کاهش واردات ترامادول به ۳ تن در سال جاری

رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اعلام خبر کاهش 17 تنی واردات مواد اولیه ترامادول به کشور در پنج سال گذشته گفت: بهتر است آگاهی بخشی نسبت به مصرف خودسرانه این دارو، جایگزین حذف عرضه ترامادول در داروخانه‌ها شود.
کاهش واردات ترامادول به ۳ تن در سال جاری
ایلنا: رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: مصرف ترامادول به شدت کاهش داشته بطوریکه از ۲۱ تن واردات سال ۸۸، این عدد را در سال گذشته به ۷ تن رساندیم و پیش بینی ما برای سال جاری ۳ تن است.
کاهش واردات ترامادول به ۳ تن در سال جاری
به گزارش ایلنا، سعدالله پرویزی در خصوص وضعیت توزیع و مصرف داروی ترامادول در کشور، گفت: قرص ترامادول از دسته داروهای محدود و تحت کنترل بوده و یکی از پرعارضه‌ترین داروهای مخدر به شمار می‌رود، و آمار مصرف‌ این داروی اعتیادآور نگرانی‌هایی را در سطح جامعه بر انگیخته است.
وی با بیان اینکه آمار جدید بیانگر تغییر الگوی مصرف این نوع دارو است، افزود: مصرف ترامادول با توجه به تشدید محدودیت‌های سازمان غذا و دارو در تحویل مواد اولیه به شرکت‌های تولید کننده، به شدت کاهش داشته بطوریکه از ۲۱ تن واردات سال ۸۸، این عدد را در سال گذشته به ۷ تن رساندیم و پیش بینی ما برای سال جاری ۳ تن است.
پرویزی همچنین در خصوص ترامادول‌هایی که گفته می‌شود در گمرگ مانده و اجازه ترخیص به آن‌ها داده نمی‌شود نیز تصریح کرد: اولا که این‌ها تحت عنوان قاچاق کشف و ضبط گردیده و نظر سازمان غذا و دارو معدوم سازی آنهاست ضمن اینکه به دلیل وجود خلاءهای قانونی هیچگونه دخل و تصرفی در مورد آن‌ها امکانپذیر نیست و تا زمانی که پیرو نامه‌ای که به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته‌ایم؛ ضابطه و قانونی این درباره وضع نشود موضوع آن‌ها در گمرک، کما فی السابق و به قوت خود باقی است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه قرص ترامادول، داروی مسکنی است که تنها با نسخه پزشک آن هم در شرایط ضروری تجویز می‌شود عنوان نمود: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران، توزیع این دارو به صورت غیر مجاز جرم محسوب می‌شود. این دارو باید از طریق شبکه‌های قانونی کشور و از طریق داروخانه‌ها همراه با نسخه پزشک توزیع گردد مصرف خودسرانه این دارو بدون نظارت درمانی و خارج از حد، حتی ممکن است مرگبار باشد. پزشکان باید در تجویز غیر ضروری قرص ترامادول دقت کافی را داشته باشند و بیمار را نیز از وجود ترکیبات مخدر در داروی تجویز شده مطلع کنند، همچنین حتی الامکان باید از داروهای غیر مخدر استفاده کرد.
پرویزی اظهار داشت: ترامادول از لیست داروهای همه کشور‌ها خارج نشده است البته رد نمی‌کنیم که این اتفاق ممکن است در برخی کشور‌ها رخ داده باشد اما قطعا در همه کشور‌ها ما به ازای بیرونی ندارد. لذا معتقدیم حذف ترامادول از فارماکوپه دارویی ایران یا داروخانه‌ها، مشکل افزایش مصرف این دارو را حل نمی‌کند و مصرف بی‌رویه این دارو اصولا به خاطر عرضه بدون نسخه توسط داروخانه‌ها نیست.
 زیرا مدت زیادی است که عرضه ترامادول از سوی سازمان غذا و دارو بسیار محدود گردیده و به نظر هم منطقی می‌رسد که آگاهی بخشی نسبت به مصرف خودسرانه این دارو، جایگزین حذف عرضه ترامادول در داروخانه‌ها شود.
وی با تاکید بر اینکه نظارت بر داروخانه‌ها به شدت وجود دارد و سازمان غذا و دارو داروخانه‌ها را موظف نموده بدون نسخه پزشک ترامادول نفروشند، افزود: این دستور‌العمل عموما اجرا می‌شود اما اگر داروخانه‌ای نسبت به فروش بدون نسخه ترامادول تخلف کند، با آن برخورد خواهد شد.
مشاور مدیر کل و رئیس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پایان گفت: در صورت وقوع تخلفاتی نظیر خروج داروی مخدر یا روان گردان تولید شده از مسیر مجاز و ورود آن به بازار غیر قانونی و یا سایر جرائم، اداره کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، موضوع را بررسی و حسب قانون جهت رسیدگی به مرجع قضائی اعلام خواهد نمود.
گشت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کنترل فروش ترامادول ...
علیپور:در مورد مصرف کوکائین در لیگ برتر حرف نزده‌ام/ بحث ...

هیچ نظری موجود نیست: