دكتر تهمينه باهر :مخدر گل در اسفند 1393 به مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر رسید

تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
 

ابلاغ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر توسط مقام معظم رهبری (07/09/1385)


رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تشریح جدیدترین مواد مخدری که در ایران وجود دارد گفت: متاسفانه ترامادول ماده مخدری است که بین جوانان ایرانی شایع شده و غیرقانونی نیست.
معرفی چند ماده مخدر توهم زا‬‎
به گزارش جهان به نقل از مهر، باهر رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با معرفی جدیدترین مواد مخدری که در ایران و کشورهای همسایه وجود دارد گفت: یکی از مواد مخدری که بسیار مخرب است و نامش به تازگی در کشور شنیده می شود کروکودیل است.

وی افزود: این ماده مخدر در کشور روسیه شایع است و افراد پس از مصرف آن بیش از یک سال زنده نمی مانند تا جایی که قسمت هایی از گوشت بدن این افراد می ریزد و از بین می رود.

دکتر باهر با اشاره به اینکه آزمایشگاه های ما ورود ماده مخدر کروکودیل را در ایران تایید نکرده اند افزود: ماده مخدر دیگری که از سال ۷۸ نمونه های بسیار کمی از آن را در کشور مشاهده کردیم ماده مخدری به اسم ال اس ای است.

این ماده فوق العاده گران بوده و به شکل تمبرهای کاغذی به فروش می رسد.

دکتر باهر با اشاره به اینکه این ماده قوی ترین ماده توهم زای دنیا است که به شکل مایع هم وجود دارد افزود: این مایع مخدر روی یک حبه قند شکانده می شود تا جایی که ۲۴ ساعت حالت توهم زایی دارد.

وی گفت: ماده مخدر دیگر کانابینوئیدها سنتزی یا حشیش صنعتی است که وجود این ماده در ترکیه معضل ایجاد کرده است ولی خوشبختانه در کشور ما وجود ندارد.

این ماده به شکل گیاه خشک شده است که در بسته های شکیلی بسته بندی می شود.

دکتر باهر با اشاره به اینکه مخدر گل نیز به عنوان یک مخدر تازه وارد شناسایی شده است افزود: این ماده مخدر یک نوع شاهدانه است که نمونه هایی از آن را ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه کرده و به آزمایشگاه های ما برای آزمایش فرستاده است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه قارچ های جادویی یک ماده توهم زا است و در چای ریخته می شود و خوشبختانه در کشور ما شیوع پیدا نکرده اند افزود: یکی دیگر از مواد مخدر وحشتناکی که بین جوانان ایرانی شایع شده ترامادول است.

این ماده غیر قانونی نیست و به شکل قرص و کپسول ارائه می شود و مکمل شیشه و هروئین است.

دکتر باهر با اشاره به اینکه تدابیری که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر داشته است آزمایشگاه هایی برای بررسی انواع مواد مخدر از سه سال پیش تاکنون راه اندازی شده اند افزود: بنا داریم در تمام استان ها آزمایشگاه هایی برای آزمایش فنی و پلیسی مواد مخدر ایجاد کنیم.
جزییاتی از جدیدترین مخدرهای موجود در خیابان
رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه های پلیس مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر جدید آزمایش شده در کشور را اعلام کرد.
 تهمینه باهر رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه های پلیس مبارزه با مواد مخدر، مواد مخدر جدید آزمایش شده در کشور را به شرح زیر اعلام کرد.

کروکودیل

وی با اشاره به شایع شدن مصرف ماده مخدری با عنوان کروکودیل گفت: کروکودیل ماده ای است که در یکسال گذشته به عنوان بزرگترین معضل مواد مخدر کشور روسیه شناخته شده است.

باهر با بیان اینکه آزمایشگاه های موجود در کشور، وجود این ماده مخدر در کشورمان را تایید نکرده‌اند گفت: این ماده بسیار قدرتمند، اثرات مخرب بسیار شدیدی دارد و طبق گزارشات واصله، گوشت بدن مصرف کنندگان این مواد پس از مدتی ریخته و از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان این ماده بیش از یکسال زنده نخواهند ماند افزود: با توجه به نزدیکی کشور روسیه با ایران، باید نسبت به این ماده هشیار بود ولی خوشبختانه تا امروز نمونه هایی که با این عنوام به دست ما رسیده اند، کروکدیل نبوده اند.

LSD (ال‌اس‌دی)

باهر با اشاره به ماده ال اس دی گفت: این ماده که قویترین ماده توهم زای دنیاست، از سال 78 وارد کشور شده است ولی به دلیل قیمت بالای آن (100-120هزار تومان) در کشور ما مصرف چندانی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه های پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: کاغذهای 10*10سانتی متری این ماده حامل 100 تمبر ال اس دی است که با توجه به مصرف مایع این مواد،، باید نسبت ب ورود ان هشیاری ویژه ای داشت.

حشیش صنعتی؛ گیاه خشک شده توهم زا

باهر در خصوص حشیش صنعتی گفت: این ماده در کشور ترکیه مصرف می شود و در ایران هنوز گزارشی از مصرف ان ب دست نرسیده است.

وی با بیان اینکه این ماده ب دلیل هم مرزی ایران با ترکیه احتمال ورود ب کشورمان را دارد، افزود: این ماده در بسته بندی های شکیل به شکل گیاه خشک، ب فروش می رسد ک اثرات توهمی بالایی دارد.

ماده مخدر گل

وی گفت: گل یک نوع شاهدانه، با اثرات توهمی ب شدت بالاست ک این اثر از اثر توهمی شاهدانه ب شدت بیشتر اس ک متاسفانه نمونه هایی از ماده گل، توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ما ارسال شده است.

قارچ های توهم زا

باهر با اشاره وجود 35000 نوع قارچ در تمامی دنیا گفت: ماده توهم زای قارچ، بخشی از قارچ های طبیعی دنیا است که به شکل دم کرده به مثابه چای، مصرف می شود.
ولی مصرف این ماده در کشور ما چندان شایع نیست.

ترامادول

وی افزود: متاسفانه یکی از مواد مخدر کشور که توسط جوانان از اقبال خاصی برخوردار است، ترامادول است که به صورت قانونی در داروخانه های کشور بفروش میرسد. البته گرچه فروش این ماده بدون نسخه پزشک ممنوع است ولی این ماده توسط برخی داروخانه ها به صورت آازاد به فروش می رسد که به شکل قرص و کپسول مصرف می شود.

هیچ نظری موجود نیست: