تجویزهورمون تستوسترون به کاهش درد معتادان مرد کمک می کند Testosterone Therapy May Help Improve Pain in Men

 Testosterone Therapy May Help Improve Pain in Men
یک مطالعه جدید که در نود و پنجمین نشست سالانه انجمن غدد درون ریز و متابولیسم در سان فرانسیسکو ارائه گردید ، نشان می دهد : درمان با هورمون تستوسترون (testosterone) به کاهش احساس درد در مردانی که بر اثر مواد مخدر دارای سطوح پایین تستوسترون هستند ، کمک می نماید .

تستوسترون تراپی به کاهش درد کمک می کند

سرپرست این گروه تحقیقاتی ، شهزاد بازاریا (shehzad basaria) ، MD ، مدیر پزشکی بخش بهداشت مردان ، پیری و متابولیسم بیمارستان بریگهام و زنان (brigham & women's hospital) و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون گفت : هدف از مطالعه این بود که دریابیم برای بهبود بخشیدن به درک درد و تحمل آن و بهبود کیفیت زندگی در مردان با سطح پایین تستوسترون در رابطه با مواد مخدر آیا می توان تستوسترون را جایگزین دارو های مسکن شبه مخدر نمود ؟

 وی گفت : در بررسی چندین آزمایش آزمایشگاهی در مقایسه با مردانی که در گروه دارونما قرار داشتند ، دریافتیم که تجویز هورمون تستوسترون در این مردان با کاهش چشمگیری در حساسیت نسبت به درد همراه بود .

مخدر ها (opioids) در طبقه بندی داروهایی قرار می گیرند که برای از بین بردن دردهای مزمن ناشی از آسیب ، جراحی و درمان سرطان بکار می روند . این مخدرها عبارتند از : مورفین ، کدئین ، فنتانیل (fentanyl) و اکسی کدون  (oxycodone) که امروزه در میان اغلب داروهایی که در ایالات متحده مصرف می شوند وجود دارند .

داروهای مخدر(opioids) علاوه بر اینکه بسیار اعتیادآورند ، مصرف آن موجب بروز عوارض جانبی بسیاری نیز می گردد . مانند : سرکوب محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – غدد جنسی یا بعبارت دیگر عوارضی که مربوط به این غدد می شوند ، هم در مردان و هم در زنان . یکی از این عوارض کاهش تولید تستوسترون بوده که به نوبه خود می تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی ، کاهش توده عضلانی ، افزایش توده چربی و کاهش کیفیت زندگی گردد .

در این مطالعه محققان دریافتند که درمان با تستوسترون به طور قابل توجهی احساس درد و تحمل آن را بهبود بخشیده و علاوه بر آن برخی از جنبه های کیفیت زندگی نیز ارتقا یافته است . بازاریا گفت : برای تایید این مطلب مطالعات بزرگتر و جامعتری باید انجام گیرد .

در این مطالعه از 84 مرد بین سنین 18 تا ،64 مبتلا به کمبود تستوسترون ناشی از مواد مخدر استفاده گردید (میانگین 49 سال) که 65 نفر از این مردان مطالعه را به اتمام رساندند . محققان شرکت کنندگان را به صورت تصادفی در دو گروه دریافت ژل تستوسترون (اعمال به پوست) – و دارونما تقسیم نموده و به مدت 14 هفته مورد بررسی قرار دادند . (36 نفر ژل تستوسترون و 29 نفر دارونما)

بودجه این تحقیقات را شرکت داروسازی Solvay ) Abbottکنونی ) تامین کرده است .

opium.site: اثر مصرف تریاک بر روی هورمون جنسی مردانه و نعوظ و ...
opium.site: مصرف ماری جوانا باعث بزرگ شدن حجم سینه مردان ...
opium.site: تریاک و تستوسترون opium and testosterone
opium.site: خوابیدن کودکان در کنار پدرانشان هورمون مردانه تستسترون ...منبع : Testosterone Therapy May Help Improve Pain in Men

هیچ نظری موجود نیست: