راه اندازی 150 مرکز درمان مصرف الکل در کشور

راه اندازی 150 مرکز درمان مصرف الکل در کشور
وی در خصوص مصرف الکل گفت: مصرف الکل و اختلالات ناشی از مصرف آن در حال تبدیل به مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی است.
رییس مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: خدمات تخصصی سرپایی درمان اختلالات وابسته به مصرف الکل در 150 مرکز برتر درمان سوءمصرف مواد در سراسر کشور راه اندازی می شود.

دکتر علی فرهودیان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به نمایندگی از وزارت بهداشت و با همکاری شورای اجتماعی وزارت کشور این خدمات را در قالب طرح درمانی پژوهشی در مراکز یاد شده راه اندازی می کند.

فرهودیان گفت:برای نیل به این هدف ، دوره های تخصصی برای کارشناسان 150 مرکز برتر و پیشکسوت برگزار می شود که پس از ارایه آموزش های لازم به آن ها، مجوز موقت درمان توسط وزارت بهداشت برای این مراکز صادر خواهد شد.

مجری طرح پژوهشی اجرایی راه اندازی خدمات درمان سرپایی اختلالات مصرف الکل در کشور، افزود: استانداردها و کیفیت درمان در قالب طرحی پژوهشی مورد بررسی قرار می گیرند و مراکزی که پس از 18 ماه قادر به درمان موفق بیماران باشند مجوز دو ساله این درمان را دریافت خواهند کرد که این مجوز در صورت موفقیت در عملکرد مراکز قابل تمدید است.

وی در خصوص مصرف الکل گفت: مصرف الکل و اختلالات ناشی از مصرف آن در حال تبدیل به مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی است.

فرهودیان گفت: گزارش های موجود از افزایش موارد مسمومیت با الکل و همچنین افزایش متقاضیان درمان نشان دهنده این واقعیت است که سیستم های بهداشتی باید برای حل این مشکل به فکر راه حلی زودرس و علمی مبتنی بر شواهد باشند تا بتوانند در این مقطع یکی از اقدامات لازم در جهت حل یا تخفیف مشکل رو به رشد فعلی فراهم کنند.

این کارشناس اعتیاد گفت : اختلالات مختلف روان شناختی به خصوص افسردگی و اختلالات متعدد اضطرابی در مصرف الکل شایع هستند.

وی ادامه داد: از الکل به عنوان سومین عامل تصادفات رانندگی در کشور و نخستین عامل خطرساز انسانی در این زمینه نام می برند. علاوه براین نقش الکل در خشونت خانگی ،کودک آزاری و همسر آزاری در جهان ثابت شده است، به عنوان نمونه بیش از 70 درصد از همسران مصرف کنندگان الکل سابقه تجربه همسر آزاری دارند.

فرهودیان اظهار امیدواری کرد که خدمات تخصصی درمان وابستگی به الکل در کشور با انجام موفق این طرح، توسعه یابد و از تشدید عوارض جسمی، روانی و اجتماعی مصرف این ماده خطرناک و اعتیادآور پیشگیری شود.

دکتر فرهودیان اظهارداشت : علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از طرح یاد شده می توانند به نشانی http://sadrc.uswr.ac.ir مراجعه کنند.

گفته می شود، در زمان حاضر 200 هزار تن در کشور به الکل اعتیاد دارند.

هیچ نظری موجود نیست: