توليدکنندگان شيشه ماده اوليه خود را از کجا مي‌آورند؟ /هميشه پاي «ناصر خسرو» در ميان است

  توليدکنندگان شيشه ماده اوليه خود را از کجا مي‌آورند؟ 
 هميشه پاي «ناصر خسرو» در ميان است
در ايران امروز، شايعترين ماده مخدر صنعتي، متامفتامين يا شيشه است.
شيشه در همه جاي دنيا به عنوان مخدري با درجه تخريب بالا شناخته مي‌شود اما در ايران به جز عوارض جسمي و رواني براي مصرف کننده، رد پاي اين ماده در ماجراهايي چون جنون، از کار افتادن سيستم عصبي معتاد و گاهي پرونده هاي قتل ديده مي‌شود. آمار مرگ و مير ناشي از مصرف مواد مخدر طي 5 ماهه اول سال جاري يک هزار و 188 نفر گزارش شده است.
 درصد بالايي از اين مرگ و ميرها به خاطر مصرف مواد مخدر صنعتي هستند. توليد کنندگان شيشه که معروف به آشپزخانه دار هستند، شيشه را از چند راه و با فرمول هاي مختلف توليد مي‌کنند. شيشه اي که در ايران به فروش مي‌رود متامفتامين نيست و از نظر شيميايي ماده اي که تحت نام شيشه خريد و فروش مي‌شود با شيشه متفاوت است.
متامفتامين از احياء پسودوافدرين با فسفر قرمز ساخته مي‌شود.پسودوافدرين در بازار جهاني گرانتر از آن است که توليد کننده وسوسه شود به صورت قاچاق آن را وارد کند. آشپزخانه دارها دنبال راه هايي جايگزين رفتند اکثر آنها با علم شيمي آشنا هستند و متکاتينون( افدرون ) ماده اي است که آنها به جاي متامفتامين استفاده مي‌کنند.
يکي از رايجترين مخدرهاي کريستالي شکل مورد استفاده در کشور روسيه و ليتواني و افريفا و ايران افدرون است، افدرون به راحتي با قرص هاي OTC ساخته مي‌شود. OTC مخفف over-the-counter است. اين اصطلاح براي داروهايي به کار برده مي‌شود که خريد آنها بدون تجويز و نسخه پزشک مانعي ندارد. اين داروها عموما براي تسکين درد و يا برطرف کردن علائم سرماخوردگي - آنفلوآنزا و حساسيت بکار ميرود.
 با مراجعه به داروخانه ها بدون در دست داشتن نسخه مي‌توان قرص هايي مانند آنتي هيستامين، ايبوبروفن، ناپروکسن، پزو افدرين يا استامينوفن را خريداري کرد. مهمترين اين قرص ها قرص پزودوافدرين است. يکي از متصديان داروخانه اي در تهران مي‌گويد: « بعد از خريد هاي عمده ي اين قرص توسط مشتري ها مدتي است که ما بدون نسخه پزودوافدرين نمي‌فروشيم». با اکسيد کردن پزودوافدرين ماده مخدر کريستالي شکلي ساخته مي‌شود که به آن افدرون مي‌گويند.
دکتر يزدان نیاز پزشکي که اين شيشه را در آزمايشگاه بررسي کرده مي‌گويد: « پرمنگنات پتاسيم شامل دو ماده پتاسيم Kو منگنز MNO است و به عنوان يکي از مواد شيميايي براي ساخت مخدر ها به خصوص مخدر متکاتينون (افدرون ) استفاده مي‌شود.
اثرات مضر مغزي مصرف شيشه ايراني (افدرون ) بيشتر از کريستال متامفتامين است.اين شيشه به خاطر استفاده از سفيد کننده هاي شيميايي در ساخت آن به شيشه وايتکسي هم معروف هست.
 باقي ماندن املاح منگنز در مخدر شيشه ايراني (افدرون ) باعث بروز ضايعات عصبي و مغزي و از بين رفتن هوش و بيماريManganism مي‌شود: فرد مبتلا به اين بيماري در ابتدا دچار تحريک پذيري و عصبانت و اختلال در خلق و خو مي‌شود در ادامه مصرف طولاني مخدر شيشه ايراني معتاد دچار لرزش در زمان استراحت و علائمي مشابه با بيماري پارکينسون مي‌شود.
مهمترين تاثير منگنز بر دستگاه تنفس و مغز است.علائم مسموميت با منگنز شامل توهم، فراموشي و آسيبهاي عصبي است.
همچنين منگنز باعث بيماري پارکينسون، و آب آوردن ريه ها و برونشيت ميشود. اگر مردان براي مدت زمان زياد تحت تاثير منگنز قرار گيرند، ممکن است توانايي جنسي خود را از دست دهند. سندرمي که بر اثر عملکرد منگنز در بدن انسان اتفاق مي‌افتد داراي علائمي مانند شيزوفرني، کسالت، ضعف عضلات، سردرد و کم خوابي است«.
متکاتينون (افدرون) را مي‌توان از چند راه سنتز نمود يکي از آنها فنيل پروپانولامين و يا فنيل استون است. اين مواد به صورت قانوني در فروشگاه هاي محصولات شيميايي و داروخانه ها موجود هستند. بعضي از سازندگان شيشه از ماده فنيل استون يا پروپانولامين براي تهيه ماده متکاتينون استفاده کرده و آنرا به جاي شيشه مي‌فروشند و مصرف کننده هم که فقط به دنبال نشئگي مواد است متکاتينون(افدرون) را به جاي متامفتامين مي‌خرد و طبيعتاً هيچ گونه تفاوتي را هم احساس نمي‌کند.ماده فنيل پروپانولامين که در داخل قرص هاي انتي هيستامين است مي‌تواند بجاي متامفتامين استفاده شود.آنچه در دنيا ابتدا به نام آيس ice مشهور شده ماده مخدر 4 متيل امينو رکس است، اين ماده بسيار ارزان بوده و در قرص ها و شربت ها ي ضد حساسيت به مقدار زياد وجود دارد و بعضي آشپزخانه دارها براي ساخت شيشه اين مخدر را از داروها استخراج مي‌کنند.
 البته آنهايي که دست به اين کار مي‌زنند بعد از مدتي بجاي استخراج اين ماده از قرص هاي انتي هيستامين، شروع به وارد کردن ان به صورت قاچاق مي‌کنند.زيرا قيمتش ارزانتر از پسودوافدين است و منع قانوني خريد و فروش هم ندارد. ماده مخدر ايس -4 متيل آمينورکس قويتر از متامفتامين – شيشه. ساخت آن و مشابه با ماده مخدر امفتامين است و مي‌توان با قرص هاي انتي هيستامين و کمي سيانيد و بروم آنرا تهيه کرد. اثرات آن قويتر از شيشه (متامفتامين ) است.اين ماده قبلا به جاي داروي ريتالين و آمفتامين مورد استفاده بود و باعث کاهش اشتها مي‌شود.
مخدر جدید کریپتون حاوی ترکیبات ترامادول 9 جوان را در سوئد ...
ماده مخدر جدید کریپتون مخلوط ترامادول و میراگینین 9 نفر را ...
ماده مخدر اسپایس در سوئد یک قربانی دیگر گرفت ماده مخدر ...
ماده مخدر روانگردان spiceاسپایس اسرائیل uh-210 می... - ...
مخدر روانگردان جدید روز قیامت( آرماگدون) (Armageddon )
رونق آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در جهان
برخورد فیزیکی در مبارزه با مواد مخدر بی‌نتیجه است - Opium ...
ستاد مبارزه با مواد مخدر بعد از کارنامه 100 روزه ب... - Opium ...
باید در برابر مواد مخدر سر خم کنیم - Opium.Site وبلاگ رسمی ...
به دلیل اهمال در اطلاع رسانی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر ...
راه مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد در ایران مین گذاری شده است
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: جنگ با مواد ...
در مبارزه با مواد مخدر شکست خوردیم - Opium.Site وبلاگ رسمی ...
روسیه اعلام کرد مبارزه با مواد مخدر ثمری ندارد - Opium.Site ...
ایران در مبارزه با مواد مخدر از پهپادها استفاده خواهد کرد - Opium ...
ایران در مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است - Opium.Site ...
اثرات ماده مخدر روانگردان حشیش صنعتی (ماریجوانا) - Opium ...

منبع ابتکار 1393/07/26 - شنبه 26 مهرماه 1393

هیچ نظری موجود نیست: