مواد مخدر صنعتی، مشکل بزرگ ۱۰ سال آینده ایران

مواد مخدر صنعتی، مشکل بزرگ ۱۰ سال آینده ایران

به گفته کارشناسان ایرانی رشد مصرف "ترامادول، شیشه و الکل" در کشور بی‌سابقه بوده و مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر صنعتی کاری بسیار مشکل است.
خلاء قانونی و کمبود اطلاعات درباره روانگردان‌ها این رشد را تسریع کرده است.
دکتر سامان غنی‌زاده، عضو سازمان پزشکی قانونی در نشست حوزه رفاه اجتماعی پیرامون تدوین برنامه ششم توسعه گفت: «در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین مصرف کننده‌ها در حوزه مواد مخدر بوده و بر اساس منابع بین‌المللی به عنوان صادرکننده شناخته می‌شود.»
وی میزان اعتیاد به "شیشه" در ایران را حدود ۲۵ درصد دانست. غنی‌زاده مصرف مواد مخدر صنعتی را چالشی بزرگ برای ایران خواند که به سرعت ابعادی وحشتناک به خود خواهد گرفت و "مشکل ۱۰ سال آینده کشور" خواهد شد.
این عضو سازمان پزشکی قانونی در بحث خود به "مشکلات قانونی" اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر مشکل ما مواد مخدر افیونی مثل تریاک نیست و فکر می‌کنم حتی اگر ماده‌ای مثل تریاک را آزاد هم کنیم اتفاق خاصی نمی‌افتد، بلکه مشکل ما بحث‌هایی مثل ترامادول، شیشه و الکل است.»
غنی‌زاده تصریح کرد که مصرف‌کنندگان "ترامادول" همگی زیر ۳۰ سال هستند. این در حالی است که این ماده مخدر در جامعه کمتر شناخته شده و بحثی نیز درباره آن صورت نگرفته است.
ترامادول که نام تجاری آن "ترامال و ترامدوبایوماول" است، دارویی مسکن است که برای دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌‌شود.
به گفته این پزشک "ترامادول" در بسیاری از داروهای تقویتی که حتی "عطاران" تولید می‌کنند، نیز وجود دارد و عرضه آن نیز با هیچ مانعی روبرو نمی‌شود. وی تصریح کرد که فروش "ترامادول" و "متادون" یکی از منابع پرسود برای عطاران است و به دلیل خلاء قانونی برخوردی به آنان نمی‌شود.
ناتوانی وزارت بهداشت در زمینه مهار اعتیاد
غنی‌زاده گفت که قضات کشور فاقد اطلاعات کافی در باره پی‌آمدها و تاثیرات مواد مخدر صنعتی هستند. تنها "شیشه" از جمله مواد مخدر صنعتی است که تا حدودی ضررهای آن برای جامعه شناخته شده است.
وی در باره خطر بزرگ روانگردان‌ها گفت: «اعلام خطر می‌کنم که در ۱۰ سال آینده مشکل ما روانگردان‌ها، الکل و قرص‌هایی است که خود ما در سیستم بهداشتی تولید می‌کنیم.»
ابراهیم قدوسی، عضو وزارت بهداشت در این نشست گفت که ساختار وزارت بهداشت برای مبارزه با اعتیاد اصلاً مناسب نیست و بودجه کافی نیز در اختیار این وزارت‌خانه قرار نگرفته است.
وی با اشاره به نا‌کار‌آمدی روندهای قضایی و اجرایی در زمینه مبارزه با اعتیاد گفت: «طبق قانون بعد از دستگیری فرد معتاد باید کار او پی‌گیری شود تا دوباره به سمت مواد برنگردد، اما در کشور با افرادی مواجه می‌شویم که ۳۲ بار دستگیر شده‌اند اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است.»
مصرف مواد مخدر از جمله مواد مخدر صنعتی از سوی زنان در ایران رشدی بی‌سابقه داشته است مصرف مواد مخدر از جمله مواد مخدر صنعتی از سوی زنان در ایران رشدی بی‌سابقه داشته است
رشد ۵۲ درصدی مصرف روانگردان‌ها
علی هاشمی، دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در تشریح تدوین برنامه ششم گفت: «در رژیم گذشته مقابله با عرضه مواد مخدر عمدتا رویکرد غیررسمی و نوشته نشده‌ای داشت. بحث همکاری‌های ویژه‌ با باندها و عمدتا تلاش در جهت ترانزیت مواد بوده است.» وی تصریح کرد، اما در دوران پیش از انقلاب "تقاضای" مواد مخدر توسط دولت‌ها "مدیریت" می‌شد.
هاشمی افزود که شاخص مصرف مواد مخدر صنعتی در گذشته دو دهم درصد بوده "اما طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر این شاخص ۲۶درصد و رشد آن ۵۲ برابر شده است."
مصرف مواد مخدر صنعتی در زنان نیز در سال ۸۴ ، چهار و هفت صدم بوده، اما در حال حاضر به نه و سه دهم درصد رسیده است. رشد مصرف مواد مخدر صنعتی در افراد ۱۴ تا ۲۸ سال نیز ۱۰۰ درصد بوده است.
به گفته هاشمی در حال حاضر حدود ۳۴۰ هزار نفر در ایران مصرف ‌کننده ماده مخدر "شیشه" هستند.

هیچ نظری موجود نیست: