سرطان پستان و ترویج معاينه شخصی

دانش آموزان در حال استفاده از وسيله کوچک آموزشی بنام «چرخ گل آفتاب»
دانش آموزان در حال استفاده از وسيله کوچک آموزشی بنام «چرخ گل آفتاب»
   سرطان پستان و ترویج معاينه شخصی             
تشخیص زودرس کلیدی است که به زنده ماندن زنان مبتلا به سرطان پستان کمک می کند، اما کارشناسان پزشکی می گویند به گوش مردم رسانيدن اين پیام هنوز يک چالش است. سازمانی به نام «تماس بگيريد» مروج آزمايش سینه توسط خود زنان و معاينات مرتب پزشکی برای درمان زود هنگام است.

مری آن واسل، که از سرطان پستان جان سالم بدر برده، در دبيرستانی مشغول صحبت با دانش آموزان درباره سلامت سينه و سرطان سينه است.

با آن که برخی اعضای خانواده  دانش آموزان  مبتلا به این بیماری بوده اند اما بیشتر آنان چيز زيادی درباره آن نمی دانند. آنها با استفاده از يک وسيله کوچک آموزشی بنام «چرخ گل آفتاب» ياد می گيرند چگونه خود را معاينه کنند. اين وسيله که به شکل يک گل درست شده، همچنين آنها را تشويق می کند که در صورت غير عادی يافتن چيزی در موقع معاينه، حتما به دنبال آزمايش های غربالگری (اسکن) بروند. ريسک ابتلا برای دانش آموزان کم است اما اين ريسک با افزايش سن بيشتر می شود.

واسل ۱۰ سال پیش در سن ۳۹ سالگی به سرطان پستان مبتلا شد.

او می گويد:«پسرم تازه ده ساله شده بود و دخترانم در آن زمان ۱۲ و ۱۳ ساله بودند. من به آنها نگاه کردم و فکرم اين بود که، سرطان پستان هرگز در خانواده من سابقه نداشته و بنابر اين برای آنها ديگر مصداق ندارد.»

سابقه خانوادگی سرطان سینه خطر ابتلا را افزایش می دهد. تلاش های واسل در دادن آموزش به کودکانش در مورد سرطان سينه به درست کردن این برنامه آموزشی انجاميد، که در حال حاضر در ۲۶ کشور اجرا می شود.

درصد ابتلا به سرطان پستان در کشورهای صنعتی مانند ایالات متحده، بيشتر است، کشوری که از هر ۸ نفر يک تن در طول عمر خود به آن دچار می شود. سازمان بهداشت جهانی می گويد در مناطقی نظير آفريقا، که  رژيم غذايی و شيوه زندگی متفاوتی دارند، درصد بسيار کمتری سرطان سينه وجود دارد. با اين همه ابتلا به سرطان سينه در کشورهای در حال توسعه رشد صعودی داشته اما کشور های صنعتی از در صد بالاتری برای زنده ماندن پس از ابتلا برخوردارند. علت اين امر تشخیص زود هنگام و درمان است.

هنگامي که سال گذشته، آنجلینا جولی، ستاره سينما، اعلام کرد  تحت عمل جراحی قرار گرفته و هر دو پستانش را، در جریان عمل موسوم به ماستکتومی دوبل،  بريده اند، توجه جهانيان به اين امر جلب شد. جولی اين تصميم را پس از آن گرفت که آزمايش های ژنتيکی نشان داد سرطان سينه در خانواده او موروثی است و او در معرض ريسک بالايی برای ابتلا قرار دارد.

دکتر کریستی فانک، که خانم جولی را تحت درمان دارد، می گوید، آموزش و غربال  گری پزشکی بسیار مهم است.

او گفت، «من به مريض هايم می گويم، در حالی که ما همه اميدواريم درمان يا واکسن يا چيزی پيدا شود که جلوی اين مرض را قبل از شروع بگيرد، تا آن زمان زمان درازي است. چنين چيزی حتی در افق هم بچشم نمی خورد. تشخیص زود هنگام سرطان پستان در ۹۸ درصد موارد قابل معالجه است.»

در ضيافت ناهار سالانه سازمان «تماس بگيريد»، دکتر فانک و يکی از همکارانش مورد تقدیر قرار گرفتند. در اين مراسم، راب لوو، ستاره ديگر سينما، نيز حضور داشت،  که مادر و مادر بزرگ خود را به دليل سرطان پستان از دست داده و در گسترش پیام مربوط به تشخیص زود هنگام فعال است.

آقای لوو گفت، «من به ناچار با قهرمانان بسیاری ديدار می کنم، چه آنها که قهرمان مبارزه با اين بیماری سخت هستند، يا آن ها که قهرمان جمع آوری کمک های مالی برای اين مبارزه هستند، يا پزشکانی که در خط مقدم فن آوری های پزشکی هستند. بنابراین من بناچار امیدوار می شوم.»

سرطان خانم واسل عود کرده است، و اکنون تحت درمان قرار دارد. او می گوید، هرگز مانند اکنون احساس زنده بودن نداشته، و در حال گسترش این پیام است که سرطان پستان را می توان شکست داد.

هیچ نظری موجود نیست: