مبارزه با مواد مخدر ديگر بوي جرم،حذف، سلب و ضرب نمي‌دهد

چرخش نگاه در دولت يازدهم به مقوله اعتياد
مبارزه با مواد مخدر ديگر بوي جرم،حذف، سلب و ضرب نمي‌دهد



سلامت نیوز: دستاورد تغييرات دو سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ فارغ از منش سياسي و مناسبات اعتقادي عبدالرضا رحماني فضلي، دبيركل اين ستاد، تغيير محسوس نگاه و ادبيات جاري در عرصه مقابله با اعتياد است.
دو سال قبل و هنگامي كه هنوز موج تغييرات دولت به يكي از مهم‌ترين نهادهاي وابسته رياست‌جمهوري نرسيده بود، مراسم سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر بدون حضور دبيركل وقت ستاد برگزار شد و يكي از سران انتظامي، در جمع ميهماناني كه در ميان آنها، سفرا و مستشاران نظامي كشورهاي خارجي هم كم نبود، اين پيام را داد: «اگر مبارزات جمهوري اسلامي ايران با ترانزيت مواد مخدر و قاچاقچيان نبود، اروپايي‌ها امروز بايد جوانان‌شان را از كف خيابان‌ها جمع مي‌كردند.»
عبدالرضا رحمانی فضلی هم مرد مبارزه این میدان نیست - وبلاگ ...




به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: امروز، دادستان كل كشور، از سخنرانان همين مراسم – سالروز جهاني مبارزه با مواد مخدر – است و جوانان اروپايي را «قربانيان» مواد مخدر خطاب مي‌كند و تاكيد دارد كه اعتياد، مهم‌ترين «معضل اجتماعي» كشور است. بزرگ‌ترين نهاد حمايتي كشور – كميته امداد – كه تا سال گذشته حاضر نبود حتي خانواده داراي فرد معتاد را به فهرست مددجويان خود اضافه كند، امروز با ستاد مبارزه با مواد مخدر پاي ميز هم‌انديشي و تفاهم براي چگونگي حمايت از اين خانواده‌ها مي‌نشيند.
 رييس‌جمهوري كه رياست ستاد متولي سياستگذاري براي كاهش آسيب اعتياد را بر عهده دارد، در پيام خود با پررنگ كردن شعار منتخب سازمان ملل متحد براي روز جهاني مبارزه با مواد مخدر بر ضرورت «اجتماعي شدن» رويكردها در مقابله با اعتياد مي‌گويد و در مجموع، نگرش‌هايي كه به زبان مي‌رسد، ديگر بوي جرم و حذف و سلب و ضرب نمي‌دهد.
 شايد بايد اين اتفاقات مي‌افتاد، شايد بايد كشور سالانه، حداقل ١٠ هزار ميليارد تومان و به اندازه بودجه يك وزارتخانه به پاي مقابله با اعتياد هزينه مي‌كرد و متضرر مي‌شد، شايد بايد در دولت‌هاي گذشته سياست، جاي دلسوزي و تلاش را مي‌گرفت، شايد بايد سه هزار و ٧٠٠ نام به فهرست شهداي كشور اضافه مي‌شد و ١٢ هزار نفر عنوان جانباز مقابله با اشرار مواد مخدر دريافت مي‌كردند تا به اين سطح برسيم كه رويكردها با تغيير زاويه‌اي ١٨٠ درجه، به اين سو متمايل شود كه «معتاد» بيماري است كه ريشه بيماري‌اش را بايد در همين جامعه جست‌وجو كرد و بس، درمانش هم وظيفه تك به تك آحاد همين جامعه است و قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر – يك سردار اتو كشيده و داراي بالاترين رده مسووليت در نهاد سياستگذار بعد از دبيركل - در گفت و گو با «اعتماد» بگويد كه به پاتوق‌هاي مصرف معتادان، آن بيغوله‌هاي تنگ و متعفن مي‌رود تا از نزديك ببيند ضرورت توزيع بسته‌هاي وسايل بهداشتي براي كارتن‌خواب‌ها در چه حد است و رييس پليس مبارزه با مواد مخدر هم در گفت و گو با «اعتماد»، دست ياري براي كمك گرفتن از مردم دراز كند.
 براي رسيدن به اين نتايج، تا امروز هزينه سنگيني پرداخت شد؛ هزينه‌اي بسيار سنگين. به اندازه ارزش تمام جان‌هاي عزيزي كه در مقابله با اشرار مواد مخدر جان دادند و مجروح و جانباز شدند. به اندازه تمام جان‌هاي عزيزي كه جواني‌شان در آتش اعتياد فرتوت شد. تا اين تغيير نگرش – كه بايد براي دوام آن دست به دعا برداشت – ارج نهاده شود.

همسايه شرقي امسال هشت هزار تن ترياك توليد مي‌كند
در مراسم سالروز مبارزه با مواد مخدر كه روز گذشته برگزار شد، گلايه‌هايي از كارشكني كشورهاي مدعي مبارزه با مواد مخدر در مسير اقدامات ايران مطرح شد. سيدابراهيم رييسي، دادستان كل كشور از پارادوكسي كه غربي‌ها تنيده‌اند و يك روز، اقدامات ايران در عرصه مقابله و كشف مواد مخدر را قدر مي‌گذارند و روز ديگر بيانيه‌هاي حقوق بشري در مخالفت با اعدام قاچاقچيان مواد مخدر صادر مي‌كنند انتقاد كرد.
عليرضا جزيني، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر از كشف ٥٠٦ تن انواع مواد مخدر و انهدام بيش از ٢ هزار و ٧٧٠ باند قاچاق و ٣٣٠ آشپزخانه توليد شيشه در سال ٩٣ خبر داد.


دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در گزارشي هشدار داد كه در سال ٢٠١٤ سطح كشت و توليد مواد افيوني در افغانستان براي چهارمين سال متوالي افزايش يافته و گزارش‌هاي غيررسمي حاكي از توليد بالقوه هشت هزار تن مواد در سال ٢٠١٥ است.
اعلام شد كه در سال ٩٣، ٣٥٠ تيم سيار به معتادان كارتن‌خواب خدمت داده‌اند و عبدالرضا رحماني‌فضلي، دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر و ميزبان اين مراسم، در بخشي از سخنان كوتاه خود گفت: «اگرچه ميزان شيوع مصرف مواد مخدر در جامعه ما ۵۰ درصد ميانگين جهاني است اما در مبارزه با مواد مخدر فرقي نمي‌كند انسان مال كدام جغرافيا است؛ مهم نفس انسان است.»


هیچ نظری موجود نیست: