استاد دانشگاه تهران: مبارزه با مواد مخدر تاکنون شعاری انجام شده است


 
استاد دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در کشور ما مبارزه با مواد مخدر بیشتر به صورت شعاری انجام گرفته است تا عملی.

 ستاد مبارزه با مواد مخدر: مهدی حجت اظهار کرد: تاکنون راهکارهای متعددی در زمینه مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است که برخی کم اثر و برخی دارای تاثیرگذاری زیاد بوده است. ولی در این میان راهکاری موفق و موثر بوده که فاصله عموم جامعه را از مواد مخدر و اعتیاد دور کند.

وی افزایش دانش و اطلاعات خانواده‌ها را نسبت به عوارض اعتیاد ضروری برشمرد و گفت: در صورتی که مدرسه، دانشگاه و ‏خانواده آگاهی لازم را در حوزه مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی داشته باشد، در کاهش آمار اعتیاد بسیار موثر خواهد ‏بود.‏

حجت بر فعالیت بیشتر رسانه‌ها و صدا و سیما رسانه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر اطلاع و دانش مردم به روز نیست که با فعالیت بیشتر رسانه‌ها و صدا و سیما می‌توان در ایجاد حساسیت جامعه در امر مبارزه به موفقیت دست یافت.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما مبارزه با مواد مخدر بیشتر به صورت شعاری انجام گرفته است تا عملی ادامه داد: در صورتی که پیشگیری از اعتیاد به صورت جدی و در سطح فراگیر و مستمر صورت گیرد و رسانه‌ها به صورت خود جوش در مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند، می‌توان در روند کاهش آمار اعتیاد موفق بود.

به گفته حجت آمادگی بالقوه در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در جامعه وجود دارد ولی به فعلیت در آوردن آن نیاز به برنامه‌ریزی آموزشی دارد.

وی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... و تاثیر آن در ایجاد ناامیدی میان افراد جامعه به ویژه جوانان اشاره کرد و گفت: افسردگی از علل گرایش مصرف مواد مخدر به شمار می‌رود. مسئولان جهت رفع مشکلات بیکاری و اشتغال یابی افراد جامعه باید اهتمام بیشتری داشته باشند. تا علاوه بر افزایش تقویت نشاط و شادابی همچنین پر کردن اوقات فراغت مناسب، شاهد افزایش رونق اقتصادی خانواده‌ها باشیم و مانع از ایجاد افسردگی میان افراد باشیم.

استاد دانشگاه تهران ناامیدی در جامعه، نبود شادی کافی، تحریم و محدودیت‌های بی مورد را در ایجاد تاثیر منفی در جوانان موثر دانست و افزود: البته نمی‌توان منتظر ماند تا وضعیت اقتصادی و... بهبود یابد و پس از آن شاهد کاهش اعتیاد باشیم چرا که باید با خود پدیده نیز مبارزه جدی شود.

عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مبارزه دولت با مواد مخدر باید جنبه عملی داشته باشد، تصریح کرد: مطالبه وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پیشگیری از اعتیاد و مبارزه اجتماعی باید جدی‌تر توسط همه افراد پیگیری شود.

وی بیان داشت: متاسفانه سال‌های گذشته مبارزه با مواد مخدر محسوس و جدی انجام نگرفته و هنوز شاهد حضور معتادان بلامکان و مواد فروشان در نقاطی از سطح شهر هستیم.

حجت افزود: همیشه در مسائل اجتماعی علت بروز و مبارزه با مساله مورد توجه است و تنها با مبارزه با علت به پیشگیری از اعتیاد دست نمی‌یابیم.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: شورای شهر، وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت ارشاد و نیروی انتظامی و... در امر مبارزه با مواد مخدر سهیم هستند و باید به نقش خود در این زمینه به طور جدی توجه کنند. همچنین باید بسترهای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر میان مردم فراهم و در حالی که فرهنگ سازی در این زمینه انجام می‌شود مسئولین در همه نهادها و سازمان‌ها اقدامات لازم، همکاری و مساعدت را با یکدیگر داشته باشند.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهند تا با پدیده شوم اعتیاد مبارزه شود، افزود: روزانه اخبار زیادی در رابطه با کشف مواد مخدر و دستگیری مواد فروشان و... در اخبار اعلام می‌شود ولی علیرغم اقدامات انجام گرفته هنوز شاهد حضور معتادان در نقاطی از شهر و گاهی در پارک‌ها هستیم. این مساله موید آن بوده که یک دست به تنهایی صدا ندارد.

حجت با اشاره به اینکه چرا باید فضای پارک به صورتی طراحی شده باشد که معتاد امکان حضور و فروش مواد را داشته باشد یا آیا نظارت کافی در این زمینه در فضاهای عمومی انجام می گیرد؟

هیچ نظری موجود نیست: