سود كلان صادرات تنباكوی ایرانی (نیکوتیانا روستیکا ) به لبنان به جیب چه كسی می رود؟

تنباکوی ایرانی با نام علمی نیکوتیانا روستیکا یکی از توهم زا ترین مواد مخدر در دنیا است و محل اصلی کشت ان در امریکای جنوبی  می باشد
این تنباکو  حدود 200 سال قبل به ایران اورده شده است و فقط در نواحی جنوب ایران که هوایی گرم دارد کشت می شود
در نواحی جنوب ایران به این تنباکو تنباک یا تمباک  می گویند و جدیدا هم کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل قطر و امارات  شروع به کشت این نوع تنباکو در داخل گلخانه های خود کرده اند
از لحاظ اسلامی  مصرف این نوع تنباکو به علت ایجاد توهم شدید حرام است اما دولت ایران با کاشت و فروش ان در امد ارزی فراوانی دارد
سود كلان صادرات تنباكوی ایرانی (نیکوتیانا روستیکا ) به لبنان به جیب چه كسی می رود؟
شاید در ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی و یا حتی مردم عادی این پرسش پیش آمده كه پرسودترین كالای ایرانی در لبنان و بسیاری دیگر از كشورهای عربی چیست؟ فرش و صنایع دستی، پسته و خشكبار، شكلات و مواد غذایی و نهایتا كاشی و وسایل ساختمانی از جمله كالاهای پرمشتری است كه معمولا به لبنان هم صادرمی شود اما ویژگی منحصر به فرد این كشور ساحلی مدیترانه ای، باعث شده كه تنباکوی زرد طلایی ایران یا به قول عرب ها «تنباك عجمی»  پرسودترین كالای ایرانی در لبنان لقب بگیرد.
نخستین پرسشی كه شهروندان لبنانی از گردشگران و یا ایرانی های مقیم لبنان می پرسند ـ پس از مسائل سیاسی كه جدی   ترین دغدغه روز لبنانی هاست ـ این است كه آیا تنباكوی ایرانی همراه خود دارند یا می توانند برای آنها تهیه كنند یا خیر؟
البته لبنانی ها هر تنباكویی را كه از ایران آمده باشد، «تنباك عجمی» نمی نامند، بلكه صرفا به تنباكوی زرد طلایی اصفهان كه در قالب برگ های كامل و ورق شده در بسته های نیم، یك و دو كیلویی توسط سازمان دخانیات ایران عرضه می شود، علاقه نشان می دهند و مثلا تنباكوی پودر شده یا تنباكوی خوانسار برای آنان جذابیت و مطلوبیت چندانی ندارد.
جالب آن كه در آمار رسمی گمرک ایران، صادرات تنباکو از ایران به لبنان در سال گذشته رقم یک میلیون و دویست هزار دلار ذکر شده، در حالی  که در گمرک لبنان، واردات این محصول صفر است.
این تنباكو صرفا برای صادرات بوده و خرید و فروش آن در  كشور ایران ممنوع است اما شما در صورت داشتن واسطه در بازار، می توانید كیلویی بیست تا سی  هزار تومان آن را در  بازار تهران یا حتی مشهد یا قم تهیه كنید. البته برخی از انواع موجود در بازار تقلبی بوده و كیفیت نسخه اصلی را ـ كه توسط دخانیات ایران عرضه می شوند ـ ندارند. قیمت همین تنباكوی اصفهان در بیروت، كیلویی صد دلار (نزدیک 350 هزار تومان، یعنی   دوازده برابر ـ است. به همین دلیل تنها قشر ثروتمند و مرفه لبنان همواره از این تنباكو بهره می گیرند. در این باره باید گفت که بهای  یك قلیان با تنباكوی میوه ای در لبنان ـ به طور متوسط ـ پنج دلار است، ولی قلیان با تنباكوی ایران، نزدیک ده دلار برای لبنانی ها آب می خورد.
اما هم اکنون پرسش  اینجاست كه لبنانی ها چگونه و با چه مبلغی به تنباكوی ایرانی دسترسی پیدا می كنند؟
پیش از سال 90، معمولا بخش زیادی از این تنباكو توسط مسافران عادی جابجا می شد؛ مثلا دانشجویان ایرانی برای تأمین هزینه سفر خود، نزدیک ده كیلو تنباكو از ایران خریداری می کردند و با خود به لبنان می بردند، یا شهروندان لبنانی كه معمولا برای زیارت به ایران می آمدند، حجم بالایی از تنباكو را با خود به كشورشان می بردند، ولی از اواخر سال 90، هم گمرك ایران و هم گمرك لبنان، حمل تنباكو بیش از یك كیلو برای هر مسافر، به ویژه شهروندان ایرانی را ممنوع اعلام كردند؛ بنابراین، یكی از راه های اصلی انتقال تنباكو به لبنان بسته شد.
هم اکنون تجار بسیاری از دو كشور خواستار گرفتن نمایندگی و آغاز تجارت تنباكو از ایران به لبنان شده اند، ولی سخت گیری مقامات دو كشور، باعث شده تا این صادرات همچنان در قالب قاچاق انجام گرفته و جنبه رسمی و قانونی نیابد.
از طرفی شركت دخانیات لبنان ـ كه ریاست  آن را رییس مجلس لبنان كه فردی شیعه است، تعیین می كند ـ تعرفه 60 درصدی برای ورود تنباكوی ایرانی به كشورش وضع  و اعلام نموده كه دخانیات ایران برای از سرگیری رسمی فعالیت هایش در بیروت، باید بدهی های پیش از انقلاب خود را تسویه  كند.
از سوی دیگر، بازرگانان لبنانی مدعی اند كه شركت دخانیات ایران نیز تاكنون حاضر نشده نمایندگی انحصاری خود در لبنان برای مدت دست کم یك سال را به یك بازرگان لبنانی واگذارد.
به هر حال، آنچه مسلم است، این  كه عده ای سودجو از وضعیت كنونی بهره برده و در این میان، از  جیب مردم ایران، سود كلانی می برند.
در این باره، چند روز پیش، همزمان با برگزاری نمایشگاه تخصصی ایران در لبنان، شرکت دخانیات ایران اعلام كرد كه سال جاری و در راستای توسعه صادرات محصولات دخانی، دفتر نمایندگی فروش محصولات دخانی در بیروت افتتاح خواهد شد كه در صورت تحقق این امر، کاری مثبتی خواهد بود.
بر پایه این گزارش، سیاست های کلی شرکت دخانیات ایران توسعه صادرات و دستیابی محصولات دخانی ایران به بازارهای منطقه ای و جهانی است که در این میان، تنباکوی زرد طلایی به عنوان یکی از محصولات برتر تنباکوی جهان، نقش بسیار تعیین کننده ای دارد، زیرا در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و خاورمیانه طرفداران بسیاری دارد.
احد خیری، عضو هیأت مدیره و معاونت بازرگانی و اقتصادی شرکت دخانیات از توافقات بسیار مثبت و سازنده با طرف لبنانی برای صادرات محصولات دخانی شرکت دخانیات خبر داد و افزود: دخانیات در لبنان، خرید تنباکوی زرد طلایی را با پیشنهاد معقول ارائه کرد که در فاز اول، طرف لبنانی مشتاق به خرید صد تن از این نوع تنباکوست؛ توافق بر سر همکاری و مبلغ پیشنهادی به مذاکرات بعدی موکول شده است.
** چرا تنباكو در لبنان پر مشتری است؟
کسانی که برای نخستین بار به لبنان سفر می کنند، در کنار دیدنی های بسیار لبنان، موضوع دیگری را نیز به محض ورود  می  بینند که احتمالا از آن شگفت زده می شوند و آن چیزی نیست، جز استعمال غیرعادی سیگار و قلیان در همه نقاط این کشور!
قهوه و قلیان هم جزو لاینفک نشست های (گعده های) شبانه لبنانی ها در کافه ها و رستوران های این کشور است، به گونه ای که گاه از شدت دود، چشم، چشم را نمی بیند و خلاصه آن که صاحبان رستوران ها و رانندگان تاکسی ها یا صاحبان هر خدمت دیگری، اگر خود هم سیگاری نباشند، چاره ای جز تحمل سیگاری ها یا حتی فراهم کردن مقدمات قلیان کشیدن  ندارند، چراکه در غیر این صورت به سرعت، مشتریان خود را از دست می دهند.
در شب های بلند لبنان در کنار سواحل مدیترانه، دسته دسته شهروندان لبنانی را می توان دید که دور قلیانی جمع شده  و به گپ و گعده مشغولند. در این گعده ها تفاوتی میان زن و مرد، پیر و جوان و فقیر و غنی نیست و همه یا سیگاری در دست دارند و یا   سرگرم کشیدن قلیان هستند.
همچنین در کشور لبنان در جشن ها، کنسرت ها، مجالس عزاداری و ختم ها سیگار  رایگان  روی میزها قرار می گیرد و در هر مکانی که جوانان هستند، شرکت های دخانیت نیز حضور دارند و بوی سیگار حس می شود.
* آمار تکان دهنده
بر پایه آمارهای رسمی منتشره سازمان های بین المللی، هم اکنون لبنان  در میان سه کشور برتر آلوده به دود تنباکو قرار دارد و به همین دلیل، به تازگی در  کنفرانسی در دانشگاه آمریکایی بیروت، از مسئولان لبنانی خواسته شد تا جان 500000 لبنانی را از خطر مرگ اعتیاد نجات دهند.
تحقیقات انجام گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت در میان کشورهای منطقه، نشان می دهد که لبنان بالاترین میانگین استعمال دخانیات را در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.
به دلیل انتشار اطلاعات نادرست مبنی بر اینکه قلیان کم زیان تر از سیگار است، مصرف آن در میان جوانان با سرعت چشمگیری در حال رواج است و این در حالی است که تحقیقات خلاف این امر را ثابت کرده  و مصرف آن را موجب ابتلا به سرطان دهان، گلو  و معده می داند.

هیچ نظری موجود نیست: