مردم از ترس شلاق خوردن به مراکز ترک الکل رجوع نمی‌کنند

کارشناس حوزه اعتیاد: مردم از ترس شلاق خوردن به مراکز ترک الکل رجوع نمی‌کنند

مجید رضازاده –رییس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی- گفته سابقا تماس درمورد مصرف الکل و نحوه ترک آن زیاد نبود، اما اکنون به واسطه اطلاع‌رسانی‌ها، این تماس‌ها افزایش داشته‌اند.
وی همچنین رتبه اول تماس‌ها را، سئوالاتی درباره مخدر شیشه دانست و گفت: ۸۴ درصد تماس‌گیرندگان زنان هستند.
در رابطه با افزایش تماس‌ها برای ترک الکل و وضعیت دیگر تماس‌ها با خط ملی اعتیاد با دکتر فرید براتی –روان‌شناس، کار‌شناس حوزه اعتیاد و رییس‌ سابق پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی- گفتگو کردیم.
 فرید براتی در گفتگو با فرارو گفت: «تماس‌ها برای ترک الکل نشانه خوبی است، البته باید این اطمینان به ترک‌کنندگان داده شود که به دلیل رجوع آن‌ها برای ترک، مجازات شرعی در انتظارشان نخواهد بود.»
براتی‌سده درباره انواع تماس‌ها با خط ملی اعتیاد گفت: بنا برآمار، مصرف تریاک در کشور همچنان در صدر قرار دارد، اما آمار تماس‌ها در مورد مخدر شیشه رتبه اول را به خود اختصاص داده است. به این دلیل که این ماده مشکلات بسیار بیشتری برای افراد ایجاد خواهد کرد.
 متاسفانه در ارتباط و مقابله با مصرف مخدر شیشه، با وجود مشکلات زیاد این مخدر، هنوز در کشور برنامه و مرکز مشخصی در درمان اعتیاد به شیشه نداریم.
 همچنین «اورژانس شیشه» در کشور وجود ندارد، در حالی که به آن بسیار نیاز هست. فردی که شیشه مصرف می‌کند واکنش‌های بد و خطرناکی دارد، او می‌تواند به خانواده و اطرافیان خود ضربه وارد کند.
اگر اورژانس شیشه در کشور وجود داشته باشد، خانواده یا اطرافیان فرد مصرف‌کننده که تعادل خود را از دست داده، می‌توانند با اورژانس تماس گرفته و خود را از خطر نجات دهند.
رییس سابق پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره مصرف مخدر الکل و برخورد‌ها با آن اظهار کرد: میزان مصرف الکل در سال‌های اخیر در جامعه ما بسیار افزایش داشته است.
 مشکلات ناشی از این مصرف، بسیار جدی است. پرخاشگری و نداشتن کنترل لازم در فرد مصرف‌کنندهِ الکل تنها یکی از تبعات آن است.
 خوشبختانه با ازدیاد این ماده، مردم نیز آگاهی‌اشان افزایش پیدا کرده و تماس‌های بیشتری برای راهنمایی و کمک می‌گیرند.
فرید براتی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۱، من سند تاسیس اولین مرکز ترک اعتیاد الکل در کشور را امضا کردم و به آن مجوز نیز داده و فعالیتش آغاز شد، اما پس از آن، حمایت‌های لازم از این مرکز انجام نگرفت. وزارت بهداشت نیز سال‌ها وعده رسیدگی به اعتیاد به الکل را داده، اما هنوز به آنجامه عمل نپوشانده است.
وی در مورد مسائلی که ممکن است پیرامون مراکز ترک اعتیاد الکل وجود داشته باشد گفت: از آن‌جایی که مصرف الکل به لحاظ شرعی با اشکال روبروست و در شرع جزای آن حد است، ممکن است بسیاری از مردم از ترس برخورد و شلاق خوردن به ترک آن در این مراکز مبادرت نورزند.
ما نیازمند آن هستیم که در این باره آگاهی‌بخشی انجام دهیم و برخی فضا‌ها را بشکنیم تا مردمی که مایل به ترک الکل هستند، بتوانند آن را کنار بگذارند. چراکه تبعات ناشی از اعتیاد به الکل بسیار خطرناک‌تر و زیاد‌تر از مخدر است.
براتی‌سده در پاسخ به این سئوال که «روند شرعی ترک الکل به چه صورت انجام خواهد گرفت؟» گفت: گمان نمی‌کنم که نگرانی‌ای در این زمینه وجود داشته باشد. در سفری که در دیدار با برخی از علمای دینی و روحانیون داشتیم، آن‌ها گفته‌اند از آنجایی که افراد معتاد به الکل قصدشان ترک‌کردن است و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، «حد» برای آن‌ها مجاز دانسته‌ نمی‌شود.
 در این رابطه ممکن است که بین برخی علمای دینی اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما می‌توان با جلسات و مشورت‌هایی شرایط کشور را توضیح داده و برای پیشگیری از مشکلات بیشترِ ناشی از اعتیاد به الکل، حد زدن بر افراد معتاد به الکل را حذف کرد.
این روان‌شناس همچنین درباره علت اینکه ۸۴ درصد از تماس‌ها با خط ملی اعتیاد را زنان انجام می‌دهند گفت: زنانی که با این خط تماس می‌گیرند، در موارد محدودی برای خودشان است، در بیشتر موارد آن‌ها برای همسر، برادر، فرزند و سایر اعضای خانواده تماس حاصل می‌کنند.
 این امر همچنین نشان‌دهنده آن است که اعتیاد در در عمق خانه‌ها نفوذ کرده و از آن‌جایی که در بافت فرهنگی ما زنان بیش از مردان نگران وضعیت خانوادگی هستند، تماس آن‌ها بیشتر است.
فرید براتی‌سده در انتها تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف مخدر‌ها و افزایش آمار اعتیاد به الکل، مسئولین باید به موضوع اهمیت بیشتری قائل باشند و تلاش‌ها برای کاهش مصرف الکل را جدی‌تر دنبال کنند.
راه‌اندازی مراکز ترک الکل هم‌زمان با افزایش مصرف شیشه در میان ...
سفر به هوشیاری با ترک الکل - Opium.Site وبلاگ رسمی ...
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: خماری چیست ...
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: تاریخچه خماری ...
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: سرم خوراکی ..."پدیالیت" Pedialyte، درمان خماری ناشی از مصرف الکل
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: اعتیاد به الکل ...
کمیته مبارزه با مشروبات الکلی در ایران تشکیل می شود
مصرف 200 میلیون لیتر مشروبات الکلی در ایران! - Opium ...
خانه فرد معتاد به مشروبات الکلی چه شکلی است - Opium.Site ...
تعرفه گمرکی ورود مشروبات الکلی به ایران در سال 1392 چقدر ...
امیل زولا معتاد به کوکائین و الکل بود Cocaine Addict Émile ...
ترک اعتیاد الکل .سیگار.تریاک.هروئین با یونجه - Opium ...
کاهش روزانه مصرف الکل خطر مرگ را کاهش می‌دهد - Opium.Site ...
افزایش مصرف الکل، سیگار و ماری جوانا در بین نوجوانان ایرانی
علت Hangoverخماری ناشی از مصرف الکل و درمان خماری الکل

هیچ نظری موجود نیست: