آموزش و پرورش خطر اعتیاد را پذیرفته است/ کمبود اعتبارات اختصاص یافته برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر/ 15 سالگی، سن شیوع و تجربه استفاده از مواد مخدر در کشور است

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آموزش و پرورش خطر اعتیاد را پذیرفته است/ کمبود اعتبارات اختصاص یافته برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر/ 15 سالگی، سن شیوع و تجربه استفاده از مواد مخدر در کشور است

منصور کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش خطر اعتیاد را پذیرفته است گفت: آمارهای مطرح شده درباره اعتیاد، برای سنجش خطرپذیری است.
آموزش و پرورش خطر اعتیاد را پذیرفته است
اعتیاد دانش آموزان چهارشنبه شب ( 30 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با حضور نادر منصور کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش بررسی شد.

منصور کیایی نماینده وزارت آموزش و پرورش در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا جناب عالی اعتیاد در مدارس را قبول دارید گفت: در وزارت آموزش و پرورش همواره با این پرسش روبرو هستیم که آمار وضعیت اعتیاد به چه صورت است.

نماینده وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که واقعیت این است که وزارت آموزش و پرورش خطر اعتیاد را سال‌ها است که پذیرفته است افزود: بیشتر آمارها آمار دقیقی برای جمع بندی در مورد اعتیاد نیست.

وی با اشاره به این که مطالعات صورت گرفته بیشتر در راستای سنجش خطر پذیری استفاده می‌شود.

آمارهای مطرح شده پیرامون اعتیاد دانش آموزان برای سنجش خطرپذیری است

منصور کیایی با اشاره به این که نقش اعتیاد دقیق و فنی است ادامه داد: آمارهایی که به آن در رسانه‌ها اشاره می‌شود آماری برای سنجش اعتیاد نیست بلکه این آمار برای سنجش خطرپذیری است.

نماینده وزارت آموزش و پرورش با بیان این که ما قصد کتمان و انکار اعداد را نداریم خاطر نشان کرد: به دلایل فنی ما لفظ اعتیاد را برای این جامعه آماری قبول نداریم.

وی با اشاره به این که ما حتی نمی‌پذیریم یک دانش آموز اعتیاد داشته باشد گفت: دانش آموزان امانات آموزش و پرورش هستند.

صفرعلی براتلو معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون اعتیاد دانش آموزان گفت: پدیده اعتیاد واقعیتی است که در جامعه وجود دارد به طوری که دشمنان بر این امر متمرکز شده‌اند.

براتلو با بیان این که اخبار در این رابطه دقیق است ادامه داد: این مسئله را با توجه به اظهارات دانش آموزان و دانشجویان مطرح می‌کنند به طور یکه در این رابطه تحقیق میدانی صورت گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران با بیان این که این خطر جدی است و باید کار فرهنگی صورت گیرد افزود: اولیا اولین گروهی است که باید به کمک آموزش و پرورش بیاید.

وی با اشاره به این که خیرین مدرسه  را برای دانش آموزان می‌سازند گفت: خیرین می‌توانند در ابعاد مختلف به آموزش و پرورش کمک کنند.

همه باید به آموزش و پرورش برای مقابله با پدیده اعتیاد دانش آموزان کمک کنند

براتلو با بیان این که ما می‌خواهیم خطر را اعلام کنیم افزود:  آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از عهده این امر برآیند پس باید همه دست در دست هم دهیم تا با این پدیده شوم مقابله کنیم.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران ادامه داد: ما هشدار می‌دهیم زیرا تهدید جدی است .

در ادامه این گفتگو سید حمید صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سؤال که آیا درصدهای اعلام شده قابل اتکا برای ابراز نگرانی هست یا خیر گفت: ما به موضوع اعتیاد در سطح دانش آموزان معترض هستیم اما این که گفته می‌شود دانش آموز در مدرسه معتاد می‌شود را هیچ کس عنوان نمی‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات به دست آمده 33 درصد از دانش آموزان یکی از اعضای خانواده‌شان سیگاری بوده 5 درصد از آن‌ها یکی از اعضای خانواده‌شان مصرف مواد دارند 4 درصد  عنوان کرده‌اند که دوستان حشیشی دارند و 7 درصد نیز گفته‌اند که دوستانی دارند که مصرف کننده تریاک هستند.

وی ادامه داد: قطعاً در نوجوانان، گروه همسالان یکی از اثرگذارترین افراد در رفتار نوجوانان هستند لذا وقتی ما می‌گوییم 65 درصد شخصیت افراد در خانواده شکل می‌گیرد زمانی که یکی از اعضای خانواده معتاد باشد قطعاً روی نوجوانان اثر خود را خواهد گذاشت.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص برنامه ریزی‌های این ستاد برای مبازره با مواد مخدر نیز اظهار داشت:  وزارت آموزش و پرورش یکی از 12 عضو اصلی ستاد است و آن چه که در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم این است که اقدامات آموزش و پرورش در جهت مهارت آموزی و تقویت رفتارهای مروج سلامت افزایش پیدا کرده است اما باید گفت که میزان سطح پوشش متناسب با حجم تهدید نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر آمارهای ما میزان سطح پوشش را چیزی در حدود 8 درصد اعلام می کنند.

در ادامه این گفتگو کیایی در پاسخ به این سؤال که چرا سطح پیشگیری 8 درصد است گفت: عدد 8 درصدی که عنوان شد غیر از همکاری‌هایی است که ما با ستاد مواد مخدر داریم و آقای صرامی آن 8 درصد را بیشتر روی بعد آموزش و پیشگیری عنوان کردند لذا برای همین نیز بنده پیش‌تر عرض کردم که اعدادی که ذکر می‌شود باید از جوانب مختلف به آن اشاره کرد تا به جمع بندی درستی دست یابیم.

وی تصریح کرد: ما در وزارت آموزش و پرورش برنامه های متعددی اجرا می‌کنیم و به طور مثال دفتری به نام دفتر امنیت در برابر  آسیب‌های اجتماعی را تشکیل دادیم که این موضوع نشان دهنده توجه این وزارت خانه به بحث پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است.

نماینده وزارت آموزش و پرورش همچنین یادآور شد: برای مهارت آموزی ما رویکرد آموزش رشد مدار را داریم که به تناسب دوره های تحصیلی به دانش آموزان مهارت‌های خود مراقبتی ارائه می‌دهند.

کیایی یادآور شد: مطالعات سبب شناسی در وزارت آموزش و پرورش و ستاد وجود دارد که ای مطالعات از ابعاد مختلف روانی و اجتماعی دلایل گرایش جوانان را به مواد مخدر به طور مرتب رصد می‌کند و ما از این اطلاعات استفاده می‌کنیم.

در ادامه این گفتگو عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره خطر نفوذ مواد مخدر به مدارس اظهار داشت: ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد لذا از این جهت دچار آسیب بیشتری هستیم

وی ادامه داد: ما 1 میلیون و 325 هزار بیمار مبتلا به اعتیاد در ایران داریم که قطعاً این افراد روی دیگران تأثیر می‌گذارند که دانش آموزان از این امر مستثنی نیستند لذا باید تلاش بیشتری روی بحث پیشگیری داشته باشیم که خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در آموزش و پرورش انجام گرفته است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد:دوستان ما در آموزش و پرورش به شدت در بحث آموزش، پیشگیری و مهارت آموزی کار می‌کنند که همین موضوع سبب شده جمعیت معتاد کشور کمتر شود یا حداقل از سطح آمار کنونی فراتر نرود.

اعتبارات اختصاص یافته برای بحث پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اعتبارات اندکی است

وی یادآور شد: امسال اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر 142 میلیارد تومان بود که 8 میلیارد تومان دولت به آن اضافه کرد و کمیسیون اجتماعی نیز 15 میلیارد تومان به آن‌ها کمک کرد لذا 165 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته اما باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا می‌شود با این اعتبارات با مواد مخدر مبارزه کرد یا خیر.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب کیایی به دلایل افزایش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: عوامل و دلایل روانی شامل ویژگی‌های شخصیتتی و فردی ، دلایل اجتماعی مانند مسائل مربوط به محرومیت و محیط زندگی افراد و دلایل فرهنگی با توجه به گسترش فضای مجازی که در سبک زندگی جوانان خود را نشان می‌دهد را می‌توان از دلایل عمده افزایش مصرف مواد مخدر یاد کرد.

در ادامه اظهارات کیایی صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در خصوص همین سؤال و در تشریح دلایل عمده گرایش جوانان به مواد مخدر گفت: بحث بازی با مواد ، بحث لذت طلبی افراطی، بحث تفریح و سرگرمی و باورهای غلطی که نوجوانان ما دارد که گمان می‌کنند که مصرف مواد مخدر برای آن‌ها بی ضرر است و بحث کنجکاوی‌های هدایت نشده از دلایل عمده گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر است لذا باید نسبت افزایش اطلاعات و مهارت‌های دانش آموزان قدرتمندتر عمل کنیم.

سن 15 سالگی سن شیوع و تجربه استفاده مواد مخدر در کشور است

وی با بیان این که بالغ بر 13 میلیون دانش آموز داریم گفت: سن 15 سالگی سن شیوع و تجربه استفاده از مواد مخدر در کشور است.

وی تصریح کرد: زمانی که 55 درصد مردم بعد از 5 سال متوجه اعتیاد فرزندانشان می‌شوند باید در این جا به نقش خانواده در اعتیاد جوانان  اذعان داشت.

هیچ نظری موجود نیست: