کارنامه سلامت رفتاری 258 هزار دانش‌آموز روی میز کار مدیران مدارس

کارنامه سلامت رفتاری 258 هزار دانش‌آموز روی میز کار مدیران مدارس
رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران ضمن اعلام آمادگی همكاري همه جانبه با ستاد مبارزه با مواد مخدر جهت اجراي برنامه‌هاي پیشگیری از اعتیاد گفت: تاکنون کارنامه سلامت رفتاری 258 هزار دانش آموز مقطع متوسطه را به مدیران مدارس ارائه کرده‌ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، ابوالفضل رحمانی با بیان اینکه بیش از 1500 مشاور متخصص با مدارس پایتخت همکاری دارند، گفت: پیشگیری از اعتیاد موضوع مهمی است که در آموزش و پرورش شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد به مواد مخدر طی ارزیابی دقیق از سلامت روانی و رفتاری دانش آموزان طی دو سال گذشته بیش از 126 هزار دانش‌آموز متوسطه در سال ۹۱ و 132 هزار دانش آموز متوسطه دیگر در سال ۹۲، در ۴۲ مولفه رفتاری و چگونگی اوقات فراغت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳۹۹ پروفایل و نیمرخ روانی مدرسه‌ای دانش آموزان متوسطه صادر شده است، ادامه داد: این پروفایل‌ها به عنوان کارنامه وضعیت سلامت رفتاری و روانی روی میز کار مدیران مدارس قرار گرفته است.

به گفته رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران، رفتارهای پرخطر، خشم، افسردگی، نگرش نسبت به خانواده، حمایت‌های اجتماعی و چگونگی اوقات فراغت از جمله مولفه‌های رفتاری است که در دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال مورد بررسی قرار گرفته تا برای کمک به آنها قدم‌های موثر برداشته شود.

رحمانی با بیان اینکه نقطه به نقطه مدارس متوسطه شهر تهران از نظر ۴۲ مولفه رفتاری آسیب شناسی شد، گفت: در مرحله بعد، کمیته‌های ۱۹گانه ارتقاء سلامت روانی و رفتاری در مناطق آموزش و پرورش تشکیل دادیم.

وی اضافه کرد: دانش آموزان در معرض اعتیاد، در یک یا چندین مولفه ارزیابی روانی و رفتاری، کاستی داشته و به ما جهت پیشگیری از گرایش به مصرف مواد مخدر هشدار می‌دهد.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران اظهارداشت: دانش‌آموزان بر اساس این مولفه‌ها به پنج دسته پایین، بسیار پایین، متوسط، بالا و بسیار بالا تقسیم شده و نتایج به صورت نموداری در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته است. همچنین اصل کار و فعالیت ما در این زمینه مداخله روانشناسانه بعد از آسیب‌شناسی است که در حال حاضر نقشه راه ارتقاء سلامت رفتاری و روانی دانش‌آموزان تهیه شده است.

رحمانی با بیان اینکه ارکان چهارگانه شورای مدرسه و آموزش، اتاق فکر هسته‌ها و مدیران منتخب، شورای پرورشی در مناطق و کمیته منطقه‌ای در این راستا تشکیل و امسال با قوت بیشتری فعالیت می‌کند، از برگزاری ۱۵ جشنواره در ۱۵ منطقه در راستای پیشگیری از اعتیاد و ارتقاء سلامت روانی خبر داد و گفت: با توجه به بررسی ۴۲ مولفه رفتاری دانش‌آموزان، حمایت‌های بیشتری را در این رابطه نیازمندیم.

وی بیان داشت: زمانی که رفتارهای پرخطر در جامعه هشدار می‌دهد باید با آموزش‌های لازم، نوجوانان و جوانان را در مقابل آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد واکسینه کنیم.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران افزود: گفتمان‌سازی، ارائه مشاوره، مقاوم‌سازی در مقابل اعتیاد، همچنین استفاده از هنر برای پیشگیری و اتکا به رویکردهای علمی و پژوهشی باید جهت مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد.

رحمانی با اشاره به اینکه برنامه‌های اداره مشاوره مدارس در سال‌های آتی نیز ادامه می یابد و در رابطه با پیشگیری از اعتیاد مقطعی عمل نمی‌کنیم، تصریح کرد: دانش‌آموزان باید مهارت حل مسائل و مشکلات را فراگیرند. نوجوانان ما اکثرا به دنبال راحت‌ترین راه حل اند و حل مساله را فرا نگرفته‌اند.

وی تاکید داشت: باید لایه‌هایی از آموزش‌های متنوع را به صورت هدفمند ارائه کرد تا بتوان نوجوانان را در مقابل اعتیاد واکسینه ساخت. با این راهکار گرایش به مصرف مواد به طور چشمگیر کاهش یافته و حتی دیگر نیازی به انسداد مرز جهت جلوگیری از مواد مخدر نیست. این زمان می‌توان گفت در حوزه پیشگیری از اعتیاد موفق عمل کرده‌ایم.

رئیس اداره مشاوره مدارس شهر تهران، از آغاز همکاری‌های بیشتر با ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: آمادگی همکاری همه جانبه با این دستگاه جهت تحقق رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر را داریم.

رحمانی در پايان، تهران را پیشانی نظام برشمرد و افزود: نقشه آسیب‌پذیری دانش‌آموزان پایتخت را احصا کرده‌ایم. همچنین تاکنون گزارشی از اعتیاد دانش‌آموزان ابتدایی تهران نداشته‌ایم ولی معتقدیم پیشگیری از اعتیاد را حتی باید از دوران پیش از مدرسه انجام داد تا در آینده به دلیل مشکلات رفتاری، خانواده‌ها به این بلیه شوم اجتماعی گرفتار نشوند.
 
روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر

هیچ نظری موجود نیست: