افزايش چشمگير کشف مواد روانگردان در منطقه آسيا و اقيانوس آرام Yaba, the Madness Drug


سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد میزان کشف و ضبط مواد روانگردان در منطقه آسیا و اقیانوس آرام در پنج سال اخیر چهار برابر شده است.
کارشناسان سازمان ملل متحد معتقدند که افزایش نگران کننده کشف و ضبط مواد روانگردان در حوزه آسیا و اقیانوس آرام قبل از هر چیز ناشی از افزایش تولید و مصرف مواد مخدر صنعتی در این منطقه است.
طبق گزارشی که اداره بین المللی مبارزه با مواد مخدر و جنایات وابسته به سازمان ملل متحد روز سه شنبه در بانکوک منتشر کرد، ارتقای سطح زندگی ساکنان منطقه و تقویت وحدت اقتصادی کشورهای منطقه برای گروهها و شبکه های جنایتکار شرایط مناسبی فراهم کرده است تا فعالیت های فرامرزی خود را افزایش دهند.
تحقیقات و مطالعاتی که در این باره صورت گرفته مربوط به سالهای دو هزار و هشت تا دو هزار و سیزده است و کشورهای جنوب شرق آسیا و حوزه اقیانوسیه را شامل می شود.
در فاصله سالهای دو هزار و هشت تا دو هزار و سیزده میزان کشف و توقیف مواد روانگردان از یازده هزار کیلو به چهل و دو هزار کیلو افزایش یافت.

افزایش نگران کننده کشف و ضبط این مواد مخدر صنعتی عمدتا ناشی از افزایش تولید قرصهای متامفتامین است که در تایلند به  نام  " یابا  yaba ( ماده مخدری که مصرف کنندگان را دیوانه می کندو مخلوط مخدر متامفتامین (شیشه ) با کافئین است ) معروف است.
 این ماده مخدر صنعتی قوی عموما در دو شکل تولید و مصرف می شود: یا به شکل کریستال که عموما به "  آیس   ice " معروف هستند یا به شکل قرصهایی که میزان خلوص آنها پائین تر است.
در پنج سال گذشته، میزان کشف و ضبط قرص های متامفتامین به شکل کریستال دو برابر شده و از هفت تن به نزدیک چهارده تن رسیده است. میزان کشف و ضبط متامفتامین به شکل قرص در این مدت هشت برابر شده و از سی میلیون در سال دو هزار و هشت به بیش از دویست و پنجاه میلیون در سال دو هزار و سیزده رسیده است.
 یابا   نزد ساکنان منطقه بسیار فقیر مکونگ به ویژه افرادی مثل رانندگان تاکسی که ساعت های طولانی بدون استراحت کار می کنند، طرفداران زیادی دارد. این ماده مخدر در سال های اخیر مصرف کنندگان جدیدی در کشورهای ثروتمندتر از جمله کره جنوبی، سنگاپور و حتی مالزی پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانکوک، نتایج مطالعات اداره بین المللی مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته نشان می دهد که میزان تولید و مصرف مواد روانگردان در منطقه آسیا و اقیانوس آرام افزایش نگران کننده ای یافته است این در حالی است که بیشتر این مواد به عنوان داروهای نشاط آور قانونی شناخته می شوند و به ویژه در اینترنت قابل دسترسی هستند.
این مواد روانگردان جدید که با سرعت زیاد و به راحتی در آزمایشگاهها تولید می شوند، تا کنون از محدودیت ها و مجازات های قانونی در کشورهای مختلف در امان مانده اند.
در سال دو هزار و چهارده در مجموع یکصد و سی و هفت نوع از این مواد مخدر صنعتی جدید در منطقه آسیا و اقیانوس آرام قابل دسترسی بودند. کشورهایی که بیشترین آسیب را از این مواد دیده اند، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور و ژاپن هستند.

Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: مخدر یابا-شابا ...

هیچ نظری موجود نیست: