بیانیه روز جهانی مبارزه با سوء مصرف قاچاق و مواد مخدر

بیانیه روز جهانی مبارزه با سوء مصرف قاچاق و مواد مخدر
دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف قاچاق و مواد مخدر، بیانیه‌ای صادر کرد.
بیانیه روز جهانی مبارزه با سوء مصرف قاچاق و مواد مخدربه گزارش خبرنگار حوزه وزارت کشور گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ در بیانیه‌ای که دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف قاچاق و مواد صادر کرده، آمده است: امروز روز مهمی برای تمرکز بر تهدید ناشی از تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر است.
اقدام محکمی در جهت تقویت سیستم‌های عدالت کیفری، برهم زدن شبکه‌های مجرمانه که مصیبت و رنج را به دنبال دارند و واکنشی بر اساس سلامت و حقوق انسان‌ها لازم است.

همچنین مردم درد غیر قابل باوری را بر اثر کمبود داروهای تحت کنترل برای مقاصد پزشکی تحمل می‌کنند. اقداماتی باید انجام گردد تا اطمینان حاصل شود مردم در سراسر جهان در صورت نیاز به کاهنده‌های درد دسترسی خواهند داشت. ما باید تمام تلاش خود را به کار بریم تا درک بهتری از مصرف مواد به عنوان یک وضعیت بهداشتی – اجتماعی که مسبب مسائلی چون هپاتیت، HIV و ایدز ، پیشگیری، درمان و مراقبت است، به عمل آوریم.
اقدامات علمی و مبتنی بر شواهد باید در ارائه خدمات پیشگیری و درمان مصرف مواد همه گیر گردد. این رویکردها پایه و اساس تمام تلاش‌های ما است. با حدود 200 هزار مرگ مرتبط با مواد مخدر و 1.65 میلیون فرد آلوده به ویروس HIV در سال 2013 دسترسی به درمان و پیشگیری مبتنی بر شواهد می‌تواند در برخی موارد تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.
در حال حاضر تنها یکی از هر 6 نفر مصرف کننده مواد در سطح جهان به درمان دسترسی دارد. بانوان موانع متعددی در خصوص درمان مواجه هستند، از هر 3 مصرف کننده مواد در سطح جهان، یک نفر زن است، درحالیکه از هر 5 مصرف کننده تحت درمان، تنها یک زن تحت درمان است.
آفریقا، خصوصا آفریقای غربی و شرقی دائم در معرض آسیب‌های ناشی از قاچاق و مصرف غیر قانونی مواد هستند. این عوامل بخشی از تهدید گروه‌های جرایم سازمان‌ یافته در خصوص امنیت، توسعه و سلامت منطقه‌ای است که همواره آسیب پذیر بوده است.

رابطه بین جرایم سازمان یافته و تروریست از جمله نقش مشخص قاچاق مواد تهدید مهمی است. کاشت تریاک در افغانستان مانند تولید کوکاکئین در آمریکای لاتین همچنان یک چالش مهم است.
عملکرد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم و سازمان ملل متحد بیانگر این موضوع است که رویکرد متعادل در زمینه کاهش عرضه و تقاضا بسیار حائز اهمیت است. توسعه جایگزین برای کشاورزانی که کشت غیر قانونی انجام می‌دهند، نقش بسزایی خواهد داشت.
توسعه جایگزین به ارتقای امنیت زیست محیطی، حمایت از جوامع متاثر از سایر جرایم از جمله جرایم مرتبط با حیات وحش و جنگل‌ها و توانمدن سازی بانوان کمک می‌نماید.
کشورها باید با جدیت برای حمایت‌ از نسل‌های آینده تلاش کنند. جوانان باید به انجام ابتکارات جدید در خصوص ایجاد اهداف، فرصت‌ها و ارزش‌ها تشویق شوند. نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد معضل مواد در جهان که قرار است در آوریل 2016 برگزار شود می‌تواند به تبادل نظر و تجربیات بدست آمده و کمک شایان در بدست آوردن اهداف مد نظر در بیانیه سیاسی و برنامه کاری تا سال 2019 بپردازد.

در روز جهانی مبارزه با مصرف و قاچاق مواد و پیش از گردهمایی سازمان ملل در خصوص توسعه پایدار، بسیار مهم است تا به یاد داشته باشیم مواد غیرقانونی، محیط زیست، امنیت و توسعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مواجهه با تاثیر آنها از طریق استفاده از رویکرد مبتنی بر تعادل و حقوق بشر برای حمایت و ارتقای سلامت و بهداشت نوع بشر حیاتی است.

هیچ نظری موجود نیست: