در همایش روز جهانی مواد مخدر اعلام شد: فضای مجازی در خدمت مواد/ ۹۷درصد ایرانی‌ها پاک هستند!


در همایش روز جهانی مواد مخدر اعلام شد: فضای مجازی در خدمت مواد/ ۹۷درصد ایرانی‌ها پاک هستند!

مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امروز با حضور مسئولان کشور برگزار شد و در این مراسم پیام رئیس جمهور هم خوانده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، به قاچاقچیان مواد مخدر هشدار داد که برای مبارزه با مواد مخدر اراده جدی وجود دارد.
حجت‌الاسلام ‌و المسلمین رئیسی با بیان این که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر گام‌های بلندی در زمینه قانون‌گذاری، رسیدگی به پرونده‌های قاچاقچیان و برخورد و مقابله برداشته شده است، اظهار کرد: همه اقداماتی که تاکنون انجام شده نشان‌دهنده‌ عزم جدی در مبارزه با مواد مخدر است.
دادستان کل کشور با بیان اینکه مواد مخدر یک مساله اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است گفت: به نظر می‌رسد اگر ابعاد مواد مخدر و تهدیدی که برای منطقه و مردم جامعه دارد شناخته نشود مبارزه با آن هم یک مبارزه یک ضلعی و یا چند ضلعی خواهد بود نه این که همه اضلاع آن را در بر بگیرد. تاکنون اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تولید مواد مخدر چشمگیر بوده و شهدایی که تقدیم نظام کردیم نشان دهنده عزم جدی در این جهاد بزرگ است بوده است.
او تاکید کرد: امروز لازم است مجموعه کشورهای اروپایی و غیره که به نحوی با مساله مواد مخدر روبرو هستند پاسخگو باشند که برای جلوگیری از مواد چه اقداماتی انجام دادند و چقدر مایه گذاشتند. امروز ایران در خط مقدم مبارزه است.
رئیسی بیان کرد: مگر قرار نیست سازمان ملل جامعه‌ای عاری از مواد مخدر را رقم بزند. این مهم الزاماتی دارد که اولین آن برخورد با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر است. دوم تبادل اطلاعات در خصوص قاچاقچیان و پیگیری موضوع در کشورهای مختلف منطقه است. در واقع امر مبارزه حضور جدی نهادهای بین‌المللی را طلب می کند.
رئیسی با تاکید بر اینکه امروز ایران در حال انجام یک جهاد بزرگ در امر مبارزه با مواد مخدر است، گفت: اگر ایران امر مبارزه را رها کند اولین قربانی‌های مواد مخدر کشورهای اروپایی هستند.
او گفت: موضوع مبارزه با مواد مخدر یک موضوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. جریان سلطه امروز جوامعی را می‌خواهد که جوان‌های آن روحیه ظلم‌پذیری پیشه کنند و اهل درک و منطق و فکر و تحلیل نباشند. در اروپا جوان‌ها این گونه نیستند آنها دارای درک و تحلیل اند و اجازه نمی‌دهند نظام سلطه بر آنها مسلط شود. نظام سلطه امروز می‌خواهد جوانان ما در گوشه‌ای به علت اعتیاد بیفتند و به کشور و آینده خود بی‌توجه باشند.
دادستان کل کشور ادامه داد: امروز فیلم‌ها و سینمای هالیود روحیه ظلم پذیری را القا می‌کنند که مورد پسند نیست.
رئیسی با بیان این که انتظار داریم نهادهای بین‌المللی از امر مبارزه با مواد مخدر حمایت کنند، گفت: انتظار کمک مالی صرف نداریم، بلکه می‌خواهیم در قطعنامه‌های‌شان حرکت پرخروش ملت ایران را در این زمینه مورد نکوهش قرار ندهند.
او تاکید کرد: متاسفانه امروز فضای مجازی نیز در خدمت مواد مخدر است و به همین خاطر سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر در امر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بسیار پسندیده است. ما هر جا از مردم کمک طلبیدیم آن عرصه عرصه‌ موفقیت جدی ما بوده که می‌توان به دوره 8 ساله دفاع مقدس به عنوان نمونه‌ای در این خصوص اشاره کرد.
رئیسی گفت : اراده ما برای مبارزه با مواد مخدر و سوداگران مرگ اراده جدی است و قاچاقچیان مواد مخدر که جرائم سازمان یافته‌ای را هدایت می‌کنند بدانند مجموعه مسئولان ذیربط اراده جدی برای مبارزه دارند، البته ضروری است همه دستگاهها با ظرفیت خودشان پای کار بیایند. امروز به یقین مهمترین معضل اجتماعی ما مواد مخدر است.
او همچنین به نظام پولی کشور هشدار داد که در اجرای قانون مبارزه با پولشویی برخورد بی‌امان با کانال‌ها و منابع اقتصادی قاچاق مواد مخدر را به دقت در نظر داشته باشند.
او گفت: همچنین در بعد سیاسی و بین‌المللی حتما حضور وزارت خارجه و دیپلماسی با کشورهای منطقه یک ضرورت است، هر چه می‌گذرد بر اراده‌مان برای برخورد با مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی اضافه می‌شود و ستاد هم امر مبارزه را با جدیت بیشتر دنبال می‌کند.
رئیسی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی و غربی نسبت به قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر، برخورد دوگانه ای دارند، به آنان توصیه کرد، در امر مبارزه با مواد مخدر دوگانه عمل نکنند و جدی باشند.
او گفت: برخورد قاطع و اراده مصمم می تواند مواد مخدر را ریشه کن کند، نه برخورد سیاسی و دوگانه.
او با بیان اینکه 70 تا 80 درصد زندانیان در ایران مربوط به حوزه مواد مخدر هستند ادامه داد: در ایران، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اراده جدی در امر مبارزه با مواد مخدر وجود داشته و دارد، اما این اراده جدی را در کشورهای غربی و اروپایی نمی بینیم.
دادستان کل کشور ادامه داد: آنچه موجب گله مندی است این است که سازمان ملل متحد در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر پیام می خواند، از آن طرف در قطعنامه و گزارشگرانش، جمهوری اسلامی را در برخورد قاطعانه با قاچاقچیان مورد سرزنش قرار می دهد.
او گفت: این موضوع را نوعی پارادوکس می دانیم و به هیچ عنوان این دوگانگی غرب در برخورد با مواد مخدر قابل توجیه نیست.
رییسی ادامه داد: امروز در افغانستان تولید مواد مخدر زیر چتر ناتو، آمریکا و کشورهای اروپایی صورت می گیرد و لابراتورهایی در کنار مرز افغانستان برای تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی مستقر شده است.
دادستان کل کشور با بیان اینکه تعداد شهدا و جانبازانی که تقدیم جهاد مبارزه با مواد مخدر کرده ایم به خاطر وظیفه شرعی و الهی بوده، افزود: نه با تشویق و نه با تهدید آنها، حرکت و مبارزه ما در زمینه مواد مخدر سست نمی شود و برای مبارزه جدی با این بلای خانماسوز مصمم هستیم.
امحای 100 تن موادمخدر امروز در کشور
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام خبر امحای 100 تن مواد مخدر در کشور، بر ضرورت همکاری موثر و مستمر کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به اینکه امروز بیش از 100 تن مواد مخدر در کشور امحا می‌شود، گفت: تلاش می کنیم در حوزه های مختلف مبارزه، پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت کاری کنیم که آثار شوم این بلای خانمان سوز را در جامعه به حداقل برسانیم.
او گفت: در جامعه ما بیش از 97 درصد افراد پاک و سالم هستند و شیوع در ایران 50 درصد متوسط شیوع در دنیاست، با این حال همین رقم برای ما بالاست.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به همجواری ایران با افغانستان که بیش از 80 درصد مواد مخدر سنتی در آنجا تولید می شود اظهار کرد: به علت قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر، در معرض بیشترین تهدیدهاست و بیشترین مبارزه را انجام می دهد در حالی که کمترین همراهی و همکاری بین المللی را با خود دارد.
رحمانی فضلی ادامه داد: ما این اقدامات را درچارچوب اعتقادات دینی، مصالح انسانی و حقوق بشر انجام می دهیم و هرچقدر دامنه مبارزه را گسترش دهیم، خیر آن به همه انسان ها می رسد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در این مسیر اگر همکاری مستمر، موثر و مفید از سوی کشورهای مختلف بویژه نهادهای بین المللی و بخصوص سازمان ملل را داشته باشیم، قطعا می توانیم امر مبارزه را توسعه دهیم و با سیاست‌هایی چون کشت جایگزین و تامین معیشت در افغانستان و همچنین پیشگیری آثار مبارزه را قطعی تر کنیم.
تولید واکسن‌های مرفین، هروئین و سیگار در انتظار مجوز وزارت بهداشت
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ساخت واکسن‌های مرفین، سیگار و هروئین خبر داد و خواستار اقدام عاجل وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط به این واکسن‌ها شد.
علیرضا جزینی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در امر پیشگیری آن است که بتوانیم افراد در معرض خطر را حفظ کنیم، اظهار کرد: در بازدیدی که از انستیتو پاستو داشتم، در جریان ساخت واکسن مرفین و هروئین قرار گرفتم که مراحل ثبت اختراع آنها انجام شده است و در نظر داریم این واکسن‌ها را برای افراد در معرض خطر اعتیاد استفاده کنیم.
او گفت: البته نیاز است که وزارت بهداشت برای صدور مجوزهای مربوط اقدام عاجل انجام دهد. این واکسن‌ها مراحل تست انسانی و حیوانی خود را پشت سر گذاشته‌اند و نتیجه بخش بوده است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خاتمه با اشاره به اینکه واکسن سیگار هم در همین مرحله قرار دارد، گفت: نامه‌ای به وزیر بهداشت ارسال کردیم تا اقدام عاجل برای صدور مجوزهای مربوط را در نظر داشته باشد. قیمت این واکسن‌ها ارزان خواهد بود.
جوانان جزو اولین قربانیان سوداگری مرگبار موادمخدر هستند
رییس جمهوری در پیامی به همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، جوانان را جزو اولین قربانیان سوداگری مرگبار مواد مخدر دانست.
متن کامل پیام حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» که روز شنبه توسط «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سالن همایش های بین المللی صدا وسیما قرائت شد.

در این پیام آمده است که متأسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده به شمار می آیند، جزء اولین قربانیان این سوداگری مرگبار هستند. کشور ما به واسطه همجواری با کشوری که اصلی ترین منشاء کشت و تولید و به تبع آن فعالیت مجرمان جرایم سازمان یافته و فرامرزی است، در معرض بیشترین خسارات انسانی و عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیار قرار دارد.

شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ این است که «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت مان را عاری از مواد مخدر سازیم». امید است با عنایت به این شعار و همسو با سیاست و رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست، با همت عمومی بتوانیم گام های اساسی تری برای داشتن جهانی عاری از مواد مخدر برداریم.
246 میلیون معتاد، آمار جهانی 2013
جدیدترین گزارش دفتر مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد حاکی از آن است که در سال 2013 میلادی 246 میلیون نفر در جهان موادمخدر مصرف کرده‌اند.
گزارش جهانی مصرف موادمخدر مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد در سال 2015 نشان می‌دهد که در سال 2013 میلادی 246 میلیون نفر از موادمخدر مصرف کرده‌اند. همچنین 27 میلیون نفر جزو معتادانی هستند که وضعیت بحرانی دارند و تقریبا نیمی از آنان معتادان تزریقی هستند. همچنین حدود بیش از یک میلیون نفر از معتادان تزریقی در سال 2013 به HIV مبتلا بوده‌اند.
در این گزارش آمده است مردان سه برابر زنان از موادمخدری چون حشیش، کوکائین و آمفتامین استفاده می‌کنند در حالی که مصرف اپیوئید (مسکن‌های شبه مورفین) و آرام‌بخش‌ها بین زنان شایع‌تر است.

همچنین در این گزارش بر بکارگیری استراتژی‌های طولانی مدت با هدف تعیین منابع درآمدی جایگزین برای کشاورزانی تاکید شد که هم‌اکنون از طریق کشت موادمخدر امرار معاش می‌کنند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر گفت: تلاش‌ها برای مقابله با مصرف موادمخدر باید در جهت اقداماتی باشد که از طریق توسعه پایدار و برابر فرصت‌سازی می‌کنند.
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از تمامی سران جهان درخواست کرد تا در نشست مجمع عمومی این سازمان در ماه سپتامبر آسیب‌های وارد شده به جوامع و افراد را که ناشی از قاچاق موادمخدر و مصرف آن است مدنظر قرار دهند و باید ارتباط بین موادمخدر، خشونت، فساد و تروریسم در نظر گرفته شود.
همچنین «یوری فدوتوف»، مدیر اجرایی دفتر مبارزه با جرایم و موادمخدر ملل متحد در پیامی تاکید کرد: آفریقا به خصوص غرب و شرق آفریقا در برابر قاچاق و مصرف موادمخدر آسیب‌پذیرتر هستند.
دسترسی به درمان موادِ مخدر و اچ آی وی همچنان پایین است
طبق گزارش جهانی مواد مخدر 2015 دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، شیوع مصرف مواد همچنان در سرتاسر جهان ثابت است. تخمین زده می شود که تعداد 246 میلیون نفر - کمی بیش از 5 درصد از افراد 15 تا 64 سال در سرتاسر جهان در سال 2013 یک ماده مخدر مصرف کرده باشند.
حدود 27 میلیون نفر مصرف کنندگان مشکل ساز مواد مخدر هستند که تقریباً نیمی از آنان مواد را تزریق می کنند. حدود 1 میلیون 650 هزار نفر از افرادی که مواد تزریق می کنند، در سال 2013 با اچ آی وی زندگی می کردند.
به نظر می رسد که مردان سه برابر بیشتر از زنان کانابیس، کوکائین و آمفتامین ها را مصرف کنند، در حالی که زنان بیشتر داروهای تجویزی و مسکن ها را سوء مصرف می کنند.

تعداد مبتلایان جدید به اچ آی وی در میان افرادی که مواد تزریق می کنند بین سال های 2010 و 2013، از حدود 110 هزار به 98 هزار یعنی 10 درصد کاهش داشت. گزارش جهانی مواد مخدر همچنین به این نکته اشاره دارد که عوامل خطر زیادی از جمله انتقال بیماری های عفونی همچون اچ آی وی و هپاتیت C و همچنین میزان بروز مصرف بیش از حد مواد، سبب می شود میزان مرگ و میر در میان افرادی که مواد تزریق می کنند 15 برابر بیشتر از سایر افراد جمعیت باشد.
در حدود 32 میلیون 400 هزار نفر از مردم جهان معادل 0.7 درصد از جمعیت بزرگسال، مصرف کننده مواد مخدر دارویی و مخدرهایی مانند هروئین و تریاک هستند. در سال 2014 پتانسیل جهانی تولید تریاک به رقم 7 هزار 554 تن رسید که این میزان در مقایسه با بالاترین سطح تولید در دهه 30 میلادی، در رتبه دوم قرار دارد و علت اصلی آن افزایش قابل توجه تولید مواد مخدر در اصلی­ترین کشور تولید کننده یعنی افغانستان است.
این در حالی است که میزان کشفیات جهانی هروئین، 8 درصد افزایش یافته و در مقابل کشفیات مورفین غیرقانونی، از سال 2012 تا 2013، به میزان 26 درصد کاهش پیدا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: