دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:"کراک" از چرخه مصرف کرمانشاه حذف شده است

 

» سرویس: استان ها - کرمانشاه
41474.jpg
‌دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تریاک را عمده ماده مخدر مصرفی در استان عنوان کرد.
علی شمشیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به حذف "کراک" از چرخه مصرف استان، تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته الگوی مصرف مواد مخدر به سرعت در حال تغییر از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی مانند شیشه است.
وی محرک بودن شیشه و توهم زایی سریع آن و نیز وجود برخی باورهای غلط در جامعه از جمله مفید بودن شیشه برای کاهش وزن و رفع چین و چرک پوست را از جمله علل افزایش مصرف شیشه عنوان کرد.
به گفته شمشیری در حال حاضر در برخی آرایشگاه های زنانه شیشه به عنوان داروی لاغری تجویز می‌شود که در همین زمینه و به منظور آگاهی بخشی به زنان با همکاری معاونت بهداشتی استان برنامه‌های آموزشی را به آرایشگران استان ارائه داده‌ایم.
شمشیری به تبلیغات ماهواره‌ای در زمینه قرص‌های لاغری و قرص‌های برطرف کننده چین و چروک صورت اشاره و تصریح کرد: بسیاری از این قرص‌ها با استفاده از ماده مخدر شیشه ساخته شده و مصرف آن علاوه بر اعتیادآوری می‌تواند موجب به خطر افتادن جان افراد شود.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه مواد صنعتی از جمله شیشه بسیار زیان آورتر و کشنده تر از مواد سنتی بوده، به طوریکه مصرف مداوم شش ماه شیشه می‌تواند فرد را به جنون کشیده ‌یا آسیب مغزی جدی به او وارد کند، بطوری که نتوان آن را درمان کرد.

آمارها کاهش اعتیاد زنان را نشان می‌دهد

شمشیری با بیان اینکه آمار کاهش موارد اعتیاد زنان را نشان می‌دهد، عنوان کرد: بر خلاف آمارها، معتقدم اعتیاد در میان زنان در حال افزایش است.
وی تصریح کرد: از آنجا که آمار معتادان از طریق کمپ‌ها و محل های نگهداری معتادان ولگرد به دست می‌آید، تعداد کمی از زنان به به این کمپ‌ها و مراکز مراجعه کرده، لذا آمارها تعداد واقعی زنان معتاد را مشخص نمی‌کند.
قاچاقچیان مواد مخدر به ترانزیت دریایی روی آورده‌اند
وی اظهار کرد: تا چند سال گذشته ترانزیت مواد مخدر از سمت شرق به سمت غرب کشور و استان ما انجام می‌شد، اما در حال حاضر با تقویت استحکامات مرزی در شرق کشور شاهد تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر در کشور هستیم.
به گفته شمشیری، در حال حاضر قاچاقچیان مواد مخدر به ترانزیت این مواد از طریق دریا روی آورده و در حال حاضر مسیر ترانزیت مواد مخدر کشور از راه جنوب به غرب کشور صورت می‌گیرد.
آشپزخانه‌های استان، کوچک و پراکنده هستند
وی با تایید وجود آشپزخانه تولید مواد مخدر در استان اظهار کرد: این آشپزخانه‌ها در مقیاس کوچک و بصورت پراکنده در استان وجود دارند.
به گفته شمشیری، مواد مخدر ساخته شده در این آشپزخانه های سنتی از آنجا که پایه علمی نداشته و بسیاری مواد زیان آور در آن استفاده می‌شود، خطراتی به مراتب بیشتر از مواد مخدر ساخته شده در لابراتورهای کلان دنیا دارد.
وی تصریح کرد: سودآوری و در عین حال استفاده از مواد ارزان قیمت و ساخت راحت شیشه موجب شده تا بسیاری به سمت تولید این مواد روی بیاورند که در حال حاضر استفاده از این مواد جان بسیاری از معتادان را می‌گیرد.
به گفته شمشیری، در حال حاضر از بسیاری مواد دارویی مجاز و ارزان قیمت در ساخت شیشه استفاده می‌شود که همین امر پیشگیری از ورود مواد اولیه ساخت تولید شیشه به کشور را با مشکل مواجه کرده است.
کاهش سن اعتیاد در کشور

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به کاهش سن اعتیاد در کشور، از خانواده‌ها خواست تا مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند.
به گفته شمشیری، والدین باید هرگونه تغییر رفتار نوجوانان و جوانان از جمله داشتن حالت پریشانی و پرخاشگری، بی خوابی، زود رفتن و دیر آمدن، درخواست پول توجیبی بیشتر به بهانه‌های مختلف، رفتن به مهمانی‌های شبانه و نیز تغییرات جسمی از جمله لاغر شدن را یک هشدار تلقی کرده و مراقبت بیشتری از فرزندان خود به عمل آورند.
وی عامل نیمی از موارد اعتیاد را داشتن معاشرت با دوستان ناباب عنوان کرد و افزود: از همین رو به والدین توصیه می‌شود تا نظارت بیشتری بر اشخاصی که با فرزند آنها در معاشرت هستند، داشته باشند.
سیگار و قلیان ورودی اصلی اعتیاد هستند
شمشیری سیگار و قلیان را ورودی اصلی اعتیاد دانست و اظهار کرد: استفاده از این مواد در بلند مدت علاوه بر مضرات جسمی و روحی، زمینه ساز کشیدن شدن فرد به سمت اعتیاد خواهد شد.
شمشیری با اشاره به باور غلط موجود در جامعه که کشیدن قلیان را با آسیب کمتری همراه می‌دانند، عنوان کرد: هر پوک قلیان برابر با مصرف چند عدد سیگار است و قلیان‌هایی که در حال حاضر با طعم‌های مختلف عرضه می‌شوند از آنجا که از مواد سرطان زا در آنها استفاده می‌شود، زمینه ساز ابتلا به انواع سرطان هستند.
به لحاظ مصرف مواد مخدر در میانه‌های کشور هستیم
وی استان کرمانشاه را به لحاظ مصرف مخدر در میانه استان‌های کشور دانست و اظهار کرد: کرمانشاه اغلب آخرین ایستگاه مصرف است و به همین علت ناخالصی مواد مخدر استفاده شده در آن بسیار است و همین امر موجب شده تا آمار مرگ و میر معتادان استان بالا باشد.
وی تصریح کرد: در همین راستا آموزش به معتادان در زمینه عدم استفاده از سرنگ مشترک و نیز توزیع بسته‌های بهداشتی در میان آنان در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه کاهش آمار مرگ و میر معتادان در سال جاری را در پی داشته است.


تقویت باورهای دینی و ایجاد اشتغال آمار اعتیاد را کاهش می‌دهد
وی با مخرب دانستن آثار مواد مخدر در جامعه اظهار کرد: مقابله و پیشگیری از این خسارات و آسیب‌ها تنها کار فرهنگی می‌خواهد.
به گفته شمشیری، آموزش در زمینه عواقب و خطرات مواد مخدر به جامعه باید بیشتر شود و همه افراد به خوبی باید با اعتیاد و عواقب آن آشنا شوند.
شمشیری همچنین تقویت باورهای دینی و ایجاد اشتغال را از جمله دیگر راهکارها در جهت کاهش آمار اعتیاد در جامعه عنوان کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه سرمایه گذاری در جهت کاهش آمار اعتیاد را موجب کاهش آمار سرقت و انواع جرم و جنایت در جامعه دانست.
راز ساخت و رواج ماده مخدر هروئین فشرده و کراک ایرانی و ...

هیچ نظری موجود نیست: