شقايق اليفرا PAPAVER SOMNIFERUM OLEIFERA جديدترين راه حل کارگروه کاهش تقاضاي مواد مخدر


نویسنده
این هم  از اطلاع رسانی  مسئولین درجه بالا
1- شقايق اليفرا  PAPAVER SOMNIFERUM OLEIFERA درست است به جای شقايق الوفرا
2- ماده موثره تبائین درست است به جای سبابین
3-بوپرنورفین درست است به جای پوبرنروفين
4- بوپرنورفین یا قرص B2 ایا می تواند همه مواد مخدر را  ترک دهد ؟
شقايق الوفرا، جديدترين راه حل کارگروه کاهش تقاضاي مواد مخدر 
شقايق الوفرا يک نوع خشخاش است که موادي که از آن استخراج مي‌شود مورفين ندارد بلکه به جاي مورفين داراي ماده ديگري به نام سبابين است که اين ماده، ماده اوليه توليدکننده پوبرنروفين است.
سعيد صفاتيان در گفتگو با ايلنا در خصوص داروي ترک اعتياد پوبرنروفين توضح داد: پوبرنروفين دارويي است که شايد نزديک 25 سال است که در دنيا براي درمان معتادان مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اين ماده مخدري که براي درمان اعتياد مصرف مي‌شود در کشور ما نيز تقريبا 10 سال است که مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما به ميزاني که بايد نتوانسته جايگاه خود را در کشور پيدا کند.به دليل اينکه پزشکان ما هنوز در زمينه کاربرد اين دارو به اندازه کافي آموزش نديده‌اند و نيز گران بودن قيمت اين دارو نسبت به ديگر داروهاي درمان اعتياد، باعث شده پوبرنروفين کمتر از متادون در درمان اعتياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.وي با اشاره به اينکه پوبرنروفين به صورت قرص‌هاي زيرزميني و به شکل قرص‌هاي 8، 2 و 4 دهم ميلي‌گرمي وجود دارد، گفت: شايد بيشتر از 20 يا 40 هزار نفر در کشور ما تحت پوشش درماني با داروي پوبرنروفين قرار دارند.وي تاکيد کرد: به عقيده من چنانچه اين دارو بيشتر توسعه يابد و در خصوص کاربرد اين دارو آموزش بيشتري به پزشکان داده شود، اين دارو مي‌تواند به عنوان يکي از داروهاي موثر براي کمک به درمان معتادان مورد استفاده قرار گيرد.وي با بيان اينکه تنها کشوري که در دنيا تقريبا 110 هزار نفر را تحت پوشش درمان با داروي پوبرنروفين قرار مي‌دهد، فرانسه است، ادامه داد: اما در همه جاي دنيا از جمله کشور ما اولين ماده درمان اعتياد متادون و دومين ماده پوبرنروفين است.صفاتيان با اشاره به گران‌بودن اين دارو نسبت به متادون براي اين مشکل راه حلي ارائه کرد و گفت: اجازه قانوني کشت شقايق الوفرا از طريق مجمع تشخيص مصلحت به دولت داده شده، اگر بتوانيم اين شقايق را در ايران کشت کنيم مي‌توانيم قيمت داروي پوبرنروفين را کاهش دهيم. اين گياه يک نوع خشخاش است که موادي که از آن استخراج مي‌شود مورفين ندارد بلکه به جاي مورفين داراي ماده ديگري به نام سبابين است که اين ماده، ماده اوليه توليدکننده پوبرنروفين است.وي با تاکيد بر اينکه از سويي ديگر بايد توجه داشته باشيم که نبايد فقط بر روي درمان دارويي اعتياد کار کرد، افزود: زيرا دارو فقط 20 درصد از بخش درمان اعتياد را شامل مي‌شود و بقيه درمان به مسائل غيردارويي برمي‌گردد.صفاتيان، با تاکيد بر ضرورت فعال‌سازي حوزه‌هاي غيردارويي در رابطه با درمان اعتياد مانند مددکاران و کمپ‌هاي درماني و گروه‌هايي مانند (NA) گفت: متاسفانه ما در اين بخش‌ها به اندازه کافي رشد نداشتيم و اين در حالي است که کشور ما در حال حاضر به لحاظ دارويي داراي وضعيت خوبي است اما مهم اين است که ما سازمان‌هاي مردم نهاد را در درمان اعتياد تقويت کنيم.به گفته وي سازمان NA يکي از گروه‌هايي است که تقريبا 300 هزار نفر را در کشور تحت پوشش دارد و سال‌هاست که در زمينه درمان معتادان فعاليت مي‌کند.


گياهي متفاوت با خشخاش
جام جم آنلاين: نظام دارویی کشور طی سال گذشته ، موفق به دریافت مجوزی از مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر کشت شقایق الیفرا یعنی نوعی شقایق که برخلاف خشخاش ، با تیغ زدن ، هیچ ماده مخدری از آن خارج نمی شود، شده است
، به گونه ای که با توسعه طرح تولید و تکثیر این گیاه نظام سلامت کشور می تواند در موقعیتی قرار بگیرد که به خودکفایی در تولید مواد اولیه داروهای نارکوتیک و نیز داروهای درمان اعتیاد دست یابد.
گفتگوی ما را با مهندس محمدرضاسعیدی ، از فعالان تولید مواد اولیه دارویی کشور و معاون برنامه ریزی تنها شرکت تولید مواد اولیه داروهای نارکوتیک در منطقه بخوانید.

گياهي متفاوت با خشخاش
می دانیم بحث کشت شقایق الیفرا و تامین مواد اولیه داروهای نارکوتیک (مخدر) از آن ، مورد مناقشه بسیاری از کارشناسان بوده است. از این روی برایمان از تفاوت ها و مشابهت های این گیاه با خشخاش بگویید؛
ابتدا باید بگویم که نیاز سالانه کشور ما به داروهای نارکوتیک (داروهای مخدری چون مرفین و کدئین) حدود 30تن است که تقریبا 70درصد آن از طریق واردات CPSیا اوپیم قانونی و 30درصد آن از طریق کشفیات تامین می شود.
از آنجا که مدیریت تامین بخش 30درصدی آن در دست ما نیست و تولید قسمت عمده آن هم در انحصار خارجی ها است ، پس جای خالی محملی که از طریق آن در تامین مواد اولیه نارکوتیک خودکفا شدیم ؛ احساس می شد.
در واقع بحث کشت شقایق الیفرا و تامین و استخراج مواد اولیه دارویی از آن نیز از اینجا آغاز شد. از ویژگی اصلی این گیاه که در مناطق کوهستانی کشور رشد می کند آن است که بر خلاف خشخاش تریاک دار (کوکنار) با تیغ زدن به گرزه آن ، هیچ ماده مخدری (صمغ یا شیره گیاه) خارج نمی شود و به همین دلیل قابل سوئاستفاده نیست ، بلکه باید طی یک فرآیند پیچیده شیمیایی و در آزمایشگاه ، اقدام به استخراج آلکالوئیدهای دارویی از آن کرد.

چگونه به اثرات دارویی این گیاه در ترک اعتیاد دست یافتید؛
اصولا داروهای نارکوتیک ، داروهای ضد دردی هستند که طیف وسیعی از کاربرد در مصارف پزشکی را شامل می شود. این داروها از 2منشائ تامین می شوند که یکی منشائ سنتزی ، یعنی تامین ملکول ها یا مواد اولیه شیمیایی از طریق سنتز آزمایشگاهی است و دیگری از طریق منشا طبیعی یا گیاهان دارویی است که در طبیعت یافت می شوند و تحت عملیات استخراج و جداسازی و طی یک فرآیند پیچیده شیمیایی ملکولی ، می توان ترکیباتی را با منشائ دارویی از آنها به دست آورد.
کشت و تکثیر شقایق الیفرا در گروه دوم تامین مواد اولیه دارویی یعنی با منشائ طبیعی قرار می گیرد. داروهایی که منشائ طبیعی دارند، آلکالوئیدهایی هستند که از 2طریق قابل حصول هستند.
یکی استفاده از شیره تریاک و دیگری استفاده از ( CPSکنسانتره کاه شقایق الیفرا که حدود 85تا صددرصد مرفین دارد). علاوه بر استفاده های ضد درد و مسکن از این نوع آلکالوئیدها می توانیم با تغییر مسیر واکنش های بیوشیمیایی موجود در شقایق الیفرا، اقدام به برداشت ملکول تبائین یا دیگر ملکول های غیر از مرفین بکنیم که تبائین منشائ اصلی سنتز داروهای درمان اعتیاد است.
یعنی ما از این طریق نه تنها می توانیم نظام سلامت کشور را به سمت خودکفایی در تامین مواد اولیه دارویی سوق دهیم ، بلکه می توانیم در تولید داروهای درمان اعتیاد نیز به خودکفایی برسیم.

استخراج آلکالوئیدهای دارویی از الیفرا تحت چه فرآیندی صورت می گیرد؛
تهیه CPSاز شقایق الیفرا مبتنی بر انجام الزاماتی چون همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر، مساعدت دستگاه بهداشت و سلامت کشور و نیز حرکت براساس قواعد بین المللی است. از لحظه به دست آوردن بذر مناسب ، تکثیر، کشت تحقیقاتی و صنعتی و تاسیس Plant تولید 3-CPSالی 4سال زمان نیاز است و سرمایه گذاری های تحقیقاتی مفصلی چه در حوزه کاشت ، داشت ، برداشت و چه در حوزه تولید CPSباید صورت بگیرد.
در حال حاضر حدود 150گونه مختلف شقایق در دنیا وجود دارد که مهمترین گونه های گیاهی آن که می تواند آلکالوئیدهای باارزش دارویی تولید کند عبارتند از 2دسته اصلی یعنی ، Papaver Bracteatumکه بهترین این گونه در مناطق کوهستانی ایران تولید می شود و از آن فقط تبائین استخراج می شود، Papaver Sominifrum که خود به 2زیرگروه اصلی Papaver Sominifrum Opeifera یعنی گونه ای که با تیغ زدن از آن تریاک به دست می آید و در حال حاضر به صورت غیرقانونی در افغانستان تولید می شود و Papaver Sominifrum oliefera که با تیغ زدن از آن هیچ شیره ای خارج نمی شود، تقسیم می شود.
درواقع تحت واکنش های شیمیایی 3ملکول اصلی داروهای نارکوتیک یعنی مرفین ، کدئین و تبائین از این گیاه (الیفرا) استخراج می شود.

آیا طرح استخراج داروهای نارکوتیک از گیاهان می تواند به مصارف دیگری نیز توسعه یابد؛
البته. ما امیدواریم با مطالعات ژنتیکی و حمایت های متولیان عرصه های مختلف بتوانیم در آینده با تغییرات ژنتیکی داروهای متنوعی را در عرصه نارکوتیک ها از طریق کشت به دست آوریم.
در واقع آرزوی ما آن است که راکتورها را برای تولید دارو به درون گیاه منتقل کنیم و حتی از گیاهان ، آلکالوئیدهای دیگری چون نوسکاپین (داروهای ضد سرطان و ضدسرفه) استخراج کنیم.

آیا می شود به حضور موثر، حتی در بازارهای جهانی برای کسب جایگاه ویژه در تامین داروهای نارکوتیک امیدوار بود؛
همان طور که گفتیم به دنبال صدور مجوز از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کشت شقایق الیفرا و تولید مواد اولیه دارویی ، سال گذشته که البته تدوین آیین نامه آن در حال انجام است زمینه های تحقیقاتی خوبی برای استخراج آلکالوئیدها از شقایق الیفرا شکل گرفته است به گونه ای که اگر محیط حقوقی و حمایت بخشهای مختلف از این مساله فراهم باشد، ما به عنوان متخصص و صنعتگر به طور قاطع اعلام می کنیم که در آینده می توانیم یکی از بهترین های جهان در عرصه تولید مواد اولیه داروهای نارکوتیک باشیم و به اعتبار نیروی انسانی فرهیخته ، کارشناس و متخصص در صنعت دارویی کشور می توانیم عملیات استخراج ، جداسازی و تولید مواد دارویی را پس از کشت انجام دهیم.

بوپرنورفین می تواند جایگزین متادون در درمان اعتیاد شود ...


هیچ نظری موجود نیست: