موادمخدر گران قیمت، الگوی مصرف ثروتمندان معتاد شده/ کوکائین برای بچه پولدارها خلاقیت زاست؟


براتی سده: موادمخدر گران قیمت، الگوی مصرف ثروتمندان معتاد شده/ کوکائین برای بچه پولدارها خلاقیت زاست؟

 مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درکشور ما که هنوز سیاست درستی برای سبک شادی های جوانان نداریم و ممکن است در برخی موارد کسانی که پول زیاد دارند، به سمت مصرف موادی بروند که در ابتدا برای آنها شادی آفرین باشد

طهورا شهبازی: مصرف مواد مخدر در میان ثروتمندان یکی دیگر از زمینه های اعتیاد در کشور است. این قشر بخش زیادی از مصرف خود را در مهمانی های شبانه یا پاتوق های دوستی تجربه می کنند و با نگرش های خود مواد مصرفی را انتخاب می کنند. از نظر بسیاری از آنها گل، کوکائین و قرص اعتیاد آور نیست و تنها فاز آنها را تغییر می دهد.
 اما سالهاست که کارشناسان مواد مخدر در کشور این ذهنیت را به کلی رد می کنند.
بر همین اساس، فرید براتی سده مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستانه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرآنلاین ریشه های این ذهنیت را نقد می کند. او می گوید: «درکشور ما که هنوز سیاست درستی برای سبک شادی های جوانان نداریم و ممکن است در برخی موارد کسانی که پول زیاد دارند، به سمت مصرف موادی بروند که در ابتدا برای آنها شادی آفرین باشد اما در ادامه زمینه ساز اعتیاد و وابستگی آنها را ایجاد کند.»
در ادامه مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با براتی سده را بخوانید؛
هم اکنون ما در کلانشهر ها و در میان ثروتمندان با مصرف تفننی مواد مخدر مواجه هستیم، چقدر این مصرف نگران کننده است و الگوی مصرف در میان این قشر چگونه است؟
معمولا فرد مصرف کننده با توجه به وضعیت اقتصادی اش معمولا نوع مواد مصرفی اش را انتخاب می کند، دیدگاهی از قدیم مطرح بود که مصرف مواد با فقر ارتباط داشته است، اما در حال حاضر به همان اندازه با رفاه بالاو پول زیاد داشتتن هم ارتباط دارد. به خصوص درکشور ما که هنوز سیاست درستی برای سبک شادی های جوانان نداریم و ممکن است در برخی موارد کسانی که پول زیاد دارند، به سمت مصرف موادی بروند که در ابتدا برای آنها شادی آفرین باشد اما در ادامه زمینه ساز اعتیاد و وابستگی آنها را ایجاد کند.
 به خصوص مساله ای که خیلی در این قشر ونوع مصرف آنها تاثیر می گذارد، مساله نام این مواد است.
هرچه به بخش های شمال شهر ما مراجعه می کنیم می بینیم که برخی از افراد تامین شادی و تفریحات خود نوعی مواد را انتخاب می کنند که گران تر است، خاص تر است .
 مثلا می دانیم که امروز گل که یک ماده ای است در مناطق بالای شهر بیشتر استفاده می شود و ماده مخدر گران قیمتی است و جالب است بدانید در مورد کوکائین نیز اوضاع به همین شکل است. چراکه کوکائین در کشور های امریکای شمالی بسته بندی و رواج داده می شود و وقتی به کشور های آسیایی میرسد، با هزینه های قاچاق تاثیر زیادی روی قیمت مواد می گذارد. بنابراین تاثیر بخش اقتصادی در بازار مصرف مواد مخدر این طور خود را نشان می دهد.
اما اینکه این مسئله نکته خوبی یا بدی است واقعیت این است که جای بحث دارد، اما می دانید در سیاست های مبارزه با مواد مخدر که چند سال پیش مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، در آنجا تاکید داشتند که مسئولان تلاش کنند الگوی مصرف کم خطر در کشور به سمت الگوی مصرف پرخطر نرود و بنابراین اگر بپذریم موادی مثل کوکائین و گل کم خطرتر از شیشه و کراک هستند باید تلاش کنیم که بتوانیم با این مواد به یک شکل دیگر برخورد کنیم.
شاید این بحث اقتصادی اینجا بتواند به ما کمک کند. تا به الان این مشخص است که مواد مخدر گران تر مانند کوکائین خیلی کمتر در کشور استفاده می شود و بیشتر در میان ثروتمندان رواج دارد.
چطور می توان این قشر را نسبت به مضرات این مواد آگاه کرد؟
بیشتر سیاست گذاری های فرهنگی و اجتماعی می تواند مهم باشد، چراکه ما تکلیف شادی را باید روشن کنیم، نیاز طبیعی جوانان لذت بردن است. آیا اجازه می دهیم جوان ما کنسرت داشته باشد، آیا اجازه می دهیم جوان ما حیوانات خانگی را بیرون بیارود، به نظرم سیاست های کلان را باید اصلاح کرد.
اما بررسی های میدانی نشان داده، عموما ثروتمندان، موادی مانند گل و کوکائین را در زمره مواد مخدر به حساب نمی آورند و عنوان می کنند ما اصلا سراغ شیشه و هروئین نمی ریم و گل و کوکائین اتفاقا برای ما و خلاقیت ما تاثیر دارد.
این دیدگاه کارکردهای مواد است، اما بله درست است این دیدگاه در میان مصرف کنندگان مواد مخدر گران تر وجود دارد و عنوان می کنند که مثلا با کوکائین باهوش تر و هشیارتر و با خلاقیت می شویم که اصلا درست نیست.
 اما یک نکته دیگر هم حایز اهمیت است و آن این است که هم اکنون در کشور مصرف شیشه رو به کاهش است و به خاطر قیمت بالای آن خیلی ها توان خرید این مواد را دیگر ندارند.
حالا چند سناریو مطرح می شود که معتادان به شیشه ترک می کنند؟ به سمت مواد مخدر جدید می روند؟ به سمت تزریق می روند؟
 که خیلی خطرناک است، آیا دوباره به سمت مواد سنتی مثل تریاک یا هروئین می روند؟ که می تواند مشکل ایجاد کند و موج چهارم «اچ آی وی» را دامن بزند. این بحثی است که وجود دارد و این موضوع خیلی مهم است و الان زمان بسیار خوبی است که سیاستگذاران وارد عمل شوند و می تواند فرصت طلایی خوبی باشد و الگوی مصرف به سمت مواد مخدر کم تر برود.در یک مقایسه اگر بتوانیم شیشه را حذف کنیم و هروئین را جایگزین کنیم، کار مهمی کرده ایم و می تواند تبعات مصرف شیشه را تا حدی زیادی کاهش دهد.
به نظر شما مصرف تفننی مواد، به خصوص به مناطق بالای شهر بر کاهش سن مصرف نیز تاثیر داشته است؟
به هر حال اثر دارد، ضمن اینکه در کشور متاسفانه بعضا ذهینی وجود دارد که این مواد اعتیاد آور نیست و وابستگی ندارد به هرحال ممکن است که برای برخی جوانان در سن های پایین اثر گذار باشد.
در حال حاضر وضعیت اعتیاد زنان چگونه است؟
در مورد اعتیاد زنان با چند پدیده‌ جدیدی روبرو هستیم، به طوری که به لحاظ آمار و سرشماری در دهه هشتاد تعداد زنان مصرف کننده مواد مخدر 4.5 درصد برآورد می‌شد ولی در آخرین سرشماری که هم اکنون مبنای اعلام آمار از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، این آمار به 9.4 رسیده که تقریبا دو برابر شده است.
چرا؟ هنوز به طور قطع نمی‌توانیم اعلام کنیم که تعداد معتادان زن در سال‌‌های اخیر و در دهه هشتاد دو برابر شده است اما می‌توانیم بگوییم در سال‌های اخیر تعداد مراکز ارائه دهنده‌ خدمات درمان اعتیاد به زنان افزایش یافته است.
 همچنین از سوی دیگر انگ‌ها و برچسب‌های قدیم در مورد اعتیاد زنان کم شده بنابراین ممکن است علت افزایش آمار ناشی از افزایش مراجعه زنان به مراکز درمانی بوده و یا به این دلیل است که زنان راحت‌تر به مراکز دریافت خدمات مراجعه می‌کنند حتی ممکن است از قبل نیز این آمار موجود بوده باشد اما زنان مراجعه کمتری به مراکز ارائه خدمات درمانی به معتادان داشته‌اند، بنابراین این موضوع با دو برابر شدن آمار اعتیاد زنان بسیار متفاوت است.
 نزدیک به 10 درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و متاسفانه زنان بیشتر از مردان گرایش به مصرف مواد مخدر دارند، وقتی نسبت و میزان استفاده زنان از مواد محرک جدید و نه مواد مخدر را بررسی می‌کنیم، به نظر می‌رسد نسبت زنان مصرف‌کننده به نسبت زنان معتاد و نسبت زنان مصرف کننده مواد به نسبت مردان معتاد افزایش داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: