بالاگرفتن انتقاد از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ کارایی ندارد!

بالاگرفتن انتقاد از ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ کارایی ندارد!

- سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از عدم کارایی اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر انتقاد می کند و می گوید مواد مخدر به ارزانی در اختیار جوانان قرار می گیرد

امید سلیمی بنی: با وجود اینکه متولیان مبارزه با مواد مخدر، آمارهای سرگیجه آوری درباره کشفیات مواد مخدر و دستگیری اعضای باندهای بین المللی تولید و ترانزیت می دهد، همچنان مورد انتقاد هستند.
منتقدان می گویند این تشکیلات نتوانسته موج فزاینده اعتیاد و مصرف مواد مخدر در جامعه را مهار کند.
 به همین دلیل، کارایی لازم را ندارد. یکی از نمایندگان مجلس، در نقد عملکرد این ستاد می گوید: "بررسی‌ها نشان می‌دهد ستاد مبارزه با مواد مخدر کارایی لازم را در امر مبارزه با مواد مخدر نداشته است."
حسن تامینی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایسنا گفته: "ستاد مبارزه با مواد مخدر اطلاعات درستی از میزان معتادان ارائه نمی‌کند و از سوی دیگر این امر متولی خاصی ندارد و به همین دلیل آمار درستی نیز نمی‌توان به دست آورد."
این در حالی است که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، برخی از تحقیقات علمی درباره شیوع مواد مخدر در کشور را زیر سئوال می برند.
 چندی پیش، خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز پژوهش یکی از دانشگاه های کشور که در خبر خود به دلیل رعایت برخی مسایل، نام آن را ذکر نکرده بود، گزارشی را از سوء مصرف مواد مخدر در کشور منتشر کرد. در این گزارش تاکید شده بود بیش از 80 درصد دانشجویان پسر اظهار کرده اند که تجربه حداقل یک بار مصرف ماده مخدر را داشته اند.
با این وجود، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مبنای این پژوهش را زیر سئوال برد. به گفته سردار علی مویدی: "این آمار به صورت هدایت شده از سوی مراکزی خاص رسانه‌ای شده‌اند لذا منبع پخش کننده آن مورد پیگیری ما قرار خواهد گرفت و در صورتی که نتواند تحقیقات خود را اثبات نماید باید به مراجع قضایی پاسخگو باشد."
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، در مقابل این تحقیق علمی، اینگونه موضع گیری می کند: "این نوع گزارشات توهین به جامعه علمی و دانشجویان متدین است. ما این گزارش را کذب محض می‌دانیم و بر این باوریم که جایگاه دانشجو بسیار مقدس است. هر چند که نمی‌توان منکر وجود برخی از دانشجویان مورددار شد."

مواد مخدر، ارزان و در دسترس همهبا این حال منتقدان ستاد مبارزه با مواد مخدر، دلیل ساده ای برای ناکارامدی اقدامات این ستاد عرضه می کنند: "هنوز تهیه کردن مواد مخدر بسیار آسان است."
این را حسن تامینی، نماینده رشت در مجلس می گوید. به اعتقاد وی، مبارزه با مواد مخدر کار بسیار سختی است و برای هدف رسیدن باید برنامه‌ریزی درست انجام داد. برای همین ستاد مبارزه با مواد مخدر با تمام قدرت فرهنگ سازی کند و مانع دسترسی جوانان به مواد مخدر شود.
ولی به نظر می رسد مسوولان مبارزه با مواد مخدر، بیشترین هم و غم خود را صرف مبارزه سخت افزاری با گروه ها و باندهای تولید و ترانزیت مواد مخدر گذاشته است. باندهایی که مانند قارچ سر درآورده اند و در بازار پرمشتری و سودآور مواد مخدر در ایران، فعالیت می کنند.
سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در گزارش عملکرد شش ماهه نخست سال جاری، می گوید: "از ابتدای امسال تا به امروز 1090 باند و شبکه ترانزیت مواد مخدر متلاشی شده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزایش داشته است."
وی همچنین در گزارش مربوط به مبارزه با مواد مخدر صنعتی می گوید: "کشف و انهدام شبکه های تولید و ترازیت مواد مخدر صنعتی در سال جدید، 140 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد داشته است."
او درباره آشپزخانه های تولید مواد مخدر صنعتی در ایران، آمارهای نجومی را اعلام کرده است؛ درسال گذشته، 87 کارگاه در سایت کوچک و در سال‌ جاری نیز 45 کارگاه در سایت بزرگ که مرتبط با شبکه‌های تولیدی مواد مخدر بوده‌اند کشف و متلاشی شده است. یعنی تنها در 18 ماه، هر ماه بیش از 7 کارگاه بزرگ و کوچک تولید مواد افیونی صنعتی به دست پلیس، از بین رفته است.
با این حال، آمارهای مربوط به معتادان ایران، نشان می دهد هنوز مواد مخدر به وفور و ارزان در اختیار جوانان قرار می گیرد و هنوز این عامل به عنوان اولین دلیل آسیبهایی مانند فروپاشی خانواده ها، کودک آزاری، سرقت و نا به سامانیهای اخلاقی مطرح است

هیچ نظری موجود نیست: