گرایش به مواد مخدر ریشه اجتماعی دارد

گرایش به مواد مخدر ریشه اجتماعی دارد

کشف 2300 کیلو مواد مخدر صنعتی و تریاک در استان فارس
يك شاعر و ترانه سرا و خواننده كشور با تاکید بر اینکه افزایش مجازات فروشندگان و تهیه‌کنندگان مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی ضرورت است، گفت: فرهنگ سازی؛ بهترين راه در پیشگیری از اعتیاد است.
 به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مازیار عصری اظهار داشت: در بسياري از كشورهاي جهان مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچيان انجام می‌گيرد ولي متاسفانه با افزايش قدرت پليس در این مبارزه، قاچاقچيان به دنبال راه‌هاي جديد براي ترانزيت و فروش مواد مخدر بوده و ترفندهاي خاص خود را براي رسيدن به سود مالي كه از اين طريق حاصلشان مي‌شود، بكار گرفته اند.
وی با تاكيد بر اينكه مجازات‌هاي فروش، توزيع و قاچاق مواد مخدر باید بيشتر شود، گفت: با افزايش مجازات‌ها ميزان اثربخشي مبارزه با مواد مخدر چندين برابر شده و كاهش اعتياد در جامعه را نيز به همراه دارد.
عصري ادامه داد: اكثر جواناني كه گرفتار مواد مخدر به وي‍ژه از نوع صنعتي شده اند  به دليل سرگرمي و تفنن به مصرف مواد روي آورده اند و اين مساله مويد لزوم جايگزيني سرگرمي سالم براي جوانان است.
وی تصریح کرد: بايد مسئولان كشور برنامه‌ريزي‌ها را به صورتي انجام دهند كه اوقات فراغت افراد جامعه به ويژه جوانان و نوجوانان به طور صحيح و سالم طي شود. در اين رابطه با همكاري شهرداري، آموزش و پرورش و صدا و سيما مي‌توان شاهد برنامه‌ريزي‌هاي جامع و مدوني باشيم.
این خواننده كشور اضافه کرد: براي مبارزه با مواد مخدر بايد همه جوانب و ريشه‌هاي گرايش به اعتياد را سنجيد و مورد ارزيابي قرار داد و سپس براي مبارزه با آن اقدام كرد. گرايش به مواد مخدر ريشه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي دارد كه با فرهنگ‌سازي مي‌توان با همه اين ريشه‌ها مبارزه كرد.
 به گفته عصري خوشبختانه جامعه هنري ايران نسبت به ساير كشورها در رابطه با موضوع مواد مخدر و اعتياد پاك است و اگر هم به تعداد بسيار اندك باشد نسبت به قبل روند بسيار كاهشي داشته است.
وی اظهار داشت: مواد مخدر صنعتي به دليل تهيه زير زمینی اکثرا دارای مواد سمی است که متاسفانه جوانان امروزی به دلیل عدم آگاهی و به بهانه‌هایی همچون لاغری و زیبایی گرفتار آن می‌شوند که ارتقاء و گسترش اطلاع رسانی‌ها در این رابطه لازم است و برای پیشگیری از اعتیاد باید بیش از گذشته تلاش کرد و به نظرم با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر ميتوانيم شاهد کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی آن باشیم.
عصری گفت: شادی‌های زیرزمینی می‌تواند بستری برای گرایش به مواد مخدر و سایر آسیب‌های اجتماعی باشد لذا باید برای نشاط  جامعه و ایجاد سرگمی‌های سالم برای جوانان بیشتر توجه داشت.
وی با بیان اینکه هنرمندان می‌توانند با مخاطبان زیادی که از قشر جوان دارند در پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند، از نمایش فیلم‌های مرتبط با مواد مخدر انتقاد کرد و گفت: تاکنون فیلم و سریال وآهنگ‌های زیادی در این رابطه تهیه شده ولی اکثر آنها از موضوع اصلی خارج شده و جنبه‌های تجملی فیلم بیشتر بیان شده است در حالی که فیلم‌‌های مرتبط با مواد مخدر باید محسوس‌تر و خارج از لفافه  بتواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد.
این فعال فرهنگی معضل اعتیاد را یک دغدغه ملی عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی كه در پیشگیری از اعتیاد موفق عمل شود حدود 20 درصد از مشکلات کنونی کشور اعم از اجتماعی و فرهنگی و... برطرف خواهد شد.
عصري افزود: همچنین باید جهت جلوگیری از بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتیاد بسترهای لازم را ايجاد کرد و شرایط را برای جامعه‌پذیری آنها بهبود داد البته برخی از معتادان بدون این شرایط توانسته‌اند خود را از دامان مواد مخدر نجات دهند ولی استمرار تلاش‌ها در این زمینه ضرورت دارد.

هیچ نظری موجود نیست: