مهاجرت معتادان شهرستان‌ها به تهران/ ضرورت گسترش مراکز کاهش اعتیاد در کشور

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مهاجرت معتادان شهرستان‌ها به تهران/ ضرورت گسترش مراکز کاهش اعتیاد در کشور

ایلنا: معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مهاجرت معتادان شهرستان‌ها به تهران گفت: گسترش مراکز کاهش آسیب اعتیاد می‌تواند تا حدود زیادی به کاهش این مهاجرت‌ها کمک کند.
 مهاجرت معتادان شهرستان‌ها به تهران/ ضرورت گسترش مراکز کاهش اعتیاد در کشور
محسن روشن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات انجام شده توسط این سازمان برای جلوگیری از ورود معتادان سایر شهرها به تهران گفت:  سازمان بهزیستی از چند سال پیش گروه معتادان پرخطر را هدف قرار داده است و برای این گروه از معتادان برنامه کاهش آسیب در محل را داریم. همچنین در مواردی تیم‌های سیار ما به سراغ معتادان پرخطر می‌روند.
وی با بیان اینکه برای معتادان کارتن‌خواب، سرپناه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شبانه دایر می‌کنیم، ادامه داد: معتادانی که جایی برای زندگی ندارند، می‌توانند در سرپناه‌های ما مقیم شده تا از منظر عمومی کمتر به چشم آیند.
روشن‌پژوه با تاکید براینکه جمع‌آوری و ارجاع معتادان به مراکز اقامتی از وظایف سازمان بهزیستی نیست، افزود: ما وظیفه ساماندهی افرادی را برعهده داریم که داوطلب درمان یا بی‌سرپناه هستند.
وی اظهار کرد: در برنامه‌های پیش رو و نیز با تعاملاتی که با ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهیم داشت، قصد داریم؛ خدمات کاهش آسیب خود را افزایش دهیم، به این معنا که تعداد مراکز کاهش آسیب، تیم‌های سیار، مراکز گذری، سرپناه‌های شبانه خود در تهران را گسترش داده و کیفی‌سازی کنیم.
معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در ادامه خاطرنشان کرد: اگر خدمات کاهش آسیب را به پاتوق‌های معتادان ببریم و آنان را به اقامت در سرپناه‌های خود ترغیب کنیم، رویکردی موثر و انسانی‌است که  مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی است.
این روانشناس ادامه داد: اگر دلیل مراجعه معتادان از شهرستان‌ها به تهران نداشتن سرپناه باشد، با این اقدامات این مشکل قابل‌کنترل می‌شود، اما دلایلی مهاجرت معتادان از شهرستان‌ها به تهران متعدد است که برای این کار لازم است؛ از روش‌های هدفمند مطالعه استفاده شود.
روشن‌‌‌‌‌پژوه خاطرنشان کرد: تا دلایل این مهاجرت به صورت دقیق مشخص نشود، نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد اما ما در حوزه خود براین باوریم که گسترش مراکز کاهش آسیب می‌تواند تا حدود زیادی  به کاهش این مهاجرت‌ها کمک کند.

هیچ نظری موجود نیست: