کدام دستگاه باید جلوی رواج اعتیاد در جامعه ما را بگیرد؟

کدام دستگاه باید جلوی رواج اعتیاد در جامعه ما را بگیرد؟
آرمان شمال، اعتیاد داستان تلخ زندگی انسانهائی است که خود را پای آتش پیر می سازند و در جهنم تخدیر می سوزند و ندای باطنی خود را به گوش انسانهای سالم و بیدار می رسانند و آنان را به نجات و دستگیری خود فرا می خوانند هر چند که نداهای آنان دیرتر آغاز گردیده است و این نوشته ها پاسخی به صداهای آنهاست و دعوت خالصانه ایست از جوانان و افراد سالمی که گاهی درباره اعتیاد می اندیشند و هیجانات دوران بلوغ و تبلیغات مسموم ، دود اعتیاد را به مشام آنان نیز مانوس می سازد ؛ امروز اعتیاد به مواد مخدر به صورت یک بحران و طغیان و یک مسئله بغرنج و پیچیده در آمده است که اساس اجتماعی و شالوده خانواده ها را تهدید به فنا و سقوط می کند و هستی ملتها را به خاک و خاکستر تبدیل می سازد و در سیه چال بدبختی و فلاکت بار می نشاند ، تلفات و خسارات مادی و معنوی آن کمتر از جنگلها و درگیریهای عمومی و بین المللی نیست با این فرق اساسی که مرگ در جنگها اغلب بر اساس آرمان و عقیده و توأم با عزت و شرف است ولی نابودی در پای اعتیاد پنهانی و قرین بی هدفی و توأم با فلاکت و ذلّت . این روزها اعلام آمار افزایش معتادین و کاهش سن اعتیاد تا زیر ۱۴ سال رو آوردن نوجوانان و جوانان به مواد مخدر صنعتی و سنتی غیرقابل مهار شدن سوق نونهالان و نوجوانان و جوانان به مواد مخدر همه اقشار مختلف جامعه خصوصاًٌ پدران و مادران و خانواده ها را نگران و موجب فروپاشی کانون بسیاری از خانواده ها شده است ؛ در ارتباط می توانیم از طلاق – قتل – فساد و فحشا وسرقت در کانون زندگی بسیاری از مردم به عنوان پیامدهای سوء این پدیده شوم نام ببریم .

هیچ دستگاه ، ستاد و تشکیلاتی خود را موظف به جلوگیری از رواج اعتیاد در جامعه نمی داند ؛ برخی از دستگاهها تنها به دنبال دستگیری معتادین و قاچاقچیان مواد مخدر هستند اما موضوع مهم کارهای فرهنگی چه می شود ؟ در دانشگاههای ما چه خبر نامبارکی به گوش می رسد که سطل های زباله سرویس بهداشتی پر از سرنگ مواد مخدر – در پل های عابر پیاده در سرویس بهداشتی پارک ها و حتی پمب بنزین ها هرچه ملاحظه می شود آثار سوء اعتیاد و ابزار ترویج و موارد استفاده از مواد مخدر متأسفانه حتی سالن های آرایش بانوان هم محل اعتیاد شده و مسئولین ما به هیچ عنوان به دنبال سوق نوجوانان و جوانان به سمت سالمسازی بدن نیستند .
همه اهداف مسئولین ما در نونهالان و نوجوانان و جوانان تنها برای کسب چند مدال و احکام و جام های قهرمانی در میادین بین المللی ، آسیایی ، جهانی و المپیک است ، بدون اینکه بدانند که همه جوانان ما در چند مسابقات ورزشی خلاصه نمی شوند . توسعه ورزش همگانی و تهیه امکانات و تجهیزات و تأسیسات ورزشی برای نونهالان و نوجوانان مسئله بسیار مهمی است که متأسفانه از سوی مسئولین مورد توجه قرار نگرفت ؛ همه اعتبارات ورزش کشور در ریخت و پاش های مالی مسئولین برای ورزش قهرمانی است و همه افتخارات و امکانات ورزشی ما مربوط به رژیم گذشته با آن همه اعتبارات مالی اندک یک ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری با چمنی بسیار مطلب و یک سالن ۱۲ هزار نفری ساختند اما طی ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی کدام امکانات و زیرساخت ها را برای ورزش تهیه کردیم تا با دهکده المپیک که در رژیم گذشته ساخته شد برابری کند . ما که همواره مدعی هستیم در رژیم گذشته همه مسئولین دزد – سارق و اختلاس گر بودند ولیکن آن همه امکانات و تأسیسات مهیا کردند ما مدعی هستیم که اکثر مسئولین پاک و شریف هستند اما اختلاس هایی که مدیران ما عامل آن بودند زمین و زمان را کر کرده و همه مردم را یأس و ناامیدی فرا گرفته است . زمانیکه به مرد اول یک دولت نشان لیاقت و شجاعت و خدمت می دهند و پس از مدتی به جرم اختلاس روانه زندان می شود به عنوان ارباب همه اختلاس گران یا مشاور ارشد اقتصادی بسیاری از دولت مردان از بابک زنجانی و شهرام جزایری گرفته همه به غیر از اختلاس و غارت هیچ ارمغانی برای ملت ما نداشته اند ؛ بی دلیل نیست که مقام معظم رهبری بارها از مسئولین ارشد نظام خواسته تا برخوردی قاطعانه با مفسدین اقتصادی داشته باشند ، به هر حال رفتار و کردار فساد آور این مسئولین باعث شده تا اعتیاد و انواع فساد در جامعه ما رواج پیدا کند . قابل توجه است اعتیاد شاید در وهله اول یک پدیده فردی بنظر برسد اما در واقع یک آفت اجتماعی است. آفتی که قابلیت گسترش و شیوع بالایی دارد از این رو بسیار خطرناک وتهدید آور است و اگر مهار نشود می تواند جامعه را فلج کند. ریشه کن کردن آن نیاز به تلاش های همگانی و اقدامات فراگیر دارد. هرچند این حکومت است که مسؤلیت اصلی را بر عهده دارد و باید نقش اصلی را در امر مبارزه با اعتیاد و از میان بردن این آفت اجتماعی بازی کند. اما تلاش های حکومت به تنهایی کافی نیست و ضرورت است که همه مردم احساس مسو لیت نموده و همسو با حکومت در سطوع مختلف مبارزات جدی را آغاز نمایند. به هر حال امیدواریم روزی در کشورمان شاهد تأمین رضایت مقام عظمای ولایت برای سوق همگان به سوی سلامت و سرافرازی جامعه اسلامی باشیم .

هیچ نظری موجود نیست: