موضع وزارت بهداشت در برابر قلیان الوده به مخدر شیشه چيست؟

موضع وزارت بهداشت در برابر قلیان الوده به مخدر شیشه  چيست؟
تابناک: انتشار خبر توتون‌هاي آلوده به مواد مخدر به ويژه شيشه در هفته ملي بدون دخانيات موضوعی قابل توجهی است که نیازمند پیگیری جدی دستگاه‌های مربوطه در این زمینه است.
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایمنا، ماجراي ورود توتون‌هاي آلوده به كشور مدت فراواني است كه ذهن بسياري از فعالان حوزه سلامت را به خود
روز گذشته بود كه رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با انتشار اين خبر مردم را در زمينه ورود و خريد و فروش اين دست توتون‌ها به كشور خبرداركرد، توتون‌هايي كه فرد با استفاده از آنها به شيشه معتاد مي‌شود و اين امر به معناي نابودي بنيان خانواده‌ها است "
مشغول كرده است سال گذشته خبري مبني بر آلوده بودن توتون ها به سم و حتي حشرات بود كه اين مسئله به صورت جدي مورد پيگيري وزارت بهداشت قرار گرفت اما بعد از آن خبري از وجود توتون‌هاي آلوده نبود تا اينكه در آستانه هفته جهاني بدون دخانيات وزارت بهداشت با انتشار اعلاميه اي از وجود توتون‌هاي با طعم شيشه در كشور خبر داد كه عامل مهمي در مسمويت افراد و حتي مسموميت برخي از آنها و مراجعه تعدادي از اين افراد به اور‍ژانس‌هاي كشور بود.
روز گذشته بود كه رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با انتشار اين خبر مردم را در زمينه ورود و خريد و فروش اين دست توتون‌ها به كشور خبرداركرد، توتون‌هايي كه فرد با استفاده از آنها به شيشه معتاد مي‌شود و اين امر به معناي نابودي بنيان خانواده‌ها است.
خسرو صادق‌نيت حتي در ادامه صحبت خود به اين مسئله اشاره كرده بود كه به علت استفاده فراوان زنان و نوجوانان از قليان احتمال مسموميت اين گروه‌ها با اين مواد افزايش مي‌يابد، علاوه بر اينكه مواردي از مسموميت با مواد مخدر محرك و شيشه را در تركيب توتون قليان‌ها مشاهده مي‌شود.
او حتي در گفتگويي كه با يكي از رسانه‌هاي كشور داشت به افزايش استفاده از قليان از سال ۸۸ اشاره مي‌كند و مي‌گويد: شيوع
او حتي در گفتگويي كه با يكي از رسانه‌هاي كشور داشت به افزايش استفاده از قليان از سال ۸۸ اشاره مي‌كند و مي‌گويد: شيوع شتابان استفاده از قليان در جامعه واقعا نگران كننده است، حتي امروزه شاهد افزايش مصرف قليان در گروه‌هاي سني ۱۳ تا ۱۵ ساله هستيم كه سالانه بيش از دو برابر افزايش مي‌يابد و اين مسئله در دختران بيشتر از پسران مشاهده مي‌شود "
شتابان استفاده از قليان در جامعه واقعا نگران كننده است، حتي امروزه شاهد افزايش مصرف قليان در گروه‌هاي سني ۱۳ تا ۱۵ ساله هستيم كه سالانه بيش از دو برابر افزايش مي‌يابد و اين مسئله در دختران بيشتر از پسران مشاهده مي‌شود.
رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اظهار تاسف در زمينه از بين رفتن قبح قليان در خانواده‌ها، مي‌گويد: دود قليان و تمام مواد دخاني به دود دسته دوم و سوم نيز دسته بندي شده كه موجب به مخاطره افتادن جان اطرافيان فرد سيگاري مي‌شود.
صادق نيت با تاكيد بر اقدامي جدي براي جلوگيري از اين روند فزاينده در كشور مي‌افزايد: اگر اين روند ادامه پيدا كند نه تنها كاهش مصرف نخواهيم داشت بلكه با رشد فزاينده‌اي در اين زمينه روبرو خواهيم شد و حتي در سه تا چهار سال آينده در دسته سه كشور نخست در مصرف مواد دخاني قرار خواهيم گرفت.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به مواد افزودني توتون‌ها اشاره كرده و مي‌افزايد: بيشتر اين مواد افزودني‌هاي شيميايي هستند اما در حال حاضر نيز مشخص شده كه تعدادي از افراد سودجو به دنبال افزودن موادمخدر به تركيب توتون هستند ما در بیمارستان‌هایی که به مسمومین رسیدگی می‌کنند در یکی دو ماه اخیر مسمومیت با مواد محرک و مخدر را دیده‌ایم که مسمومیت با شیشه به دنبال مصرف قلیان ایجاد شده است و ما نیازمند آگاهی دادن به مردم هستیم.
حميد رضا روح‌افزا مسوول مبارزه با دخانيات مركز تحقيقات قلب و عروق اصفهان در اين زمينه اين نوع توتون‌ها به ايمنا مي‌گويد: من با اصل مصرف قليان مخالف هستم چرا كه سابقه مصرف قليان از گذشته تاكنون مصرف اين ماده مضر موجب ايجاد ضررهاي
مسوول واحد كنترل دخانيات پژوهشكده قلب و عروق اصفهان مي‌‌افزايد: مصرف قليان موجب اختلال در جذب كلسيم و ساخت استخوان، يائسگي زودرس، كاهش وزن، تخريب هورمون‌هاي جنسي شده و به تسريع پوكي استخوان مي‌انجامد، مصرف الكل نيز با كم كردن فعاليت سلول‌هاي سازنده استخوان موجب پوكي استخوان مي‌شود "
فراوان به ارگان‌هاي حياتي بدن مانند قلب و ريه ها شده اما اينكه به همين مواد مضر مواد مخدر و حتي محرك نيز اضافه شود ديگر بايد گفت نور علي نور شده است.
او به ديگر بيماري‌هاي نشات گرفته از مصرف مواد دخاني به ويژه قليان اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: سرطان ريه، مري، بيماري انسدادي ريوي مزمن، آمفيزم، پايين بودن وزن كودك هنگام تولد، افزايش حملات آسم و ذات الريه برخي از خطرات مربوط به كشيدن قليان است.
روح‌افزا با بيان اينكه به علت مرطوب بودن دود قليان مدت فراواني اين دود در بدن به ويژه ريه‌ها باقي‌مانده واثرات نامطلوبي از آن بر جاي مي‌گذارد، مي‌افزايد: برخي ميكروب‌ها، يا باكتري‌هايي كه موجب سل مي‌شوند در لوله قليان وجود دارند بنابراين مصرف آن زمينه ساز ابتلا به سل است.
او در مورد اسانس‌ها و تنباكوهاي ميوه‌اي موجود در بازار مي‌گويد: اين مواد شيميايي بوده و موجب تحريك دستگاه تنفسي بدن و ايجاد آلر‍ژي مي‌كند كه سرفه‌هاي طولاني مدت نشانه‌اي از ابتلا به اين نوع آلرژي محسوب مي‌شود.
مسوول واحد كنترل دخانيات پژوهشكده قلب و عروق اصفهان مي‌‌افزايد: مصرف قليان موجب اختلال در جذب كلسيم و ساخت استخوان، يائسگي زودرس، كاهش وزن، تخريب هورمون‌هاي جنسي شده و به تسريع پوكي استخوان مي‌انجامد، مصرف الكل نيز با كم كردن فعاليت سلول‌هاي سازنده استخوان موجب پوكي استخوان مي‌شود.
او در ادامه
و در مورد اسانس‌ها و تنباكوهاي ميوه‌اي موجود در بازار مي‌گويد: اين مواد شيميايي بوده و موجب تحريك دستگاه تنفسي بدن و ايجاد آلر‍ژي مي‌كند كه سرفه‌هالي طولاني مدت نشانه‌اي از ابتلا به اين نوع آلرژي محسوب مي‌شود "
با اشاره به توتون‌هاي آلوده به مواد مخدر مي‌افزايد: در گذشته تاكيد بر اين بود كه استفاده از لوله مشترك را در مصرف كنندگان قليان به حداقل برسانيم تا موجب انتقال هپاتيت " ب" نشويم اما وجود مواد مخدر در تنابكو و توتون‌ها حتي ممكن است فرد را به بيماري‌هاي خطرناك مانند ايدز وهپاتيت قرار دهد.
اين مسائل در حالي است كه خسرو صادق نيا شب گذشته پس از انتشار اين خبر در مورد مصرف اين نوع توتون‌ها گفته است مبارزه با مصرف دخانیات کار جمعی را می‌طلبد و سایر ارگان‌ها نیز باید با وزارت بهداشت در این خصوص همکاری کنند.
او مي‌افزايد: یکی از نگرانی‌های ما درخصوص قلیان مواردی است که به محتواهای توتون و تنباکوی آن اضافه می‌شود، مشخص شده که در توتون‌های طعم‌دار ۸۰ درصد مواد شیمیایی و اسانس‌ها علاوه بر توتون و تنباکو وارد ریه مصرف کننده می‌شود
صادق نیت ضمن هشدار نسبت به وجود موادمخدر در ترکیبات قلیان مي‌گويد: اخیرا افراد سودجو به سمت استفاده از موادمخدر در ترکیبات قلیان رفته اند بنابراين اين مسئله را به جد پيگيري كرده و از مردم مي‌خواهيم از مصرف مواد دخاني خودداري كنند.

هیچ نظری موجود نیست: