اولین آشنایی پسران ایرانی با سکسوالیته

اولین آشنایی پسران ایرانی با سکسوالیته

آموزش جنسی در ایران به صورت رسمی و اصولی هرگز وجود نداشته و آشنایی پسران جوان و نوجوان با سکس و مسائل مربوط به آن، عمدتا به مدرسه، جمع‌های دوستانه، عکس و فیلم و در موارد کمتری به منابعی در فضای وب محدود می‌شود.
دو پسر، اثر پتر مارتین لامپل "دو پسر"، اثر پتر مارتین لامپل (۱۹۶۵ - ۱۸۹۴)
پسرها دوران بلوغ و آشنایی با مسائل جنسی را در جامعه‌ای چون ایران در سنین و شکل‌های متفاوتی طی می‌کنند. برخی در جمع و برخی در خفا؛ برخی در صحبت با همکلاسی‌ها و دوستان و بعضی به تنهایی به کنجکاوی‌های خود پاسخ می‌دهند. کسانی هم با دیدن فیلم و عکس یا خواندن کتاب‌های معدود به وادی سکسوالیته پا می‌نهند.
امکان پژوهش رسمی و معتبر در باره آموزش مسائل جنسی به نوجوانان اعم از دختر یا پسر در ایران وجود ندارد. آماری در دست نیست که خانواده‌ها یا مدارس چه نقشی در آشنایی یا آموزش این حوزه دارند. با این همه می‌توان گفت که بیشتر دانسته‌ها و تجارب جوانان و نوجوانان، خودجوش، غریزی و به دور از آموزش‌های رسمی هستند.
پای صحبت پنج جوان با میانگین سنی ۲۳ سال نشسته‌ایم تا از حال و هوای نوجوانی و چگونگی آشنایی خود با مسائل جنسی بگویند. پاسخ‌های آنها تقریبا یکسان است: اینترنت، جمع دوستان، عکس و فیلم پورنو، رساله‌های عملیه و گاه کتاب‌های تخصصی پزشکی... خانواده در این آشنایی جایی ندارد.
آموزش ناقص در فضای وب
امیر ۲۲ سال دارد و فرزند خانواده‌ای مرفه است. او در سال دوم یا سوم راهنمایی از طریق بحث‌های پراکنده در میان دوستان و بعد در سال‌های دبیرستان، از طریق اینترنت با سکس آشنا شده است. می‌گوید که هرچند گاهی سایت‌های علمی را می‌دید اما رجوع به سایت‌های پورنو در سن دبیرستان رایج بود.
امیر صحبت کردن از سکس در میان دوستان در نوجوانی را طبیعی می‌داند اما به یاد دارد که بعضی‌ها در جمع، تمایل جنسی را انکار می‌کردند. خود او کنجکاوی و میل زیادی در این خصوص داشته که آن را ناشی از تابو بودن موضوع می‌داند. امیر هیچوقت با بزرگ‌ترها و خانواده در این باره حرف نزده است.
او کنجکاوی نوجوانی درباره سکس را نوعی "عصیان" می‌داند و می‌گوید: «شما موقع عصیان، به نکات علمی‌اش کاری ندارید، فقط سیب را گاز می‌زنید.»
پس از مدتی موضوع سکس برای امیر از حالت تابو و عصیان خارج شد و آن زمانی بود که حس کرد به اطلاعات اصولی و آموزش نیاز دارد: «خیلی دنبال منابع راحت و صددرصد مطمئن گشتم و بالاخره اطلاعات مورد نیازم را فقط از اینترنت گرفتم.»
امیر بعدها متوجه شد که این اطلاعات ناقص و گاه حتی غلط بودند. اطلاعات ناقصی که می‌توانستند گمراه‌کننده باشند یا حتی ضربه‌ای بیشتر از ناآگاهی بزنند: «وقتی شما آموزش درست ببینید، تمام اطلاعات مهم و ضروری، در قالب یک پکیج در اختیار شما قرار می‌گیرد و چیزی از قلم نمی‌افتد
. ولی وقتی خودتان موضوعی را "سرچ" می‌کنید، مطمئناً خیلی از اطلاعات مهم را از قلم می‌اندازید.»
امیرهمچنین به خاطر دارد که معلم دینی دوران راهنمایی‌اش، برای ترساندن دانش‌آموزان از خودارضایی، تعداد زیادی از بیماری‌های جنسی را به عادت خودارضایی نسبت می‌داد.
فیلم پورنو و اینترنت
اولین آشنایی مهرداد با سکس، با ورود ماهواره به خانه‌ همراه شد.
 او در آن زمان سیزده چهارده ساله و در مقطع راهنمایی بود: «می‌فهمیدم در بعضی فیلم‌ها اتفاقاتی می‌افتد، اما دقیقاً نمی‌دانستم چیست. در همان دوران راهنمایی بود که اولین فیلم پورن به دستم رسید و با همه‌چیز آشنا شدم.»
مهرداد بین آشنایی با سکس و غریزه جنسی‌ تفاوت می‌گذارد و می‌گوید: «در سن بلوغ درک می‌کردم که یک سری شرایط در حال تغییر است، ولی این باعث نمی‌شد که دنبالش باشم، اما به هرحال کنجکاو هم بودم. بیشتر کنجکاوی در مورد پرسیدن از این و آن در کلاس‌های دینی خلاصه می‌شد. به‌خصوص سؤال مشترک همه ما این بود که آیا خودارضایی گناه است یا خیر.»
مهرداد ۲۴ سال دارد و او هم هیچوقت از بزرگ‌ترها یا اهل خانواده چیزی در این مورد نپرسیده است. کنجکاوی‌های او با فیلم‌های پورنویی ارضا شده که بین دوستانش دست به دست می‌چرخید: «در دوران راهنمایی، آشنایی با سکس در حد دست‌به‌دست کردن همین فیلم‌های پورنو بود. اما در دوران دبیرستان بود که در مورد جنس مخالف و سکس صحبت می‌کردیم. ما تازه با مقوله دوست‌دختر آشنا شده بودیم و کنجکاوی ما در حال تکامل به حالت عملی بود!»
مهرداد به یاد می‌آورد که در دوران دبیرستان اگر کسی با دختری دوست می‌شد و با او رابطه‌ جنسی پیدا می‌کرد (که البته به ندرت پیش می‌آمد)، آن را برای جمع تعریف می‌کرد: «داشتن سکس در جمع دوستان دوران دبیرستان ما، موفقیت محسوب می‌شد.»
مهرداد بعد از آشنا شدن با سکس و رابطه جنسی، فقط یک بار به سراغ اینترنت رفته است: «تا سال سوم دبیرستان اصلاً به موضوع فکر نمی‌کردم. ولی در آن سال با دختری آشنا شدم و کم‌کم درگیر موضوع شدم. آن زمان فقط یک بار در مورد روش‌های افزایش زمان رابطه در اینترنت تحقیق کردم.»
او در مورد اولین تجربه در ۱۷ سالگی می‌گوید: «فکر می‌کردم در حال کشف رمز و راز هستی هستم.» مهرداد به یاد ندارد که چه‌طور با مسائلی مثل ایدز و کاندوم آشنا شده است. اولین رابطه‌اش کاملا اتفاقی بوده و نیازی به آموزش احساس نکرده چرا که همه‌چیز تقریبا رو به راه بوده است.
رساله‌ عملیه و کتاب‌ پزشکی
مصطفی در ۱۶ سالگی، در کلاس مبانی کامپیوتر، با دوستانش فیلم پورنو دیده و با موضوع سکس آشنا شده است. او اینک ۲۵ ساله است و از دوران دبستان، با دوستان هم‌سن‌وسال یا بزرگ‌تر، در مورد رابطه جنسی حرف می‌زده اما اطلاعات چندانی نداشته و حتی دلیل سکس را نمی‌دانست.
مصطفی که به طور غریزی چیزهایی در مورد مسائل جنسی می‌دانست، پنهانی به کتاب‌های خواهرش سرک می‌کشید که دانشجوی پزشکی بود. او در این کتاب‌ها دنبال آناتومی اندام جنسی مرد و زن می‌گشت.
دوستان او در دوران راهنمایی و دبیرستان، اطلاعات‌شان را از سایت‌ها، فیلم‌ها و داستان‌های پورنو می‌گرفتند. مصطفی کسی را می‌شناخت که برای ارضای کنجکاوی، به «رساله عملیه» رجوع می‌کرد.
هادی زودتر از اکثر هم‌نسلان خود و در ۹ سالگی از طریق یکی از دوستانش با سکس آشنا شده است: «حقیقتش آن زمان خیلی باورم نشد. اما بعد از طریق تبادل اطلاعات با دیگر دوستانم، کم‌کم موضوع دستم آمد.»
وقتی هادی در سال دوم راهنمایی و به طور اتفاقی، فیلم پورنویی را دید که مال برادر بزرگترش بود، تعجب کرد. او می‌گوید حرف‌های دوستانه در مورد مسائل جنسی در دوران دبستان کم بود، اما در دوران راهنمایی زیاد شد و شرایط طوری بود که «هرکسی اطلاعات بیشتری داشت، انگار کارش درست‌تر بود.» هادی می‌گوید هم‌ سن ‌وسال‌های ما اطلاعات‌شان یا از فیلم‌های پورنو بود یا از دوستان بزرگ‌تر.
دانسته‌های هادی از دنیای سکس، به یک "دی‌وی‌دی" آموزشی در دوران دبیرستان و چند مطلب در فضای وب محدود می‌شود. او ۲۵ سال دارد و هرگز با بزرگ‌ترها و خانواده در این زمینه صحبتی نکرده است.
ترس از حاملگی شریک جنسی
سهیل از ده یازده سالگی و با تماشای کانال‌های ماهواره، نکاتی را در مورد مسائل جنسی یاد گرفته است: «در آن سن چیزهایی قلقلکم می‌داد که مثلاً کانال‌های قفل ماهواره را تماشا کنم.»
سهیل هم مثل بقیه از ردوبدل شدن فیلم‌های پورنو، رد و بدل کردن اطلاعات و گاه‌ حتی خاطره‌‌ها و تجربه‌های جنسی در دوران راهنمایی حرف می‌زند.

اواولین بار در هفده سالگی به شکلی جدی رابطه جنسی داشته و می‌گوید: «هنوز که هنوز است احساس می‌کنم چیزهایی وجود دارد که من نمی‌دانم و در ناخودآگاه خودم از ناآگاهی احتمالی‌ام می‌ترسم.

سهیل، ترس مداوم و بی‌جا از باردار کردن شریک جنسی و انتظارات بی‌جا و تخیلات ناشی از فیلم‌های پورنو را از جمله آسیب‌های ناآگاهی در عرصه سکس می‌داند.
سهیل اینک ۲۵ سال دارد و در آمریکا مشعول تحصیل است. به عقیده او، جامعه ایران نصفه نیمه مدرن شده و تا زمانی که تابوی جنسی در آن باشد، آموزش رسمی مسائل جنسی ممکن نیست.
مجردها یا متاهل‌ها؛ کدام خوشبخت‌ترند؟(سکسوالیته )
opium.site: بدن انسان چگونه با عشق روبرو می‌شود؟(سکسوالیته )
opium.site: آنجا که توقعات تجاوزگر درونی می‌شود (سکسوالیته )
opium.site: چرا باید به سکسوالیته پرداخت؟
آیا زندگی مشترک نتیجه انتخاب آگاهانه انسان‌هاست؟ - opium ...
opium.site: بازتاب نادرست روابط جنسی در فیلم های ...
opium.site: سکسوالیته sexualite سکس ایدز اسپرم کاندوم و ...

دیدار با زن روسپی آینده مبتلا به انهدونیا به علت مصرف ماده ...
opium.site: گذران زندگی در "شهر نو"
opium.site: زندگی تن‌فروشان "شهرنو" پیش و پس از انقلاب (2)
opium.site: معتادان تزریقی مواد مخدر و روسپی های HIV مثبت ...

هیچ نظری موجود نیست: