دختر 15 ساله‌ای که از 12 سالگی معتاد شده است : خانواده‌ام به‌ جای دارو به من مواد مخدر می‌دادند

دختر 15 ساله‌ای که از 12 سالگی معتاد شده است:
خانواده‌ام به‌ جای دارو به من مواد مخدر می‌دادند
از 41 هزار معتادی که در استان وجود دارد 52.73 درصد شاغل و بقیه بیکارند و میانگین سنی معتادان در مردان 19 تا 21 سال و در بیش از 50 درصد زنان 15 تا 19 است.
به گزارش تبریز بیدار ، مادر و زن ستون خانواده است. اگر مادران تضعیف شوند خانواده فرو می‌ریزد. مادران و زنانی که خواسته و یا ناخواسته معتاد می‌شوند زمینه وقوع جرم و انحراف را برای دیگر اعضای خانواده فراهم کرده و بدین ترتیب شالوده خانواده از هم می‌پاشد.
 
خیلی از خانم‌ها خواسته و یا ناخواسته در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند در مرکز اقامتی میان‌مدت بانوان باغ فرشته با سم‌زدایی اعتیاد خود را ترک می‌کنند.
 
دختر نوجوان معتادی با اشاره به اینکه 15 سال دارد گفت: از 12 سالگی معتاد شده‌ام.
این دختر نوجوان درباره علت معتاد شدنش اظهار داشت: خانواده من به پزشک اعتقادی ندارند. خانواده‌ام می‌گویند که چون مواد مخدر یک مواد طبیعی است همه مشکلات جسمی و روحی را حل و درمان می‌کند و با طبیعت بشر سازگارتر است.
 
وقتی از آرزوهایش پرسیدم چشم‌هایش پر از اشک شد. اشک‌هایش را پاک کرد و گفت: دوست دارم مثل بقیه دخترها به مدرسه بروم و ادامه تحصیل بدهم.
 
خانم 23 ساله‌ای با اشاره به دربه‌در شدن فرزندانش به خاطر اعتیاد خود گفت: دو دختر دارم. اعتیاد من باعث آوارگی و دربه‌در شدن آن‌ها شده است. من باعث شدم آن‌ها خیلی شماتت‌ها را بشنوند و تحقیر بشوند.
 
این خانم در پاسخ به این پرسش که چه آرزویی دارد گفت: دوست دارم با سربلندی پیش خانواده‌ام برگردم و بعد از این آن‌ها را سرافکنده نکنم.
 
خانم میانسال دیگری که خیاطی می‌کند از دلتنگی هایش برای فرزندانش می‌گوید: دو تا از فرزندانم در بهزیستی زندگی می‌کنند. یکی در مراغه و دیگری در یک شیرخوارگاه دیگر. شش ماه است که نتوانسته‌ام به کودک شیرخواره‌ام شیر بدهم.
 
خانم میانسال دیگری نیز با بیان اینکه تازه وارد این مرکز شده است گفت: خانواده‌ام مرا به این مرکز آورده‌اند. زندگی هم برای خودم و هم برای آن‌ها دیگر غیر قابل تحمل شده بود.
 
 
خیلی از بانوان این مرکز با بد رفتاری شوهرانشان، مشکلات اقتصادی و خانوادگی درگیر هستند.
 
یکی از مشکلاتی که خانم‌های معتاد قبل از آمدن به این مرکز داشته‌اند اختلاف با خانواده بوده است و متأسفانه بعد از ترک که از اینجا مرخص می‌شوند مشکل دیگری نیز به مشکلات قبلی‌شان اضافه می‌شود و آن این است که بعضی از خانواده‌ها از پذیرش این خانم‌ها خودداری می‌کنند.
 
در این خصوص یکی از بانوان در حال ترک این مرکز اظهار داشت: مادرم اصلاً به من اعتماد ندارد. حتی وقتی مصرف هم نمی‌کردم مادرم مدام می‌گفت که تو مصرف می‌کنی.
 
اکثر بیماران ما شیشه‌ای و محرکی هستند
خانم محمدی، مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد بانوان باغ فرشته تبریز در خصوص آمار افراد مراجعه کرده به این مرکز اظهار داشت: این مرکز طی سه سال گذشته 1200 نفر را پذیرش کرده و 800 نفر را به‌طور قطع درمان نموده است.
محمدی، مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد بانوان باغ فرشته تبریز
محمدی، مدیرعامل مرکز ترک اعتیاد بانوان باغ فرشته تبریز 
محمدی عنوان کرد: اکثر بیماران ما شیشه‌ای و محرکی هستند.
 
وی در خصوص روش درمانی این مرکز اظهار کرد: ما درمان خاصی به نام ماتریکس را داریم که برای این بیماران انجام می‌دهیم. این یک روش و درمان روانشناختی است که به‌ صورت مصاحبه انگیزشی است.
 
خانم محمدی به اشاره به مشکلاتشان در این مرکز گفت: نانوایی ما به خاطر نداشتن سهمیه آرد تعطیل شده است. فضای سبزی مناسبی نداریم. برای محصولاتمان که در این مرکز توسط همین بانوان تولید می‌شود مشتری نداریم و عدم مشتری و به تبع آن عدم فروش تولیداتمان ادامه کار را برایمان با مشکل مواجه می‌کند.
 
اکرم حضرتی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تبریز در این خصوص گفت: در کمیسیون شورای شهر تبریز از مدیرکل‌ها و دستگاه‌های ذیربط حتماً دعوت خواهیم کرد که در ارتباط با کاریابی برای بانوان معتاد این مرکز نظر حمایتی داشته باشند.
 
وی در ادامه افزود: کار مهم دیگری که باید به آن پرداخت کنیم خانواده‌درمانی است که این مهم کار مشارکتی را می‌طلبد.
 
تعداد معتادین آذربایجان شرقی را بیش 41 هزار نفر برآورد کرده‌اند
نصرتی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعداد معتادین آذربایجان شرقی را بیش 41 هزار نفر برآورد کرده‌اند، گفت: 90.7 درصد از این آمار مربوط به اعتیاد آقایان است و 9.3 درصد مربوط به خانم‌ها است.
 
نصرتی گفت: از 41 هزار معتادی که در استان وجود دارد 52.73 درصد شاغل و بقیه بیکارند و میانگین سنی معتادان در مردان 19 تا 21 سال و در بیش از 50 درصد زنان 15 تا 19 است.
 
وی در ادامه افزود: در ارتباط با درمان معتادین آقا و خانم، در حال حاضر 26 مرکز اقامتی و کاهش آسیب فعال در استان داریم که از این تعداد، 24 مرکز مربوط به آقایان است و دو مرکز مربوط به بانوان.
 
هم‌اکنون 1700 نفر در 26 مرکز ترک اعتیاد استان از طریق دارو و دیگری روش‌ها تحت درمان هستند. مراکزی که برای ارایه خدمات بهتر نیازمند یاری مسؤولین، کمک برای قبول تولیداتشان و نگرش بهتر خانواده‌ها نسبت به معتادان در حال ترک هستند.
 
گفتنی است که مرکز اقامتی میان‌مدت بانوان باغ فرشته مرکز درمان وابستگی به مواد بانوان معتاد است که به‌صورت خیریه فعالیت می‌کند.
 
تنظیم و بازنویسی: مصطفی علیمردانی

هیچ نظری موجود نیست: