مخدرهای صنعتی دارای بیشترین تاثیرات بر روی ژن های انسان و سیستم باروری هستند


یافته محققان ایرانی درباره تاثیر اعتیاد بر باروری/ مخدرهای صنعتی دارای

بیشترین تاثیر تغییرات ژنی

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به تازه ترین یافته های محققان ایرانی درباره تاثیرات منفی مواد مخدر بر روی ساختارهای عصبی و باروری گفت: یافته های ما نشان می دهد که اعتیاد کیفیت اسپرم را کاهش می دهد که کیفیت به معنی تحرک، ساختار و قدرت باروری است.

دکتر محمدتقی جغتایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ما پروژه ای را با همکاری ستاد مبارزه مواد مخدر انجام دادیم و پژوهش های مربوط به حوزه بیولوژی اعتیاد را به عنوان یک برنامه راهبردی تهیه کردیم. 
وی افزود: پیش از این گفته می شد اعتیاد جنبه اجتماعی دارد، اما پس از آن گفته شد که جنبه روانشناختی دارد، اما امروزه مشخص شده است که اعتیاد جنبه اجتماعی- روانی - زیستی دارد. به همین دلیل موضوع پیچیده ای است. 
جغتایی اضافه کرد: در حوزه بیولوژی اعتیاد در ایران کمتر کار شده است . در دنیا هم در سالهای اخیر روی آن کار شده است، به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته است. ما از 10 سال پیش بیولوژی اعتیاد را مطرح کردیم و کارهای بسیاری در این زمینه انجام دادیم که اکنون به دانش اعتیاد بدل شده است. 
وی یادآور شد: در بیولوژی اعتیاد مسئله این است که مواد مخدر چه تاثیرات بیولوژیکی دارند. مثلا در ساختارهای عصبی و مدار عصبی چه اختلالی بوجود می آید و یا در سیستم احساسی و مغز چه نغییراتی رخ می دهد. همچنین در ساختاری های دیگر مثل کبد و اسپرم هم تحقیق کردیم. 
رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: یافته های ما در آزمایشات حیوانی و انسانی نشان می دهد که اعتیاد کیفیت اسپرم را کاهش می دهد، کیفیت به معنی تحرک، ساختار و قدرت باروری است. در واقع اثرات نامطلوب آن کاملا مشخص شده است. 
وی با اشاره به بحث جدیدی که در زمینه جنبه ژنتیک اعتیاد مطرح است، گفت: این موضوع مطرح شده که آیا اعتیاد جنبه ژنتیک هم دارد یا خیر. در واقع بحث اپی ژنتیک یا عواملی که در تغییر بیان ژن موثر است مورد توجه قرار گرفته است. 
جغتایی اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که اعتیاد بر نوع بیان ژن تغییر ایجاد می کند. ما این موضوع را به صورت یک پروژه کلان دنبال می کنیم که همچنان توسط چند گروه ادامه می یابد. یافته های ما نشان می دهد که عوامل متعددی بر تغییرات بیان ژن اثر می گذارند و این موضوع در پیشگیری برای گروه های پر خطر کاربرد دارد زیرا کمک می کند که گروه های پر خطر را شناسایی کنیم و بر روی آنها کار کنیم. 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر نوع اعتیاد موثر است. به مواد صنعتی و جدید مانند کراک و آمفتامین تاثیرات بیولوژیک بیشتری نسبت به هروئین و تریاک دارند و مشکلات بیشتری را از جمله تاثیرات اپی ژنتیک ایجاد می کنند.
opium.site: امریکا اسرائیل انگلیس مواد مخدر صنعتی جدید می ...
opium.site: اثرات سیگار و ماری جوانا بر روی قدرت و سرعت ...
opium.site: نقش و چرایی سکس در روابط انسانی
opium.site: خوابیدن کودکان در کنار پدرانشان هورمون مردانه ...
opium.site: ماری جوانا اسپرم توتیای دریایی را غیر فعال می ...
opium.site: نقش ژنتیک در تنفر و گرایش به مواد مخدر
opium.site: ژن کلسیم کالمودولین پروتین کیناز تایپ 4 ...
opium.site: چاکران درگاه ماری جوانا برگ نخورند سیا CIA ...
opium.site: داستان دو مغز نویسنده متامفتامین Story of two ...
تریاک -مورفین -هروئین - opium.site - Blogger
opium.site: بررسی ابتاندیشن Obtundation به همراه فلج ...
ماشرون ماده مخدر جدید صنعتی قارچ مقدس نیست - opium.site - ...
opium.site: وقتی گل بازها ازکارشناس متخصص مخدر گل ...
مفاهیم غلط در مورد مواد مخدر - opium.site - Blogger
opium.site: خواب مغز را از مواد سمی پاکسازی می‌کند
مخدر گل و اسپایس - opium.site - Blogger

هیچ نظری موجود نیست: