«سرزمین کارتل» مستندی درباره مبارزه با کارتلهای مواد مخدر در مکزیک Cartel Land Trailer

مستند «سرزمین کارتل» فیلمی درباره مبارزات دو گروه خودجوش است که دشمنی مشترک دارند.

آنها در مکزیک، جامعه ای که در آن نهادهای دولتی در جنگ با قاچاقچیان مواد مخدر شکست خورده اند، به مبارزه با کارتلهای مواد مخدر برمی خیزند.
فیلم از یک سو زندگی فردی به نام دکتر “خوزه میرلس” را دنبال می کند که در ایالت میچوآکان مکزیک پزشک است.
او رهبر گروهی از شهروندان به نام “اتودفانسس” است که با کارتل موارد مخدر موسوم به “شوالیه معبد” مبارزه می کنند.
کارتلهای مواد مخدر در مکزیک از جمله بزرگترین صادرکنندگان مواد مخدر به ایالات متحده آمریکا نیز به حساب می آیند.
فیلم همزمان نشان می دهد که یک کهنه سرباز آمریکایی به نام “تیم نیلر فلوی” در دره آلتار آریزونا، گروهی کوچک از شبه نظامیان را رهبری می کند که هدفشان این است که نگذارند جنگ مواد مخدر در مکزیک، به داخل مرزهای ایالات متحده کشیده شود.
ماتیو هینمن، کارگردان این مستند، در مراسم نمایش فیلم در مکزیکوسیتی می گوید: «من حدود یک سال با هر دو گروه بودم. فیلم و داستان آن به سمت و سویی رفت که اصلا انتظارش را نداشتم.
بخشی از داستان هم درباره این است که چه چیزی این زنان و مردان را تحریک می کند که درگیر این مبارزات شوند، چه چیزی باعث می شود این افراد برخیزند و علیه فساد قاچیاقچیان اسلحه در دست بگیرند. به نظرم بسیار پیچیده است و هر کس انگیزه شخصی برای این کار دارد.»
در مستند سرزمین کارتل می بینیم که شهروندان گروه “اتودفنسس” به این دلیل مبارزه با کارتلهای مواد مخدر برمی خیزند که دامن خود دولت هم آلوده به فسادهای مربوط به قاچاق مواد مخدر است و کار زیادی برای از بین بردن این قاچاقچیان انجام نمی دهد.
هینمن می افزاید: «امیداورم آمریکایی ها این فیلم را ببینند و متوجه شوند در مکزیک چه جنگی درجریان است، کشوری که با ما تاریخ مشترک دارد و در جنوب آمریکاست.
ما هم بنوعی به این جنگ پیوند خورده ایم. قصد من هم این بوده که این مسئله را به مردم نشان دهم. فیلم در مکزیک، جهانی را به مردم نشان دهد که از آن اطلاع دارند. اما در این مستند به شکلی دست اول و از نزدیک با آن روبرو می شوند. فیلم گفتگویی مهم و واقعی را در این باره آغاز می کند.»
این مستندِ حادثه ای به فراسوی جنگ بین خیر و شر می رود و به شیوه ای زیبا این پرسش را مطرح می کند که آیا می توان جواب اسلحه را با اسلحه داد؟
مستند «سرزمین کارتل» در جشنواره فیلم ساندس در ژانویه امسال جایزه بهترین کارگردانی برای مستند آمریکایی را از آن خود کرد و از آن زمان در چند فستیوال بین المللی دیگر هم به نمایش در آمد.

هیچ نظری موجود نیست: