اگر یک سرنگ در زندا‌ن‌ها پیدا کردید جایزه می‌دهیم/زندانی تزریقی نداریم

رئیس سازمان زندان‌ها                                                                  

اگر یک سرنگ در زندا‌ن‌ها پیدا کردید جایزه می‌دهیم/زندانی تزریقی نداریم

 رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به ارائه متادون مجانی به ۴۰ هزار زندانی معتاد به جای سرنگ، گفت: در حال حاضر سرنگ تزریق نداریم و اگر یک سرنگ در زندا‌ن‌ها پیدا کردید جایزه می‌دهیم.
                           
غلامحسین اسماعیلی 
 در تشریح دغدغه‌ها در زمینه سونامی ایدز در زندان‌ها که زمانی وزارت بهداشت در این مقوله مطالبی را عنوان کرده بود که مورد انتقاد شما نیز قرار گرفته بود و اینکه چطور توانسته‌اید رفتارهای پرخطر را در زندان‌ها کاهش دهید، اظهارداشت: ما در مورد بهداشت و درمان زندان‌ها بارها اعلام کرده‌ایم که یکی از اولویت‌های اساسی ما همین مقوله است و برای این موضوع تدابیری متعددی اتخاذ کرده‌ایم که روز به روز هم آن را ارتقا می‌بخشیم.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه بهترین شیوه را امروز در زندان‌ها لحاظ کرده‌ایم، افزود: یک زمانی وزارت بهداشت در چند سال قبل عنوان کرده بود در زندان‌ها سرنگ یک‌بار مصرف بهداشتی توزیع کنیم که در زمان آمدن بنده به عنوان رئیس سازمان زندان‌ها با این موضوع مخالفت کردم و پیشنهاد یک بسته کاملاً علمی،‌ پیشرفته، امنیتی و بهداشتی را ارائه دادیم و امروز به وضعیتی رسیدیم که همه نیز قبول کرده‌اند که در این مقوله به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم.
اسماعیلی ادامه داد: ما در این زمینه در گام نخست اقدامات مراقبتی را تشدید کرده‌ایم تا در این مرحله مواد مخدر به داخل زندان‌ها ورود پیدا نکند و ورود آن را مهار کنیم تا بر این اساس دیگر وقتی مواد مخدر در زندان وجود نداشته باشد مسلماً سرنگی نیز برای تزریق لازم نخواهد بود.
رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: وقتی توانستیم ورود مواد مخدر را به زندان‌ها مهار کنیم یک گام در این زمینه جلو رفتیم و برای معتادان عمومی و تزریقی‌های خاص تدابیر دیگری را اتخاذ کردیم مبنی بر اینکه بخش سم‌زدایی،‌ درمان اعتیاد و روش‌های علمی و مشاوره و روان‌درمانی را با احیای گروه‌های NA را در زندان‌ها توسعه دادیم .
وی بیان کرد: بنابراین در این زمینه‌ها در گام نخست آمدیم و جلوی ورود مواد به داخل زندان را گرفتیم و محکم ایستادیم و مقابله کردیم و در ادامه درمان معتادان در داخل زندان شروع شد که در این زمینه سم‌زدایی، مشاوره و احیای گروه‌های NA را فعال کردیم و معتادان یکی پس از دیگری اعتیاد خود را ترک کردند.
اسماعیلی گفت: در نهایت پس از انجام این اقدامات یک تعداد معتاد و تزریقی باقی ماند که قابلیت ترک نداشتن و اعلام کردیم اگر بخواهیم برای این تعداد معتاد اقدام به توزیع سرنگ کنیم آلودگی‌های بسیاری رخ می‌دهد بنابراین آمدیم براساس پروتکل‌های علمی با همکاری وزارت بهداشت جایگزین برای این مسئله تعیین کردیم و به این گروه از معتادان متادون مجانی ارائه کردیم.

بیش از 40 هزار زندانی در کشور متادون مجانی دریافت می‌کنند
وی گفت: ما همانطور که یک مقوله جایگزینی در رفع مشکلات معتادان زندان‌ها فراهم کردیم سعی شد در این مقوله راه حل‌هایی را نیز ارائه دهیم و در حال حاضر بیش از 40 هزار زندانی در کشور متادون مجانی دریافت می‌کنند.
اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد معتادین در زندان‌ها که متادون مجانی دریافت می‌کنند آمارشان زیاد است، گفت: به هر حال جامعه زندان‌ها این اقشار را در بر می‌گیرد و ارائه متادون نیز یک مقوله علمی است که رایگان به آنها اهدا می‌شود مثلاً زمانی که سرنگ به صورت مجاز یا غیرمجاز در زندان‌ها مطرح بود همیشه مشاهده می‌شد در سطل زباله‌ها و خلوت زندان‌ها سرنگ‌های بسیاری وجود داشت ولی الان می‌توانم عنوان کنم که شما به زندان بیایید و ببینید که در این مکان‌ها حتی یک سرنگ نیز وجود ندارد. زیرا اصلاً دایره و موضوع مصرف سرنگ را در زندان‌ها برداشته ایم.
وی افزود: در حال حاضر نیاز به سرنگ و تزریق آن در زندان‌ها برداشته شده است، مسلماً‌ جلوی مقوله انتقال ایدز نیز گرفته شده است و ما در سنوات اخیر براساس بررسی‌های وزارت بهداشت هر سال شاهد سیر نزولی آمار مبتلایان به ایدز هستیم.
اسماعیلی در تشریح این موضوع عنوان کرد: هر سال پایگاه دیده‌وری وزارت بهداشت از زندان‌ها نمونه گیری می‌کند تا درصد ابتلا به ایدز را دریابد و تهیه این آمارها و گزارش‌ها مربوط به ما نیست ولی هر سال شاهد سیر نزولی آمار مبتلایان به ایدز هستیم به طوریکه در سال اول که بنده مسئولیت سازمان زندان‌ها را بر عهده گرفتم آمار ابتلا به ایدز در زندان ها 1.4 درصد بود و در حال حاضر به 1.1 درصد رسیده و در آخرین نمونه نیز فکر می‌کنم به زیر یک درصد کاهش یابد.
وی در تشریح مسئله نگرانی ابتلاء و شیوع بیماری ایدز در زندان‌ها گفت: این مسئله که باعث نگرانی شده بود موضوع بین المللی است که به نام موج جدیدی HIV عنوان می‌شود و زندان و غیر زندان نیز ندارد و این مقوله در ایران نیز مانند همه دنیا مطرح است و در زندان‌ها نیز این نگرانی‌ها درباره شیوع بالای ایدز وجود دارد.
 
اسماعیلی ادامه داد: اخیراً در یکی از زندان‌ها گزارشی به دست ما رسید مبنی بر اینکه آمار بیماری ایدز بالا رفته است ضمن اینکه حساسیت و نگرانی در این زمینه داشتیم که دستور ویژه دادیم مبنی بر اینکه سایر کارها در این زمینه انجام شود بررسی‌های صورت پذیرد که این زندانیانی که مبتلا به ایدز هستند تاریخ ورود آنها به زندان بررسی شود تا معلوم شود که آنها آیا قبل از ورود به زندان مبتلا به ایدز بودند یا اینکه در زندان به این بیماری مبتلا شده اند.
وی گفت: تعداد این افراد مبتلا به ایدز در این زندان 14 نفر بود که وقتی این بررسی‌ها را انجام دادیم متوجه شدیم 13 نفر آنها  قبل از ورود به زندان به ایدز مبتلا شده بودند یعنی این مسئله در جامعه وجود دارد ولی چون این افراد ایدزی و مبتلا به مواد هستند زودتر دستگیر می‌شوند و به زندان منتقل‌شان می‌کنند. آن یک نفر هم در بین این 14 نفر ایدزی نیز برای ما تثبیت نشد که در داخل زندان به ایدز مبتلا شده‌است یا خیر.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: بنده تصور می‌کنم با همین شیوه ای که در زندان‌ها با ایجاد مراقبت‌های مربوطه انجام داده ایم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم و در حال حاضر نیز مطلقاً‌ زندانی تزریقی در زندان‌ها نداریم و اگر به زندان‌ها بیایید و حتی سوراخ‌های زندان‌ها را بگردید یک سرنگ نیز در بخش اقامتگاه‌های زندان پیدا نمی‌کنید و اگر توانستید حتی یک سرنگ در این زمینه پیدا کنید من به آن فرد جایزه می‌دهم.

هیچ نظری موجود نیست: