در همایش علمی- اجتماعی مبارزه با مواد مخدر عنوان شد؛ 12 استان در وضعیت قرمز اعتیاد

در همایش علمی- اجتماعی مبارزه با مواد مخدر عنوان شد؛
12 استان در وضعیت قرمز اعتیاد
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود 10 هزار میلیارد تومان خسارت و هزینه در حوزه مواد مخدر بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، گفت: نرخ شیوع اعتیاد 65/2 درصد براساس مطالعه سال 1390 است و برخی استان‌ها از جمله استان خوزستان از 12 استانی هستند که در وضعیت قرمز در حوزه اعتیاد در سطح کشور قرار دارند.
به گزارش ایسنا، حمید صرامی در همایش علمی اجتماعی مبارزه با مواد مخدر، درباره موضوع تبیین سیاست‌های ستاد درخصوص مساله اجتماعی امر مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: این زلزله خاموش و این بزرگ‌ترین شوک هزاره سوم در آستانه قرن 21، معضلات جدی را در ابعاد مختلف رقم زده است و تا آنجا پیش رفته است که در کنار فقر، مشکلات زیست‌محیطی و تهدیدات هسته‌ای، یکی از چهار بحران جهانی مطرح شده است، به طوری که در آخرین نگرش‌سنجی که از مردم ایران صورت گرفت، بیش از 90 درصد مردم موضوع مواد مخدر و روانگردان‌ها را به عنوان یک معضل اساسی مطرح کردند.
شبکه‌های مافیایی و تولید 358 نوع مواد جدید
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز در سطح کشور جوانان با انواع مواد مواجه شده‌اند به‌گونه‌ای که ماده مخدر جدیدی به نام «گل» آهسته‌آهسته جای خود را به دست می‌آورد. همچنین 358 نوع از انواع مواد جدید از طریق شبکه‌های مافیایی در حال تولید است و در عصر تنوع به دنبال آن هستند که با مواد جدید مشتری‌های جدید جذب کنند. این روند رسالت همه اندیشمندان را سخت‌تر خواهد کرد که با ایده‌های جدید و خلق اندیشه‌های جدید به استقبال مسایل اجتماعی بروند.
صرامی افزود: اگر امروز شبکه‌های مختلف در سطح جوامع و در عصر جهانی شدن، در کشور شرایطی را رقم می‌زنند که برای تغییر نگرش‌ها و ارایه باورهای غلط برای جذب مشتریان جدید اقدام می‌کنند، سوال اساسی این است که آیا در نظام آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌های ما برای مقابله با سایت‌های تولیدکننده و تغییردهنده نگرش‌ها، به همان اندازه کار می‌شود یا منفعلانه عمل می‌کنیم؟
وی ادامه داد: اگر قرار است به بحث اجتماعی کردن بپردازیم، باید شناخت دقیقی از ویژگی‌های عصر حاضر داشته باشیم. در عصری که تغییرات شتابان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی در حال بروز است، نمی‌توانیم دیواری دور خود بکشیم. بنابراین چگونه باید به استقبال این پدیده‌های جدید رفت؟
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: امروز با نسل نوگرا و تنوع‌طلب و با نسلی که به دنبال کنجکاوی‌های هدایت‌شده ناشی از ماجراجویی‌ها حرکت می‌کند، مواجه هستیم. باید آسیب‌پذیری این نسل را بپذیریم و بپذیریم که در عصر سونامی تغییر، ایده‌ها به شدت و به سرعت فاسد خواهند شد. ما نیازمند آن هستیم که دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نسبت به خلق ایده‌ها و خلق محصولات فرهنگی متناسب با نیاز مخاطبان در عصر بازاریابی اجتماعی حرکت کنند.
صرامی همچنین یادآور شد: آنچه امروز در بحث اجتماعی شدن به آن نیازمندیم، این است که انسان‌های توانمند را تربیت کنیم تا آنان بتوانند مهارت‌های زیستن را برای زندگی در عصر پیچیده امروز یاد بدهند.
عملکرد نامناسب گذشته، اعتیاد را پیچیده کرده
وی ادامه داد: اگر قرار است در اجتماعی کردن حرکت کنیم، باید باور داشته باشیم که فقط قرار نیست مردم به صحنه بیایند بلکه اجزای یک نظام جامع باید همزمان با هم در خرده‌نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کار کنند تا امر اجتماعی کردن مبارزه شکل بگیرد. اگر این چهار خرده‌نظام به شکل مطلوب عمل کنند، آسیب‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت اما اگر یکی از این خرده‌نظام‌ها خوب عمل نکند، به طور قطع به انواع آسیب‌های اجتماعی گرفتار خواهیم شد.
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: عملکرد یک نظام اقتصادی نامطلوب آن است که با نوعی آشفتگی در عرصه اقتصاد مواجه شویم و وضعیت نامطلوب اقتصادی باعث می‌شود با جماعتی از فقرا و تنگدستان در یک‌سو و با جماعتی از ثروتمندان در سوی دیگر مواجه شویم.
صرامی عنوان کرد: به طور قطع عملکرد نامناسب گذشته سبب شده امروز با پیچیده شدن پدیده اعتیاد مواجه شویم. در خرده‌نظام اجتماعی آن گاه که انسجام و همبستگی باشد، افراد به سوی آسیب نخواهند رفت ولی اگر نقش تعاملات اجتماعی کمرنگ شود، بدون‌شک فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: شکل‌گیری رویکرد پرخاشگری و نابردباری در روابط اجتماعی، ترجیح منافع فردی بر منافع جمعی و متاسفانه شکل‌گیری پدیده خودمداری در پاره‌ای از مواقع در سطح کشور، آشفتگی اجتماعی و کاهش اعتماد اجتماعی را رقم می‌زند و موجب نزاع‌های اجتماعی می‌شود. به همین دلیل در شکل‌گیری تئوری لجبازی عده‌ای برای مخالفت با برخی از موضوعات، به یکی از این آسیب‌ها هم گرفتار می‌شوند.
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در خرده‌نظام فرهنگی باز برای رقم زدن وضعیت مطلوب برای جامعه در عرصه فرهنگ باید جامعه را به اصول فرهنگی مشترک گرایش دهیم ولی آن‌گاه که طیف‌های کثیری از خرده‌فرهنگ‌ها در قالب مدگرایی به ناهنجاری‌ها و ضدارزش‌ها تبدیل می‌شود، جامعه با چندپارگی فرهنگی مواجه خواهد شد. در این صورت پیش‌زمینه‌ آسیب‌پذیری بر اصل اخلاق اجتماعی فراهم می‌شود و ممکن است ما را آهسته‌آهسته به تهدید و بحران اجتماعی و اگر خوب نیندیشیم، به فروپاشی اجتماعی گرفتار کند.
وی ادامه داد: اگر در جریان اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، خرده‌نظام‌ها در همه ابعاد با هم عمل کنند، نظام فرد به عنوان نظام شخصیت در برابر این چهار خرده‌نظام، با توجه به تامین نیازهای مادی خود، بر حیات سیاسی جامعه نیز اثرگذار خواهد بود. همچنین در شبکه ارتباطات اجتماعی هم می‌تواند پویا و اثرگذار باشد. به علاوه با مشاهده حیات فردی و اجتماعی در چارچوب سطح فرهنگی می‌تواند مسوولیت‌پذیر نیز باشد.
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه جزیره‌ای عمل کردن موجب شده سیستم هوشمند اعتیاد از این نقاط ضعف ما کاملا بهره‌برداری کند و به مشتریان جدیدتری برسد. وقتی ما دیوار مرزی کشیدیم، بلافاصله در لابراتوارهای خانگی شیشه را تهیه کردند، به لابراتوارها ضربه زدیم، کشت گلخانه‌ای را ایجاد کردند. آیا می‌توانیم بیندیشیم که با این سیستم چگونه مقابله کنیم؟ به نظر می‌رسد نیازمند اندیشه‌های جدیدتر در این زمینه هستیم.
کاهش سن اعتیاد به 15 سال
صرامی افزود: حدود 10 هزار میلیارد تومان خسارت و هزینه در حوزه مواد مخدر بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود و نرخ شیوع اعتیاد 65/2 درصد براساس مطالعه سال 1390 است و برخی استان‌ها از جمله استان خوزستان از 12 استانی هستند که در وضعیت قرمز در حوزه اعتیاد در سطح کشور قرار دارند.
وی اظهار کرد: در سال 83 متوسط سن اعتیاد در کشور 23 سال در سال 90 میانگین سن اعتیاد 21 سال بوده است و اخیرا نیز نرخ شیوع مصرف تا سن 15 سال متاسفانه فراوانی‌های خود را نشان می‌دهد و در مقایسه با جامعه جهانی که ظرف 10 سال سن اعتیاد چهار سال کاهش یافته، مشاهده می‌کنید که در طی 10 سال سن اعتیاد در ایران از 23 به 15 سالگی رسیده است.
صرامی عنوان کرد: روند مشارکت در سال‌های 1358 تا 1392 نشان می‌دهد که مشارکت مردم در بحث اجتماعی شدن، در سطح ضعیفی بوده است بنابراین انتظار می‌رود با افزایش سطح مشارکت‌ها و ایفای نقش اجتماعی بتوانیم بهتر از حضور مردم استفاده کنیم.
وی ادامه داد: حجم و اندازه آسیب‌ها و تهدیدها و بحران‌های اجتماعی در حال افزایش است. تقابل جامعه صنعتی با ارزش‌های دنیای مدرن و مدرنیته یکی از مسایلی است که به آن گرفتار شده‌ایم و بی‌ثباتی در جامعه در حال گذار ایران مشکلاتی را برای آن ایجاد کرده است.
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنین شکاف بین‌نسلی ناشی از جامعه در حال گذار و عدم ارایه نسخه‌های مناسب از مشکلات دیگری بود که زمینه تقویت آسیب‌ها را در جامعه ما فراهم کرد و عادی شدن موضوعات و آسیب‌های اجتماعی، دغدغه‌های اجتماعی را کمرنگ کرده است.
در مقابل سیستم اعتیاد منفعلیم
وی افزود: ما در مقابل سیستم اعتیاد در حالت انفعال هستیم. به راستی اگر بخواهیم در حوزه اجتماعی شدن حرکت کنیم، بهترین گزینه‌ها چیست؟ داشتن یک برنامه اقدام به جای سیاست‌گذاری کافی است. ضعف آشکار ما در کشور و حلقه مفقوده در فعالیت‌ها، فقدان یک برنامه اقدام است و برای رسیدن به این برنامه تقویت دغدغه ملی لازم است. اگر این دغدغه در 365 روز سال نه در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر شکل گرفت، آنگاه می‌گوییم نسبت به این تهدید اجتماعی توانسته‌ایم فاصله بین فاجعه و دغدغه را کم کنیم. اما سیستم اعتیاد به تعطیلی ترم و دانشگاه می‌اندیشد.
دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: توجه به برنامه‌های آموزشی و ایجاد یک سیستم هشدار در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. اگر ژن مشارکت در نخبگان تقویت شود و گروه‌های مرجع از روحانیت تا تولیدکنندگان، برنامه‌های رسانه‌ای تا سینماگران، نویسندگان، مترجمان و پژوهشگران درخواست مشارکت در موضوع را کردند آنگاه می‌توانیم موفق عمل کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: