هزینه زندانها بیشتر از پیشگیری اعتیاد است

رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی با بیان اینکه طبق آمار حدود یک و نیم میلیون معتاد در کشور وجود دارد، گفت: این آماری است که به صورت واضح در جامعه به دست آمده و شمار معتادان مخفی و پنهان را که در کشور وجود دارد را شامل نمی شود.

 مصطفی اقلیما با بیان اینکه معتقدم فشار اجتماعی و مشکلات زمینه ساز اعتیاد جوانان و نوجوانان است، گفت: وزارت کار و رفاه اجتماعی باید با جدیت برای اشتغال جوانان چاره اندیشی کند.

وی اظهار داشت: علل و عوامل اعتیاد همچون فقر و بیکاری در جامعه باید رفع شود و دستگاهها در رسیدگی به آن اهتمام داشته باشند.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: اینکه گفته شود برای پیشگیری از اعتیاد بودجه اندک داریم نگاه درستی نیست چراکه هزینه زندانی و خرج آن کردن چه بسا بسیار بیشتر از پیشگیری است.

وی افزود: چرا باید اجازه دهیم ابتدا مشکل ایجاد شود که بخواهیم برای درمان آن هزینه کنیم. علیرغم اینکه زندانی برای ما هزینه دارد؛ یک خانواده نیز بدون سرپرست شده و فرزندان برای تامین مایحتاج زندگی با مشکل مواجه و زمینه برای گرفتار شدنشان در آسیب های اجتماعی فراهم می شود.

این کارشناس اجتماعی افزود: زندانی کردن پدر خانواده، فرزند را به سمت دزدی و راه خلاف می کشاند، باید هزینه خانواده زندانی را بپردازیم تا به مشکلات افزوده نشود. البته باید توجه داشت که با ماهی 30 هزارتومان حمایت، نمی توان مانع از بروز آسیب های اجتماعی خانواده زندانی شویم.

اقلیما به نقش دولت ها در جهان در زمینه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: سیاست بین المللی در دنیا بسیاری از مواقع نمی خواهد که معضل مواد مخدر از بین رود چراکه سود کلان آن به صورت غیر مستقیم به دست آنها رسیده و آنها را در اجرای اهدافشان کمک می سازد، باید برای رفع اعتیاد به زیرساخت های شکل گیری آن توجه داشت و جهت پیشگیری از آن گام برداشت و همچنین به رهنمودهای رهبری در این زمینه توجه جدی داشت.

هیچ نظری موجود نیست: