«مواد مخدر صنعتی کابوس خانواده های ایرانی»:

«مواد مخدر صنعتی کابوس خانواده های ایرانی»: گفت وگوی شفقنا زندگی با کارشناسان


 همین چند روز پیش بود که علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران نسبت به شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در کشور هشدار داد و اعلام کرد: مصرف مواد مخدر در ایران از شکل سنتی به صنعتی تعییر نگرش کرده و این مسئله بسیار نگران کننده و فاجعه آمیز است. به گفته جزینی تعداد افرادی که سال ۸۸ ماده مخدر صنعتی شیشه مصرفی می کردند تنها سه درصد معتادان را شامل می شد اما هم اکنون این آمار به تعداد نگران کننده ۲۶ درصد رسیده است.
 باید گفت اعتیاد در ایران مسئله جدیدی نیست و اگر روزانه صفخات اجتماعی روزنامه ها، خبرگزاری و یا سایر رسانه های مجازی را ورق بزنیم می بینم اعتیاد از چشم این رسانه ها دور نمانده و همواره به عنوان یکی از مهم ترین آسیب اجتماعی مطالبی به آن اختصاص داده می شود، در واقع رسانه ها آمارهای جدید از معتادان اعلام و دلایل کارشناسی این معضل خانمان سوز را مورد کنکاش و ارزیابی قرار می دهند. در واقع انرژی و بودجه بسیار سنگینی نیز برای کنترل و مبارزه با این آسیب هزینه شده است، بطوریکه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده طی سی سال گذشته 3 هزار و 700 پلیس ایرانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر کشته و ۱۲ هزار نفر نیز زخمی شده اند، بنابراین این نوع اقدامات نشان می دهد اعتیاد از همان ابتدا دغدغه مسوولان و فعالان اجتماعی در کشور بوده و همواره برای مبارزه با آن تلاش های زیادی صورت گرفته است، اما نکته قابل توجه این است که چرا با وجود این تلاش ها، نه تنها آمار ابتلایان به مواد مخدر در کشورکاهش نیافته بلکه نوع مصرف آن نیز از شکل سنتی به صنعتی، تغییر یافته و این مسئله روز به روز کابوسی برای خانواده های ایرانی تبدیل شده است.
دکتر رمضانعلی قادری استاد دانشگاه علوم بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، بالا رفتن میزان تولید مواد مخدر صنعتی در کشور را مهم ترین دلیل افرایش این ماده در جامعه می داند و می گوید: جدای از انواع دلایل و انگیزه های اجتماعی، فردی و روانشناسی مصرف مواد مخدر در کشور، باید گفت افزایش میزان تولید مهم ترین عامل تغییر نگرش مصرف این ماده از شکل سنتی به صنعتی آن در جامعه است.
90 درصد مواد مخدر صنعتی در کشور تولید می شود
وی درادامه تصریح کرد: بطور کلی وقتی تولید یک محصول یا کالایی در جامعه افزایش یابد بر اساس قانون عرضه و تقاضا، میزان استفاده از آن نیز بالا می رود، متاسفانه بیش از 90 درصد انواع مواد مخدر صنعتی به اشکال مختلف در آشپزخانه های زیر زمینی کشور تولید و با هزینه بسیار ناچیز در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و مصرف کننده نیز به دلیل ارزان بودن، استفاده راحت تر و سهولت دسترسی این نوع مواد را بر نوع سنتی آن ترجیح می دهند.
بنا بر گزارش منابع رسمی کشور، در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایران معتاد وجود دارد و سالانه ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر در این کشور مصرف می شود. در حالی که اکثر کارشناسان براین باور هستند بسیاری از معتادان بخصوص معتادین به مواد مخدر صنعتی شناسایی نشده اند و آمارهای واقعی بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است، بطوریکه شناسایی مصرف کننده گان این ماده تخریب کننده در بین دانش آموزان، دانشجویان، بخصوص زنان و دختران نیز بسیار دشوار است.
جوانان و نوجوانان قربانیان اصلی
این آسیب شناس اجتماعی، مصرف کننده های مواد مخدر را به 4 گروه مختلف تقسیم بندی می کند و می افزاید: در واقع افراد معتاد در 4 گروه مختلف یعنی آرام بخش ها، شادی گرایان، گروههای محرک و همچنین گروههای علاقمند به مواد مخدر اختلال آور و توهم زا قرار می گیرند، جوانان و نوجوانان معمولا با هدف دست یابی به شادی، نشاط و آرامش، دنبال مواد مخدر هستند و از آنجایی که مواد مخدر صنعتی ارزان تر و راحت تر از مواد سنتی مهیا می شود آنها را ترغیب می کند برای رسیدن به آن شادی و آرامش کاذب مصرف این نوع مواد را جایگزین شکل سنتی آن نمایند.
مواد مخدر صنعتی جای تفریحات سالم جوانان ایرانی را پر کرده
به گفته قادری، متاسفانه اکثر تفریحاتی که جوانان جامعه ما می توانند از آنها استفاده کنند نظیر ورزش، رفتن سینما و غیره، نیازمند هزینه است و جوانان به دلیل بیکاری، وضعیت نامناسب اقتصادی و برخی محدودیت ها دیگر، نمی توانند به راحتی به تفریح سالم بپردازند، بنابراین خلاء های خود را با مصرف مواد مخدر صنعتی که تقریبا ارزان ترین تفریح بین آنها است، پر کنند.
پودر حاوی مت‌آمفتامين دارای ماده مخدر شیشه است - Opium.Site ...
مواد مخدر صنعتی، مشکل بزرگ ۱۰ سال آینده ایران - Opium.Site ...
مواد مخدر جدید روانگردان صنعتی و گیاهی ناشناخته در ایران
رواج کوکائین(ماده مخدر جدید ) - Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر ...


رواج روز افزون مصرف مواد مخدر صنعتی در بین دانشجویان
وی در خصوص علت افزایش آمار ۲.۶ درصدی مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان وزارت علوم و ۱.۶ درصدی آن در بین دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز می افزاید: یکی از دلایل افزایش روز افزون مصرف مواد مخدر در بین افراد تحصیل کرده این است، که تعداد دانشجویان در جامعه ما افزایش یافته است، بطوریکه در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو در ایران مشغول تحصیل هستند، در واقع امروزه به دلایلی از جمله بیکاری و افزایش انواع مراکز آموزشی، جوانان ما سعی می کنند وقت آزاد خود را در دانشگاه بگذرانند، بنابراین دانشجویی که بدون هیچ هدفی وارد دانشگاه می شود به جای اینکه اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب و غیره پر کند به سمت تفریحات ناسالم این چنینی روی می آورد.
بسیاری از معتادین به مواد مخدر صنعتی، قربانی ناآگاهی خود هستند
چرا مراکز آموزشی ما واقعیت تلخ اعتیاد در جامعه را نمی پذیرند؟
بنابر اظهارات این مددکار اجتماعی، بی اطلاعی و ناآگاهی از دیگر دلایل مهم افزایش مصرف مواد مخدرصنعتی در بین جوانان و نوجوانان است، متاسفانه هیچ نوع برنامه های آموزشی در دانشگاهها و حتی رسانه های ما در جهت شناسان اشکال مختلف مواد مخدر صنعتی که بسیاری از آنها بصورت قرص های آرام بخش به جوانان و سایر قشرهای مردم داده می شود وجود ندارد و گاها اسامی برخی از این مواد نظیر شیشه، کراک و هروئین و در نهایت اکستازی شنیده می شود و صدها ماده مخرب اعتیاد آور دیگر نظیر کریستال، LSD، آمفيتامين، جي اچ بی، کتامین، مسکالین، پان پراگ، دیفنوکسیلات و غیره را نه شنیدیم و نه می توانیم تشخیص دهیم، بر همین اساس بسیاری از این قرص ها به شکل آرام بخش های معمولی بین قرباینان آن رواج پیدا می کند، بطوریکه آنها از اعتیاد آور بودن این مواد بی اطلاع هستند، بنایراین ضروری است مراکز آموزشی مختلف بخصوص دانشگاه ها و رسانه های جمعی، رواج مواد مخدر صنعتی در جامعه را به عنوان یک واقعیت تلخ بپذیرند و با تولید برنامه ها آگاهی بخش، اجازه ندهند از ناآگاهی جوانان ما سو استفاده شود.
نگاه به اعتیاد باید پیشگیرانه باشد نه درمان
دکتر قادر در ادامه با تاکید بر اینکه مسئله اعتیاد در جامعه یک امر پیشگیرانه است نه درمان گفت: متاسفانه نگاه به اعتیاد در جامعه ما یک نگاه درمان محور است و در حالی که اعتیاد یک امر پیشگیرانه است و لازم است با کمک کارشناسان ریشه ها و انگیزه های ابتلا به این ماده تخریبگر در جامعه شناسایی و رفع شود و همچنین برنامه های پیشگیرانه ای هم که تا کنون برای مبارزه با آن تدوین شده است نیز مورد بازبینی قرار بگیرد، بطوریکه روش های غیرکارآمد تئوریک مبارزه با مواد مخدر جای خود را به روش های کارآمد موثر تغییر دهند.
جای خالی وجود متخصصین روان درمانی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در ایران
این جامعه شناس در پایان تصریح کرد: متاسفانه با وجود شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی در جامعه، در بحث درمان آن نیز موفق عمل نشده است، بطوریکه تاکنون هیچ متخصص روان درمانی این نوع مواد مخدردر ایران وجود ندارد، و جامعه ما نه تنها در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی، در حوزه درمان آن نیز با چالش های فراوانی مواجه هست.
افسردگی مهم ترین عامل گرایش
در ادامه دکتر حمیدرضا قنبری روانشناس در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، افسردگی را مهم ترین عامل گرایش به مصرف مواد مخدر درایران دانست و گفت: افسردگی روانی به عنوان  یکی از بیماریهای شایع جامعه، بر روی خلق و خوی، رفتار و احساس فرد اثر می‌گذارد. در نوعی از افسردگی فعالیت، اراده، قابلیت حیاتی، جسمانی و اعتماد به نفس کاهش می‌یابد و نشانه‌هایی چون خستگی ، بی‌میلی ، بی‌علاقگی ، کم‌خوابی و ناامیدی بروز می‌کنند. در این موارد نشاط و علاقه و همکاری جای خود را به نگرانی، ناخشنودی و انزواجویی می‌دهد و بیمار با از دست دادن علایق شغلی و اجتماعی و گاه فردی برای فراراز تشویش، اضطراب و فشارهای روانی مواد مخدر را انتخاب می‌کنند.
شیشه شایع ترین مواد مخدر (صنعتی) مصرفی در ایران
وی شیشه را از شایع ترین مواد مخدر(صنعتی) مصرفی در جامعه دانست و افزود: متاسفانه بسیاری مصرف کنندگان شیشه، این ماده را به دلایلی از جمله افزایش غیرعادی انرژی، لاغرزا بودن، کمبود نیاز به خواب و افزایش فعالیت جسمی، برانگیختگی جنسی، نئشگی، عدم وابستگی جسمی و تجربه خماری، جز مواد اعتیاد آور تلقی نمی کنند، در حالی که برخلاف مواد مخدر سنتی، وابستگی به مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه کاملا روانی است و عوارض مصرف این مواد خطرناک بصورت اختلال روانی، افسردگی شدید، اضطراب دائم، ضعف اراده، توهم، هذیان گویی، اختلالات شناختی، مغزی و رفتاری بصورت طولانی مدت بروز می کند.
به گفته قنبری خستگی، ضعف، خواب‌آلودگی، سردرد، درد عضلانی، تهوع، تاری دید، خشکی دهان و بی‌اشتهایی، کاهش گرسنگی، کاهش نیاز به خواب و افزایش بیداری از مهم ترین عوازض جسمی مصرف شیشه در معتادین است.
10 درصد معتادان ایران را زنان و دختران تشکیل می دهند
این روانشناس با تاکید براینکه 10 درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند گفت: متاسفانه گرایش زنان و دختران به مصرف مواد مخدر بخصوص شیشه به دلایلی از جمله افسردگی، ناشناخته ماندن مهارت ها، بیکاری، فقر، طلاق های عاطفی، کاهش اعتماد به نفس، نداشتن حمایت های خانوادگی و غیره در کشور افزایش یافته است بطوریکه 10 درصد معتادان جامعه را زنان و دختران تشکیل می دهند.
آرایشگاهها و باشگاه های ورزشی مکانی برای عرضه شیشه در جامعه
وی با بیان اینکه آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی بازاری برای عرضه و مصرف این گونه مواد تبدیل شده ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از تاثیرات جسمی ماده محرک شیشه در بدن تحلیل پروتئین است بنابراین، این امکان وجود دارد که برخی از افراد در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاههای زنانه جهت کاهش وزن افراد و افزایش فعالیت‌های جسمی بیشتر مصرف این ماده را پیشنهاد کنند. و با توجه به اینکه خانم‌ها به شدت نسبت به افزایش وزن خود حساس هستند به دنبال کوتاه‌ترین راه جهت کاهش وزن می روند، بنابراین احتمال گرایش به مصرف این ماده در بین آنها بیشتر می شود.
کپسول فنترمین داروی لاغری (مخدر تلفن )Phentermin
Opium.Site وبلاگ رسمی دکتر رضا یزدان نیاز: داروی لاغری ...
مصرف ماری جوانا وحشیش وچاقی و لاغری و بیماری دیابت...

هیچ نظری موجود نیست: