انتقال ۸۰ میلیون باکتری از طریق بوسه لب به لب

انتقال ۸۰ میلیون باکتری از طریق بوسه لب به لب

از انجام آزمایشی که در آن ۲۱ زوج به مدت ده ثانیه لب‌های یکدیگر را بوسیده‌اند این نتیجه به دست آمده که طرفین حجم زیادی از باکتری به یکدیگر منتقل می‌کنند. این باکتری‌ها البته اغلب بی‌خطر و حتی پاسدار سلامت انسان هستند.
شاعری گفته است که "بوسه مگر چیست؟ فشار دو لب". ولی آیا بوسه فقط فشار دو لب است؟ بدون هیچ حاشیه و پیامدی؟ پاسخ رمکو کورت، میکروب شناسی هلندی یک نه صریح است. او و همکارانش در "انستیتوی مولکول‌ها، پزشکی و سیستم‌ها" (Institute for Molecules, Medicine and Systems) در آمستردام در پی یک تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که در جریان هر بوسه لب به لب، دست‌کم ۸۰ میلیون باکتری منتقل می‌شوند.
نتیجه تحقیق آن‌ها اخیرا در نشریه علمی میکروبیوم (Microbiome) منتشر شده است. محور این تحقیق یافتن پاسخی بر این پرسش بود که باکتری‌های دهان دو فردی که همدیگر را بوسیده‌اند تا چه حد شبیه به هم شده‌اند.
در آزمایش یادشده ۲۱ زوج می‌بایست یکدیگر را به مدت ۱۰ ثانیه می‌بوسیدند. قبل از هر بوسه‌ای می‌بایست یکی از طرف‌ها معجونی حاوی باکتری‌های بی‌خطر بنوشد. نتیجه این که بعد از هر بوسه‌ای در بزاق طرفی که معجون نخورده بود افزایش چشمگیر شمار باکتری‌ها مشاهده شد. این افزایش گاه تا سه برابر قبل از بوسه می‌رسید.
به گفته رمکو کورت، بوسه لب به لب یک رفتار انسانی است و پیوندهای انسان‌ها را تقویت می‌کند و در عین حال منجر به آن می‌شود که زوج‌ها فلورای دهانی مشابه‌ای دارند.
علاوه بر آزمایش یادشده، محققان هلندی پرسشنامه‌ای را نیز میان افراد مورد آزمایش توزیع کردند که در آن‌ها پرسیده شده بود آخرین باری که کسی را با لب بوسیده‌اید کی بوده و چندبار در روز یا هفته پارتنر خود را می‌بوسید.
نکته قابل اعتنا در بررسی نتیجه آماری به دست‌آمده از پاسخ‌ها این بود که ۷۴ درصد مردها پاسخ داده بودند که بسامد بوسیدنشان بالاست و به طور متوسط ۱۰ بار در روز طرفشان را می‌بوسند، در حالی که این رقم در مورد زنان ۵ بار بود.
بوسه بیشتر، بزاق شبیه‌تر
از آنجا که بررسی این تفاوت موضوع تحقیق نبوده، محققان هلندی بر آن متمرکز نشده‌اند. آن‌ها بیش از همه قصد داشته‌اند دریابند که تا چه میزان باکتری‌های بزاق زوج‌ها به هم شبیه می‌شود و تعداد بوسیدن‌ها چه نقشی در این زمینه دارد. نتیجه‌ای که به‌دست آمده این است که هر چه شماربوسیدن‌ها بالاتر باشد، بزاق‌ها هم به هم شبیه‌ترند.
فلورای دهان بخشی از کل میکروبیوم بدن انسان است. میکروبیوم مجموع ژنوم تمامی میکروب‌های موجود در بدن انسان است که عمدتا در مخاط‌ها، دستگاه گوارش و پوست قرار دارند و بر خلاف تصور رایج در مورد باکتری‌ها عمدتا پاسدار سلامت انسان هستند.
به گفته جک گیلبرت از دانشگاه شیکاگو نباید از این ترسید که میکروبیوم به این یا آن میزان، از جمله از رهگذر تماس‌های انسانی دچار تغییر شود، زیرا میکروبیوم اساس محکمی دارد. او افزوده است که بخشی از باکتری‌های درون میکروبیوم ما در دوران کودکی و در خانه یا محیط زندگی جذب آن می‌شوند و برخلاف باکتری‌های دوران بزرگسالی یا منتقل‌شده در تماس‌های انسانی پیوسته با انسان می‌مانند.
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: بیماری بوسه ...

هیچ نظری موجود نیست: