اختصاص 24 ميليارد ريال اعتبار به امر توسعه آزمايشگاه‌هاي‌ تشخيص مواد مخدر در كشور

ابلاغ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر توسط مقام معظم رهبری (07/09/1385)
گزارش تصویری / افتتاحیه آزمایشگاه تخصصی آنالیز مواد مخدر شناسهٔ خبر: 1779553 -
مراسم افتتاحیه آزمایشگاه تخصصی آنالیز مواد مخدر صبح امروز یک شنبه حضور سردار احمدرضا رادان در مرکز پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب برگزارشد.


منبع خبر: روابط عمومي ستاد مباره با مواد مخدر 93.06.10 
اختصاص 24 ميليارد ريال اعتبار به امر توسعه آزمايشگاه‌هاي‌ تشخيص مواد مخدر در كشور
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص ‏24 میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر در استان‌های کشور خبر داد و بر راه‌اندازی این آزمایشگاه در کلیه استان‌ها تاکید کرد.

به گزارش سرویس «اجتماعی»‌ایسنا، دکتر علیرضا جزینی در بازدید از مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع دانش نیازمند مدیریت است، مدیریت دانش در مبارزه با مواد مخدر حرف اول را می‌زند، اگر بخواهیم فرآیند کار را عملی کنیم باید بر دانش مدیریت کنیم. در این میان داده‌ها نیز بسیار مهم است تا بتوان فرآیند دانش را مدیریت کرد.

وی افزود: استراتژی ستاد در مبارزه با مواد مخدر صرفاً مقابله‌ای نیست بلکه متوازن است و پیشگیری از اعتیاد، درمان اعتیاد و توانمندسازی و صیانت از بهبودیافتگان نیز از دیگر استراتژی‌های ستاد در امر مبارزه هستند که به طور همزمان استفاده می‌شوند.

قائم مقام دبیرکل ستاد با تاکید بر اینکه باید از اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی این حوزه حمایت کرد، گفت: در دبیرخانه ستاد، یک مرکز تحقیقات و مطالعات وجود دارد و از پژوهش‌هایی که در سطح کشور تهیه و تدوین می‌شوند، حمایت می‌کند، شورای تحقیقات ستاد نیز این پژوهش‌ها را بررسی می‌کند.

جزینی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌هایی که میان ستاد و ناجا منعقد شده دو موضوع مهم مطرح شده است یکی پژوهش‌های علمی و دیگری راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیص مواد مخدر در استان‌ها که متناسب به اجرای برنامه‌های مربوطه، اعتباراتی لحاظ شده است، امسال 24 میلیارد ریال به امر توسعه آزمایشگاه‌ها تخصیص داده شد و ما امیدواریم در همه استان‌ها آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی جدید ستاد، عقد توافقنامه با صدا و سیمای استان‌ها جهت پیگیری و رسانه‌ای کردن آموزش و فرهنگ‌سازی در بخش پیشگیری و دیگر مسائل مرتبط با مبارزه با مواد مخدر در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه، شبکه‌های سه، چهار، آموزش و سلامت هر کدام باکس خبری را به این امر اختصاص داده‌اند و با شبکه‌های یک و دو نیز در حال مذاکره و تفاهم‌ هستیم.

وی تصریح کرد: از افراد نخبه پلیس می‌توان در باکس‌های خبری استفاده کنیم، مرکز تحقیقات کاربردی پلیس، با 200 نخبه ارتباط و تعامل خوبی دارد که می‌توان از این افراد در باکس‌های خبری صدا و سیما استفاده کرد.

این مقام مسوول در ستاد بیان کرد: بنده پلیس را پلیس مقابله‌ای نمی‌بینم بلکه پلیس علمی می‌دانم که می‌تواند مقابله را با دید علمی پی بگیرد که در این صورت اشراف اطلاعاتی و عملیاتی شکل خواهد گرفت.

جزینی بیان کرد: جزیره‌ای عمل کردن نتیجه‌ای ندارد، فرآیند اقدامات مبارزه را باید در همه زمینه‌ها به صورت متوازن پیگیری کرد تا به نتیجه درست برسیم.

وی گفت: نقش اجلاس‌های داخلی و منطقه‌ای در امر مبارزه با مواد مخدر نیز بسیار موثر است و یافته‌های اجلاس‌ها می‌توانند به عنوان منابع پشتیبانی خبری برای دانشجویان محسوب شوند.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر در جهت علمی کردن فرایند مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌کند، گفت: دبیرخانه ستاد نیز از علمی کردن فعالیت‌ها حمایت می‌کند و اگر برنامه‌ای مضاف بر برنامه‌ها و اعتبارات تخصیص داده‌ شده، انجام شود، حمایت خواهد کرد؛ چرا که معتقدیم این حمایت در جهت منافع مردم و حمایت از نظام است.

آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر به صدور احکام درست از سوی مقام قضایی کمک می‌کند



به گزارش ایسنا، همچین سردار علی مویدی در این بازدید گفت: پلیس تنها راه پیشرفت در حوزه پیشگیری از جرایم را توجه و سرمایه‌گذاری در توسعه علم در بدنه ناجا می‌داند و طی یک دهه اخیر با تلاش مرکز تحقیقات کابردی پلیس، جایگاه قابل توجهی به لحاظ علمی برای پلیس اتفاق افتاده که این موجب افتخار است و ما این را مدیون تلاش فرهیختگان و نخبگان عرصه مبارزه با مواد مخدر میدانیم.

وی افزود: کار مرکز تحقیقات کاربردی پلیس، کاری کاملاً علمی و قابل پذیرش برای مراکز علمی است، ما تلاش داریم با حمایت ستاد این مرکز را در تمامی استان‌های کشور توسعه دهیم تا بتوانیم مبارزه همه جانبه و علمی و قابل قبولی با مواد مخدر داشته و الگویی برای کشورهای دیگر باشیم.

مویدی تصریح کرد: هم اکنون در برخی استان‌ها آزمایشگاه تشخیص مواد وجود دارد که بخشی از نیازهای حوزه ماموریتی ما را فراهم می‌کند. این آزمایشگاه‌ها می‌توانند در کیفیت پرونده‌ها و تشخیص مقام قضایی کمک کنند تا بدون شک و تردید حکم مربوطه را صادر کند.
آزمایشگاه‌های تشخیص مواد مخدر تا پایان سال به 17 مرکز در استان‌های کشور افزایش می‌یابند
به گزارش ایسنا، همچنین دکتر تهمینه باهر رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، با بیان اینکه، آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نخستین آزمایشگاه مرجع در کشور است، از افزایش آزمایشگاه تشخیص مواد مخدر در 17 استان کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: تجهیز استان‌ها به این آزمایشگاه موجب تسریع روند پیگیری پرونده‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می‌شود.

وی در ادامه، تبدیل پلیس مبارزه با مواد مخدر استانها به پلیس علمی، کار آمد و تجهیز آن به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آنالیز مواد مخدر، افزایش در دقت و سرعت پاسخگویی به مراجع قضایی جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر، پشتیبانی عملیاتی مراکز عملیات ویژه استان ها و تقویت تعاملات پلیس مبارزه با مواد مخدر استان‌ها با مراکز علمی کشور را از اهداف مهم راه اندازی این آزمایشگاه‌ها برشمرد.

به گفته وی، آزمایشگاه تشخیص موادمخدر در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گیلان و تهران راه‌اندازی شده است.



هیچ نظری موجود نیست: