‌توانیم قیمت داروی پوبرنروفین را کاهش دهیم.
صفاتیان تاکید کرد: نکته دوم در خصوص این موضوع این است که باید آموزش بیشتری توسط مراکزی که متصدی حوزه‌های آموزشی در کشور هستند، داده شود و برای پزشکان تمایلی ایجاد شود که بتوانند بر روی این موضوع کار کنند، اما در حال حاضر این تمایل در میان پزشکان وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه از سویی دیگر باید توجه داشته باشیم که نباید فقط بر روی درمان دارویی اعتیاد کار کرد، افزود: زیرا دارو فقط ۲۰ درصد از بخش درمان اعتیاد را شامل می‌شود و بقیه درمان به مسائل غیردارویی برمی‌گردد.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت فعال‌سازی حوزه‌های غیردارویی در رابطه با درمان اعتیاد مانند مددکاران و کمپ‌های درمانی و گروه‌هایی مانند (NA) گفت: متاسفانه ما در این بخش‌ها به اندازه کافی رشد نداشتیم و این در حالی است که کشور ما در حال حاضر به لحاظ دارویی دارای وضعیت خوبی است اما مهم این است که ما سازمان‌های مردم نهاد را در درمان اعتیاد تقویت کنیم.
صفاتیان با بیان اینکه گروه‌هایی به ماندگاری معتادان در بخش درمان بسیار کمک می‌کنند، افزود: این در حالی است که ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم به این معنی که ماندگاری درمان در ایران کمتر از یک درصد است. به گفته وی سازمان NA یکی از گروه‌هایی است که تقریبا ۳۰۰ هزار نفر را در کشور تحت پوشش دارد و سال‌هاست که در زمینه درمان معتادان فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: تلاش ما همواره معطوف به این است که معتادان را به درمان وادار کنیم اما نمی‌توانیم آنها را در این بخش نگه داریم لذا با استفاده از سازمان‌هایی مانند NA می‌توانیم معتادان را در بخش درمان نگه داریم ولی در درمان دخالت نکنیم یعنی بیشتر یک حمایت معنوی از معتادان داشته باشیم که این بسیار موثرتر است. لذا ضروری است که سازمان‌های متولی این حوزه به این گروه‌ها اجازه دهند که در حوزه‌های حمایتی فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی همچنین بر ضرورت کلاس‌های مشاوره‌ و مددکاری در حوزه درمان معتادان تاکید کرد و افزود: کلاس‌های مشاوره ای که سازمان NA برگزار می‌کند می‌تواند بسیار در حوزه مبارزه با اعتیاد تاثیرگذار باشد و دولت می‌تواند حمایت خود را از
این  سازمان بیشتر کند

هیچ نظری موجود نیست: