افزایش جمعیت دختران سیگاری/ مخدر شیشه در توتون قلیان


افزایش جمعیت دختران سیگاری/ مخدر شیشه در توتون قلیان
رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، گفت: میزان شیوع مصرف مواد دخانی در دختران از ۸.۷ درصد در سال ۸۲ به ۲۰ درصد در سال ۸۶ رسیده که نشان می دهد مصرف مواد دخانی در بین دختران بیشتر از پسران است.
به گزارش خبرگزاری دانا، دکتر خسرو صادق نیت در نشست خبری هفته بدون دخانیات شیوع مصرف قلیان در کشور را شتابان بیان کرد و گفت: مصرف روزانه قلیان در سال ۸۶ ثابت بوده اما از سال ۸۸ روند مصرف روزانه قلیان رشد بالایی داشته است.
به گفته رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، رشد مصرف قلیان در جمعیت ۱۳ تا ۱۵ ساله بیش از دو برابر افزایش یافته که در دختران این میزان بیشتر است.
وی با بیان اینکه شیوع مصرف مواد دخانی در سال ۸۲ در پسران ۱۶ درصد است، افزود: در سال ۸۶ میزان شیوع مصرف مواد دخانی در پسران ۳۱.۵ درصد بوده است.
صادق نیت افزود: میزان شیوع مصرف مواد دخانی در دختران از ۸.۷ درصد در سال۸۲  به ۲۰ درصد در سال ۸۶ رسیده است که نشان می دهد در دختران مصرف مواد دخانی نسبت به پسران بیشتر است.
به گفته رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، میزان مصرف سیگار در پسران از ۳ به ۵ و در دختران از ۱ به ۹ درصد افزایش یافته است.
صادق نیت در ادامه ضمن اشاره به مصرف قلیان در خانواده ها و از بین رفتن زشتی آن در میان جمع خانواده،  افزود: افرادی که خود قلیان مصرف نمی کنند و در کنار کسانی که قلیان مصرف می کنند، نشسته اند به اندازه ۱۰ نخ سیگار کشیده اند.
وی همچنین یکی از نگرانی های ناشی از استعمال قلیان را وجود دود دسته سوم که بر دیوار، البسه و لوازم منزل می نشینند، عنوان کرد و گفت: این دود از طریق پوست جذب می شود و سلامت کودکان را تهدید می کند.
صادق نیت در ادامه، بر ضرورت کاهش مصرف مواد دخانی به میزان ۳۰ درصد تاکید کرد و افزود: با وجودی که جز کشورهای مصرف کننده بالای مواد دخانی نیستیم، اما طی بررسی های انجام شده چنانچه جلوی مصرف دخانیات گرفته نشود، طی ۳ تا ۴ دهه آینده، جز ۳ کشور اول مصرف کننده مواد دخانی خواهیم بود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین، بر ضرورت ساماندهی عرضه مواد دخانی و افزایش قیمت سیگار تاکید کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه نوجوانان  برای تهیه یک نخ سیگار ۳ تا ۵ دقیقه زمان صرف می‌کنند و تک فروشی سیگار به راحتی انجام می‌شود.
صادق نیت در ادامه به محتوای موجود در توتون های استفاده شده برای قلیان اشاره کرد و گفت: طی بررسی‌های انجام شده، مشخص شد ۸۰ درصد مواد موجود در توتون قلیان شیمیایی است.
وی ضمن اشاره به استفاده افراد سودجو از مصرف مواد مخدر در توتون های قلیان، افزود: طی یکی دو ماه اخیر مسمومیت هایی ناشی از مصرف قلیان دیده شد که طی بررسی ها مشخص شد در آنها مواد محرک و شیشه استفاده شده است.
صادق نیت در پایان، بر ضرورت افزایش میزان آگاهی مردم و اطلاع رسانی در خصوص مصرف مواد دخانی و به خصوص قلیان تاکید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: