اعتیاد به شیشه در زنان بیشتر از مردان است/ قاچاقچیان در اماکن تجمع زنان،

اعتیاد
رئیس سابق اداره اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه آمار معتادان مصرف مواد مخدر «شیشه» در حوزه زنان بسیار بیشتر از مردان است، افزود: متاسفانه اعتیاد و مصرف مواد مخدر مساله‌ای غیر رسمی و زیر زمینی است، بر همین اساس آماری از تعداد معتادان و میزان مصرف آنان در دست نیست و حتی آمارهای موجود نیز نادرست است.
جعفر بای در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص زنانه شدن اعتیاد، اظهار‌‌ کرد: متاسفانه جنس زن آسیب پذیری‌های خاص خود را دارد و یکی از ویژگی‌های زنان، تحت تاثیر قرار گرفتن است به طوری که نقش احساسات در زنان بیش از تعقل است بر همین اساس زنان خیلی سریعتر از مردان تحت تاثیر القائات و تبلیغات رسانه‌ها قرار می‌گیرند.
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم این‌ است که قاچاقچی‌ها برای افزایش بازار مصرف خود در اماکن تجمع زنان، تبلیغات می‌کنند زیرا زنان به زیبایی ظاهری خود بسیار حساس هستند بر همین اساس باشگاه های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه پاتوق فروشندگان مواد مخدر است. زنان با تبلیغات واهی فروشندگان مواد و آرایشگر‌ها مبنی بر اینکه استفاده از مواد مخدر به تناسب اندام،‌ لاغری، شادابی و شفافیت پوست کمک می‌کند به سمت مصرف مواد مخدر و شیشه گرایش پیدا می‌کنند.
وی به ویژگی‌های خاص زنان از جمله عاطفی و احساسی بودن آنان اشاره کرد و گفت: زنان به خاطر زنانگی و خصلت مادر بودن تحت تاثیر این تبلیغات قرار می‌گیرند. در نتیجه این اتفاقات افزایش میل به مصرف مواد مخدر در زنان جامعه بیشتر می‌شود، به طوری که امروزه روند معتاد شدن زنان افزایش یافته است، البته تعداد معتادان مرد بیشتر از زنان معتاد است.
زنان بیش از مردان شیشه مصرف می‌کنند
رئیس سابق اداره اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه آمار معتادان مصرف مواد به خصوص شیشه در حوزه زنانه بسیار بیشتر از مردان است، افزود: متاسفانه در کشور ما موضوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر به صورت زیر زمینی صورت می‌گیرد بر همین اساس آماری از تعداد معتادان و میزان مصرف آنان در دست نیست و حتی آمارهای موجود نیز نادرست است.
وی ادامه داد: زنان تحت تاثیر تبلیغات دوست و همکلاسی و آرایشگر و مربی باشگاه، معتاد می‌شوند و حتی شبکه‌های قاچاق در حال پیدا کردن بازار مصرف در بین زنان هستند.
بای یادآور شد: زنان از نظر فیزیولوژی و آناتومی بسیار حساس و آسیب‌پذیرند و جسم و روح آنان به سادگی و با سرعت بیشتری نسبت به مردان تخریب می‌شود. از نظر جسمانی دندان که بخش اعظم زیبایی زنان را تشکیل می‌دهد، تغییر رنگ و در نهایت تخریب می‌شود و همچنین رنگ چشم و بینایی زنان پس از مصرف مواد تغییر می‌کند.
این آسیب‌شناس ادامه داد: مصرف مواد مخدر به ویژه شیشه به سلسله اعصاب و مغز زنان آسیب جدی وارد می‌کند و مانع تفکر و تمرکز می‌شود، همچنین لرزش دست‌ها،‌ عصبانیت و تیک‌های عصبی در زنان بیشتر از مردان شایع است.
وی زنان و کودکان را طعمه‌ها و قربانیان اصلی مواد مخدر معرفی کرد و گفت: زنان پس از مصرف مواد مخدر و اعتیاد به مرور زمان به ساقی و فروشنده مواد مخدر تبدیل می‌شوند.
خوابگاه‌های دانشجویی بازار فروش مواد در فصل امتحانات
بای یکی از بازار‌های مصرف مواد مخدر در فصول امتحانات را خوابگاه‌های دانشجویی اعلام کرد و گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات به بهانه شب زنده‌داری و افزایش تمرکز به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند، البته مصرف مواد مخدر در مدارس نیز رواج دارد، به طوری که یک مدرسه دخترانه در جنوب شهر به عنوان کیس مطالعاتی قرار دادند و دانش آموزان در مصاحبه اعتراف کردند که مواد مخدر مصرف می‌کنند. بر اساس همین آمار در آن مدرسه بیش از 80 درصد دانش آموزان دختر مواد مخدر مصرف می‌کردند، در حالی که آموزش و پرورش معتقد است که یک درصد از جمعیت دانش آموزان کشور مواد مخدر مصرف می کنند اما این در حالیست که آمار واقعی بیش از 2 درصد را نشان می‌دهد.
رواج مصرف مواد مخدر در مدارس
این کارشناس پژوهشگر سابق قوه قضاییه یادآور شد: متاسفانه این جرم و بیماری در جامعه دانش آموزی شدیدا در حال تبلیغ و رونق است، زیرا مواد مخدر به صورت ساده و آسان در دسترس و اختیار آنان قرار می‌گیرد همچنین مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان و دانشجویان در دوره و فصل امتحانات افزایش می‌یابد.
وی تاکید کرد: برای مبارزه و کاهش مصرف مواد مخدر در بین جوانان و زنان باید استرس و اضطراب در جامعه کاهش و نشاط و شادابی افزایش یابد که البته باید توجه داشت نشاط اجتماعی با برنامه‌های مصنوعی و تصنعی و کاذبی مانند برنامه خندوانه ایجاد نمی‌شود زیرا نشاط باید از درون افراد ایجاد شود و از بطن جامعه بجوشد.
نشاط یک امر دستوری نیست
بای یادآور شد: نشاط یک امر دستوری نیست که به عنوان مثال با یک سریال یا یک برنامه اجتماعی و یا سازمان ماموریت شاد و با نشاط سازی افراد را بر عهده داشته باشد، فرد باید در شرایطی زندگی کند که از درون احساس شادی و شادابی داشته باشد و نیازهای افراد در جامعه تامین شود و دغدغه اشتغال پس از فارغ التحصیلی باعث ایجاد نگرانی و استرس می‌شود.
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: زنان و جوانان برای عبور از این بحران به یک مخدر پناه می‌برند و در این منجلاب و باتلاق دست و پا میزنند، بنابراین ‌نباید برای زنان و جوانان بحران و نگرانی ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر خطرناکتر بودن مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی، گفت: باید زنان را نسبت به مضرات و معایب مصرف مواد مخدر آشنا و آگاه کنیم و فرجام اعتیاد را در قالب هنر و سریال و فیلم سینمایی و به طور کل در تبلیغات غیر مستقیم هنری به آنان نشان دهیم.
ضعف عملکرد صدا و سیما در آگاهی بخشی مضرات مواد مخدر
این کارشناس و پژوهشگر سابق قوه قضاییه با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در تولید سریال‌ها و فیلم‌های آموزنده در حوزه آگاهی جوانان و زنان برای پیشگیری از اعتیاد گفت: در صدا و سیما به صورت ضعیف و مقطعی و کوتاه به تولید چنین محتوایی می‌پردازند در حالی که یک کار تبلیغاتی اثر بخش باید مداوم باشد. بر همین اساس نیاز به حرفه‌ای سازی و تخصصی کردن این فعالیت در صدا و سیما وجود دارد، زیرا تولید محتوایی که با سهل الوصولی و سادگی و بدون تخصص صورت گیرد اثر بخشی لازم را نخواهد داشت. متاسفانه در سینمای ما عریان به این موضوعات می پردازند با این روش از اثر بخشی و تاثیر گذاری آن کاسته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: