داوودی: آمار اعتیاد بازیگران به من برخورد

داوودی: آمار اعتیاد بازیگران به من برخورد
داودی تاکید کرد: خانواده سینما به دلیل ویترین بودن، اگر نگوییم منزه ترین خانواده حرفه ای مشاغل هستند قطعا یکی از منزه ترین خانواده های حرفه ای محسوب می شوند.
ابوالحسن داودی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که شامگاه دوشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به این که همواره حواشی اطراف سینما و سینماگران وجود دارد، گفت: سینمای ایران و دنیا یکی از پربیننده ترین ویترین هایی است که برای مردم جذابیت دارد. این امر از یک جهت مطلوب و از جهتی دیگر مطلوب نیست زیرا هر پدیده ای که در سینما رخ می دهد، صد ها هزار آن در مشاغل دیگر دیده می شود.

وی با اشاره به اظهار نظر اخیر امیر سمواتی تهیه کننده سینما درباره اعتیاد 30 درصد از اهالی سینما اظهار کرد: امیر سمواتی فرد بدشانسی است زیرا هرچه نمونه های بد در سینما است به تور ایشان می خورد.

کارگردان فیلم سینمایی رخ دیوانه تصریح کرد: از سال 66 در سینما به صورت حرفه ای کار می کنم و حتا یک مورد هم چیزی نشده که احساس کنم با پدیده ای غیر واقعی مواجه هستم؛ آماری که از سوی این تهیه کننده سینما اعلام شد برای من خیلی عجیب و برخورنده بود.

داودی تاکید کرد: خانواده سینما به دلیل ویترین بودن، اگر نگوییم منزه ترین خانواده حرفه ای مشاغل هستند قطعا یکی از منزه ترین خانواده های حرفه ای محسوب می شوند.

وی ادامه داد: در تلویزیون بارها دیدیم مجری هایی محبوب بودند و سر از تلویزیون های خارج از کشور سر درآوردند و یا مشکلات خانوادگی و مباحث آنان، نقل فیس بوک و اینستاگرام شده است.

کارگردان فیلم تقاطع با اظهار نارضایتی از آمار ارائه شده از سوی تهیه کننده فیلم دربند گفت: آمار ارائه شده از سوی آقای سمواتی به من برخورد و معتقدم چنین اظهار نظرهایی یک نوع خودزنی است و دلیل ارائه این آمار را اصلا نفهمیدم.

داودی یادآور شد: ما در همه جوامع، بسیار بیشتر شاهد میزان اعتیاد و دیگر مشکلات هستیم. در نظر داشته باشید اگر یک نفر در سینما به هر حال مشکلی برایش ایجاد شود سال ها این معضل، دست از سر او بر نمی دارد اما یک فرد عادی ممکن است بارها اسیر چنین مشکلاتی شده باشد.

وی در واکنش به درخواست امیر سمواتی دیگر میهمان برنامه مبنی بر نظارت بر سینماگران از سوی اصناف تصریح کرد: صنف وزارت اطلاعات نیست که اقدام به پرس و جو از هنرمندان کند.

کارگردان زادبوم تاکید کرد: در هر مناسبات شغلی رابطه رو میزی و زیر میزی وجود دارد و وقتی شرایط اقتصادی به سامان نیست و بسیاری اصناف در حیطه کاری با مشکل روبه رو هستند، ممکن است برخی بخواهند از روش های دیگری وارد کار شوند.

داودی ادامه داد: به جد تاکید دارم خانواده سینما در مجموع نسبت به دیگر اصناف رابطه شریف تری دارد زیرا میزان اقتصاد در سینما در مقایسه با اقتصادهای پنهان و گردش پول فاسد در کشور هیچ است.

وی درباره توقف اکران برخی آثار از سوی مجلس نیز گفت: در مراحل قانونی، وقتی اختیاری به جایی داده می شود باید به آن احترام گذاشت؛ وزارت ارشاد و تمامی شوراهای متشکله در این نهاد در زمینه صدور پروانه ساخت و نمایش، اهالی متخصص سینما هستند.

رییس شورای صنفی نمایش فیلم ادامه داد:شورای پروانه ساخت متشکل از اقشار مختلف است و همه اعضای آن اهل دانش و متخصص هستند؛ این که ما همه این تخصص ها را فراموش کنیم و همه مسائل را رها کرده و به یکی دو مسئله یک فیلم بپردازیم اتفاق خوبی نیست و در بسیاری از موارد نیز برخی نمایندگان حتی فیلم ها را ندیده اند.

داودی ادامه داد: دخالت در مسئله اکران، تضییع حقوق کامل یک حرفه است؛ وقتی ما تمام مراحل قانونی را در وزارت ارشاد طی می کنیم و در مرحله ساخت و صدور پروانه نمایش از سوی گروه متخصص نظارت می شود دلیلی برای دخالت نهاد دیگری وجود ندارد.

وی اظهار کرد: یک فیلم با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان ساخته می شود و اعمال نظر جمعی در برابر یک فیلم حتی با حسن نیت، مخالف قانون اساسی و حقوق مسلم یک حرفه است.

این کارگردان سینما تصریح کرد: نگه داری نسل جدید با متهم کردن آنان متفاوت است و در این راه نمی توان از شیوه های دستوری استفاده کرد. خانه سینما به قدری پخته هست که مسائل سینماگران را حل کند.



*کارت زرد و قرمز به سینماگران

امیر سمواتی تهیه کننده سینما نیز در این برنامه گفت: سینما جذاب است و به تبع، افرادی که در آن فعالیت می کنند جذاب می شوند. موضوع از این جذابیت شروع می شود و ما در سینما به دلیل همین جذابیت ها، به جامعه الگو ارائه می کنیم و اگر این الگو ها، بد باشند و سینماگران چارچوب های انسانی را رعایت نکنند، جامعه دچار آلودگی خواهد شد.

وی یادآور شد: جوانی را وارد سینما یا تلویزیون می کنیم و نقشی به وی می دهیم و طبیعتا بسیاری از مردم علاقه مند هستند به این افراد نزدیک شوند؛ کم کم این افراد به آدم هایی مبدل می شوند که خود را نشناخته اند و جامعه به سوی آنان روی می آورد و با این افراد عکس یادگاری می گیرند.

تهیه کننده دربند تاکید کرد: وزارت ارشاد و دیگر مجاری ها، باید کارت زرد و قرمز برای افراد فعال در سینما در نظر گیرند.

سمواتی ادامه داد: وقتی کسی در این حوزه فعالیت می کند باید از وی شناخت داشته باشیم و این فرد باید سالم و چارچوب دار باشد و خود را به هر بی انضباطی ملقب نکند.



**آماری که دادم دقیق نیست

وی تصریح کرد: آمار 30 درصد اعتیاد اهالی سینما که اعلام کردم دقیق نیست اما واقعیت این است که در جامعه ما این بستر وجود دارد و وقتی در سینما به فردی که اعتیاد دارد و در تلویزیون نیز از این فرد به عنوان میهمان دعوت و به عنوان بازیگر، صدابردار و فیلمبردار به وی بها داده می شود این فرد به الگو تبدیل خواهد شد.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: آقای داودی با حرف های من موافق است اما تصور می کند که من با آدم های بدی کار کردم اما من این گونه فکر نمی کنم.

سمواتی ادعا کرد: مسوولیت ما نسبت به جامعه سنگین تر است. یک جوان به یک آموزشگاه پولی می دهد تا بازیگر، مونتور و یا صاحب هر حرفه ی دیگری شود اما وزارت ارشاد بر این مهم نظارت نمی کند.

وی تاکید کرد: خانه سینما نیز در قبال اصناف بر اساس ممیزی های خاص خود عمل می کند. ممیزی های خانه سینما عبارتند از تجربه کاری افراد و فعالیت با کارگردانان بر اساس نام و عنوان آنان.

تهیه کننده فیلم سینمایی ساکن طبقه وسط خطاب به داودی توضیح داد: شما و بعضی از دوستان ما که افراد پخته ای هستند خود را مقایسه می کنید با افرادی که به تازگی وارد این عرصه شدند. ما وقتی با نسل نو روبرو می شویم مشکلات خود را بروز می دهد.

سمواتی یادآور شد: من با چهار فیلمساز فیلم اولی کار کردم و اشتیاق این کار را دارم. ما باید از این جوانان نگهداری کنیم و باید در جایی به آنان کارت زرد بدهیم تا به مسیر دیگری نروند و در جایی نیز مانع فعالیت یکساله آنان شویم.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس مانع از اکران یک اثر سینمایی می شود که این مشکل دارد؛ معتقدم کمیسیون فرهنگی باید وارد مسئله نگه داری از جوانان تازه وارد شود.

تهیه کننده دربند گفت: در جایی که مجلس تصمیم به عدم اکران یک فیلم می گیرد مشکل ایجاد می شود و باید نظارت ها در حد کلان باشد. وقتی موضوع از سوی مجلس رسانه ای می شود یعنی مجلس مستقیم در امر اجرایی دخالت می کند.



*عدم دخالت مجلس در امور اجرایی

حجت الاسلام پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در تماسی تلفنی با این برنامه گفت: این نسبت ناروایی است که بگوییم قانونگذار در دستگاه اجرایی دخالت کرده است. شان مجلس را نمی دانیم که وارد مصادیق بشود و در حوزه اجرا دخالت کند.

وی یادآور شد: وزارت ارشاد همین طور که پروانه ساخت و نمایش را صادر می کند وظیفه نظارت بر اساس قوانین نیز دارد و بر این اساس، مجوز نمایش یک اثر سینمایی صادر می شود و یا نمی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: اگر در این مسیر خطایی فاحش صورت گرفت دستگاه های نظارتی ورود پیدا می کنند. مجلس ممیز مسائل نبوده اما اگر در موقعی احساس شود وظایف دستگاه ها از جمله وزارت ارشاد به درستی پیگیری نشده ،مجلس ورود پیدا می کند.

پژمان فر توضیح داد: مجلس دو وظیفه دارد؛ یکی قانون گذاری و بخش دوم نظارت بر حسن عملکرد دستگاه ها که البته این به معنای امین نبودن دستگاه ها و عدم حضور افراد متخصص نیست بلکه ممکن است خطایی در عملکرد هر نهاد اتفاق افتد و مجلس وظیفه واکاوی دارد.

وی تصریح کرد: در مجلس مرکز پژوهش ها داریم و افراد حقیقی و حقوقی با مجلس در ارتباط هستند از این رو در مجلس تنها چند نفر اظهار نظر نمی کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در سینما هیچ دخالتی نکردیم و نگفتیم ممیز فیلم ها هستیم اما بر عملکرد وزارت ارشاد نظارت می کنیم. گاهی می بینیم اراده ای شکل گرفته که کاری را انجام دهند و یا فیلمی را اکران کنند. ما می دانیم این فیلم اشکالات فراوانی دارد و در این شرایط تذکرات مشفقانه می دهیم اما در ادامه تکلیف قانونی ما دخالت است و برخورد قانونی می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست: