اعتیاد برای جامعه سم است/ نقش ماهواره در اعتیاد دختران

یک جامعه‌شناس:

اعتیاد برای جامعه سم است/ نقش ماهواره در اعتیاد دختران

یک جامعه‌شناس با اشاره به این‌که اعتیاد دروازه ورود به انواع آسیب‌های اجتماعی است، افزود: به اعتقاد من این معضل برای جامعه سم است.
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر امان‌الله قرایی مقدم با بیان این‌که نیرو‌های برانگیزنده برای ابتلای نوجوان و جوان به اعتیاد بر نیرو‌های باز دارنده در جامعه فزونی گرفته است، افزود: خانواده ناسالم، بد سرپرستی، بی‌سرپرستی، دوستان ناباب، بیکاری، نبود تفریح و امکانات، فقر و محل زندگی از جمله عواملی است که در اعتیاد موثر است.

وی ادامه داد: یک نوجوان به تفریح و سرگرمی سالم نیاز دارد که در صورت نبود آن، فاجعه‌ای به نام اعتیاد رخ می‌دهد که ضرر آن به خود جامعه بر می‌گردد.

این مدرس دانشگاه خوارزمی از ریسک اعتیاد بالای یک نوجوان در خانواده‌هایی که والدین آن معتاد هستند خبر داد و اظهار کرد: والدینی که خود معتاد هستند و در حضور نوجوان خود مواد مصرف می‌کنند، احتمال اینکه فرزند نوجوان هم معتاد شود بالا است چون از رفتار والدین خود الگو می‌گیرد و توصیه ما به والدین این است که جلوی چشمان نوجوان خود مواد مصرف نکنند و وی را با رفتار غلط خود معتاد نکنند.

قلیان دروازه ورود به اعتیاد
قرایی مقدم از خطر قلیان و دسترسی آسان به آن در چهارراه‌ها گفت: متاسفانه در چهارراه‌ها نوجوانان قلیان به دست، اقدام به فروش قلیان می‌کنند که نظارتی هم به این معضل اجتماعی نمی‌شود در حالی قلیان دروازه ورود به اعتیاد است و پای دختران هم به این معضل کشانده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: اعتیاد دروازه ورود به انواع آسیب‌های اجتماعی است که فحشا و رابطه ناسالم، دزدی، بی‌غیرتی، خشونت، قتل و دیگر معضلات را در جامعه ترویج می‌دهد که به اعتقاد من این معضل برای جامعه سم است و کسی که اعتیاد دارد دارای شخصیت بی‌بندبار و بی‌هویتی است که مورد تایید دیگران واقع نمی‌شود و همواره مورد سرزنش دیگران است.

قرایی مقدم آمار اعتیاد در دختران نوجوان را هم بسیار نگران کننده دانست و افزود: متاسفانه در کیف دختر نوجوان امروز به جای لوازم آرایش که یک زمانی مذموم بود سیگار و مواد مخدر پیدا می‌شود که بیشتر جای نگرانی دارد که این بی‌ارتباط با دیدن ماهواره و برنامه‌های تلویزیونی نیست.

نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد
وی ادامه داد: به قول فرمایش امام خمینی(ره) تلویزیون یک دانشگاه است که فرد چیز‌های مختلفی یاد می‌گیرد و دشمن با برنامه‌های تبلیغاتی خود، سیگار و فحشا را وارد جامعه می‌کند، هم‌اکنون شاهد پیامد منفی آن در دانشگاه و مدارس راهنمایی و دبیرستان دخترانه هستیم.

قرایی مقدم به نقش رسانه در پیشگیری از اعتیاد در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: نقش رسانه و خانواده‌ها در پیشگیری از این معضل بسیار چشمگیر است که به نوجوان آگاهی بدهند، نه اینکه با پخش موسیقی رپ که به نوعی اعتیاد را ترویج می‌دهد و برنامه‌های مبتذل، اعتیاد را وارد خانه‌ها کند.

هیچ نظری موجود نیست: