فن اتیل امین (فنتیلامین ) Phenethylamine باعث عشق موش به گربه می شود

محققان می گویند تنها یک ژن مسئولیت رمزگذاری گیرنده های بویایی حساس به  فن اتیل امین PEA را در موش ها به عهده دارد.
فن اتیل امین مولکول عشق و تنفر ؟
با حذف این ژن حساسیت آنها به حضور گربه ها از بین رفته و دیگر از رفتار غریزی فرار خبری نیست.
 
احتمالا شما هم می دانید موش ها بلافاصله بعد از اینکه بوی گربه به مشامشان بخورد، به شکل غریزی پا به فرار خواهند گذاشت تا شکار نشوند؛ اما این اولین بار است که دخالت تنها یک ژن در این رفتار حیاتی آنها اثبات می شود.


توماس بوزا و همکارانش در دانشگاه نورث وسترن با بررسی گیرنده های بویایی در موشها که مانند گیرنده های مشابه خود در دیگر پستانداران، امکان تشخیص بوها و رایحه های گوناگون را به این حیوان می دهد، نتایجی را گردآوری کرده اند که نشان می دهد تنها یک ژن مسئولیت این رفتار را در موش ها به عهده دارد.
 این نتایج به تازگی در نشریه نیچر منتشر شده است.

بوزا که نوروبیولوژیست است و رهبری این گروه را به عهده داشته، می گوید:
«حذف تنها یک گیرنده بویایی در این حیوان می تواند باعث شود که موش دیگر فرار نکند. ژن کدکننده این گیرنده که TAAR4 نامیده می شود در واقع گیرنده ای را رمزگذاری می کند که به ماده شیمیایی که در ادرار گوشتخواران در حجم بالا وجود دارد واکنش نشان می دهد. 
موش ها بلافاصله به این ماده شیمیایی که وجود شکارچی را در اطراف نشان می دهد، عکس العمل نشان داده و فرار می کنند؛ اما موش هایی که این ژن را از دست داده اند، بوی هشداردهنده را حس نکرده و دلیلی برای فرار کردن ندارند».
دانسته های ما در مورد حس بینایی بسیار گسترده تر از دانش ما در مورد حس بویایی است. می دانیم که تشخیص رنگ ها با فعالیت هماهنگ سه گیرنده حساس به نور که در نورون های حسی چشم وجود دارند، انجام می گیرد و حتی اگر یکی از این گیرنده ها درگیر جهش شده باشد و درست عمل نکند، فرد کوررنگ خواهد بود.
بوزا می گوید:
«درک اینکه چقدر این سه گیرنده حائز اهمیت هستند و حفظ آنها طی فرایند تکامل حیاتی بوده، بسیار ساده است؛ اما در برخورد با حس بویایی با سیستم بسیارپیچیده تری مواجهیم».
جالب است بدانید در مقابل این سه گیرنده نوری، انسان 380 ژن وابسته به حس بویایی دارد و تعداد این ژن ها در موش بیشتر از 1000 ژن است. بوی خوش قهوه یا عطرها تعداد زیادی از این گیرنده ها را همزمان به کار می اندازد.
بوزا که استادیار نوروبیولوژی در کالج هنر و علوم وینبرگ است، می گوید:
«محققان روی این موضوع اتفاق نظر داشتند که حذف یکی از ژن های وابسته به بویایی نمی تواند تأثیر چندانی روی درک بوها در جانوران گوناگون داشته باشد».
او و همکارانش برای بررسی این فرضیه، زیرمجموعه مشخصی از گیرنده های بویایی را که TAARs یا گیرنده های وابسته به آمین نام دارند، در موش ها برداشتند. موش ها مجموعا 15 گیرنده TAARدارند که یکی از آنها در مغز قرار گرفته و مسئولیت پاسخ به ناقل های عصبی حاوی آمین و مخدرهایی مانند آمفتامین را به عهده دارد. 14 گیرنده دیگر در بینی هستند که وظیفه آنها درک بوهای گوناگون است.
این محققان نشان دادند گیرنده های TAAR حساسیت فوق العاده ای به ترکیبات شیمیایی حاوی آمین که اغلب منحصر به سیستم های بیولوژیکی هستند و در مواد در حال فساد دیده می شوند، دارند. موش ها و انسان ها به شکل غریزی از این مواد که اغلب بوی ناخوشایند و کیفیت غیرقابل قبولی دارند، اجتناب می کنند.
بوزا و همکارانش با حذف این 14 ژن مرتبط با حس بویایی در موش ها نشان دادند آنها دیگر از ترکیبات آمین دار گریزان نیستند. آزمون بعدی که آزمون حذف ژن کدکننده TAAR4 به تنهایی بود، نشان می داد موش ها حساسیت خود به آمین ها را حفظ کرده اند؛ اما حس بویایی آنها در برابر ترکیب PEA (فنیل اتیل آمین) که در ادرار گوشتخواران متمرکز شده، از بین رفته است.
این گروه از موش ها که نمی توانستند حضور گربه ها را در اطراف خود احساس کنند، برای نجات جانشان فرار نمی کردند.
بوزا می گوید:
«چنین اثر انتخابی بسیارجالب است. با دانستن آن شما می توانید تنها با حذف یک ژن یک رفتار حیاتی را در موش ها تغییر بدهید. ژن های TAARوابسته به حس بویایی در تمامی پستانداران وجود دارند، مطالعات زیست شناسی نشان می دهد که طی فرایند تکامل کاملا حفاظت شده اند و این به این معنی است که وجود آنها برای بقا حیاتی است».
این گروه از گیرنده های بویایی که در مقابل آمین ها بسیار حساس هستند، احتمالا به انسان ها در شناخت غذاهای فاسد که در مراحل تخریب از این مواد پر شده اند، کمک خواهند کرد. این گیرنده ها همچنین می توانند بخشی از رفتارهای غریزی حیوانات را که به امتناع از خوردن چیزی برمی گردد، شکل دهند.
بوزا می گوید:
«ما امیدواریم به کمک این تحقیق بتوانیم ارتباط عصبی مغزی چرخه ای را که به شکل گیری رفتارهای غریزی در پستانداران منجر می شود، کشف کنیم. در این صورت است که می توانیم به ارتباط میان سیستم عصبی و رفتارهای گوناگون در آنها پی ببریم».
 نقش گیرنده Trace amine-associated receptor در ردیابی معشوق و عشق عاشقی
 opium.site: مدفوع دختر شکلات خور در فرانسه عصاره و داروی افزایش مهر ...

 opium.site: مولکول عشق
opium.site: مت الیل اسکالین Methallylescaline، مت الیل مسکالین ...
مواد مخدر گروه فن اتیل امین کدامین هستند
ماده فن اتیل امین چیست
ایا عشق با فن اتیل امین رابطه ای دارد
ایا تنفر با فن اتیل امین رابطه ای دارد
فن اتیل امین همان فنتیلامین است - فن اتیل امین من او را می شناسم و دوستش دارم
opium.site: Phenethylamine فنتیلامین هورمون عشق و اعتیاد و شهوت
opium.site: Phenmetrazine فن مترازین

opium.site: ماده مخدر روانگردان صنعتی (اظهار تنفر) هو BOH DRUG 

  opium.site: پره کورسورهای فن اتیل امین در طبیعت
 opium.site: مخدر روانگردان صنعتی جدید اتکاتینون ( Ethcathinone ...

 opium.site: روانگردان امپاتوژن چیست .
opium.site: کاکائو سرشار از پلی فنل است و این آنتی اکسیدان باعث ...

 Trace amine-associated receptor

هیچ نظری موجود نیست: