باز هم تکذیب کاهش سن اعتیاد در ایران/اعتیاد را جدی بگیرید!

پاک کردن مساله به جای حل مشکل

باز هم تکذیب کاهش سن اعتیاد در ایران/اعتیاد را جدی بگیرید!

اعتیاد در عصر حاضر یکی از مهمترین معضلات اجتماعی جوامع است.معضلی که از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا اینترنت و قرص های لاغری همه گیر شده و ایران را نیز مانند سایر نقاط جهان گرفتار کرده است.
به گزارش شهرخبر، اعتیاد در عصر حاضر یکی از مهمترین معضلات اجتماعی جوامع است.معضلی که از اعتیاد به مواد مخدر گرفته تا اینترنت و قرص های لاغری همه گیر شده و ایران را نیز مانند سایر نقاط جهان گرفتار کرده است.

 این روزها نیازی نیست تا برای درک وضعیت اعتیاد در جامعه به آمار و ارقام رجوع کنیم. کافیست با گشتی در شهر و به‌خصوص در مناطقی خاص از آن، افزایش اعتیاد و گردش مواد مخدر در میان افراد را به چشم ببینیم. کار به جایی رسیده است که خرده‌فروشان مواد مخدر در مکان‌های عمومی مشتریان خود را پیدا می‌کنند و گاه در گوشه و کنار میادین شلوغ شهری متوجه حضور دستفروشانی می‌شویم که در ساعت‌هایی خاص مواد مخدر قابل توجهی را به فروش می‌رسانند. گردش زیاد انواع مخدر در جامعه و صدمات ناشی از مصرف آن را نمی‌توان پنهان کرد و ندید گرفت.

آمارهایی رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر، ایران یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می شود که البته آمارهای غیر رسمی رقمی بیش از این را نشان می دهد. همچنین طی ۵ سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و بر اساس تحقیقات انجام شده مواد مخدر به تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵ درصد از جرائم و دستگیری ها را به شکل مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، در حال حاضر میانگین سن معتادان به حدود ۲۰ سال رسیده، یعنی از حدود ۲۳.۵ در سال های گذشته به ۲۰ سال کاهش یافته است. به منظور مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای مبارزه و کنترل مواد مخدر در کشور داشتن آمارهای درست و واقع بینانه شرط اصلی است اما متاسفانه این چالش در کشور طی سال های گذشته وجود داشته و تاکنون نیز رفع نشده است و براساس اطلاعات به دست آمده از سال ۸۳ تا ۹۰ ارقام متفاوتی برای مصرف کنندگان منظم مواد مخدر عنوان شده که هر کدام با دیگری تفاوت دارد و فقر اطلاعات در این حوزه یک معضل جدی و مقدم بر اعتیاد تبدیل شده است.البته در این میان بسیاری از مسئولین به جای حل مساله سعی در تکذیب مااجرا دارند و فقر آماری نیز به این تکذیب ها دامن می زند.

تکذیب کاهش سن اعتیاد
 

به تازگی نیز، مدیر عامل جمعیت تولد دوباره با اشاره به اینکه سن مصرف مواد مخدر کاهش پیدا نکرده است، گفت: در حال حاضر سن مصرف بالای ۲۱ و ۲۲ سال است.

عباس دیلمی زاده به آمار معتادان اشاره کرد و گفت: منابع علمی که کار تحقیقاتی در مورد شیوع شناسی آمار اعتیاد انجام داده اند مربوط به سال های ۸۶ و ۹۲ است و از آن زمان به بعد آمار جدیدی ارائه نشده است.

وی تاکید کرد: این آمارهایی که بعضا از سوی سازمان های مختلف ارائه می شود دقیق تخمین زده نشده بطوری که تعداد معتادان واقعی را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده اند که به هیچ عنوان دقیق نیست.

دیلمی زاده در پاسخ به این سئوال که سن مصرف مواد مخدر کاهش یافته است یا خیر، تاکید کرد: در حال حاضر سن مصرف بالای ۲۱ و ۲۲ سال است و میانگین سن اولین بار مصرف نیز از ۱۹ تا ۲۱ و ۲۲ سال است و اینکه گفته می شود سن اعتیاد پایین آمده شاخص درستی نیست، بطوریکه برای ارائه شاخص علمی و دقیق باید کار کارشناسی و آمارهای دقیقی جمع آوری شود و اینکه فقط مبنا را مصرف دانش آموزان و نوجوانان در نظر بگیریم درست نیست چون تعداد آنها بسیار کم است.

مدیر عامل جمعیت تولد دوباره گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده کمتر از یک دهم درصد شیوع اعتیاد در میان دانش آموزان است که تعداد آنها ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر نیز نمی شود بنابراین نمی توان سن این افراد را مبنایی برای کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر دانست.

با این وجود رد اعتیاد را می توان در چهره جوانان زیر 20 سال دید.این در حالی است که افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت اعتیاد در مردان و زنان را ۹ به ۹۱ عنوان کرده و گفته:‌ ۱۰ سال گذشته از تعداد معتادان ما تنها ۵ درصد را زنان تشکیل می‌دادند، اما درحالی که تعداد کلی معتادان افزایش نیافته است، تعداد زنان معتاد ما از ۵ درصد به ۹ درصد رسیده است که این مسئله جای نگرانی دارد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد علت این افزایش گفته: متأسفانه آرایشگاه‌ها نقش زیادی در این افزایش ایفا می‌کنند و با شعار زیبایی و تناسب اندام، مخدرهای حاوی آمفتامین را به زنان و دختران می‌دهند.

وی همچنین در رابطه با طبقه اجتماعی و سن معتادان گفته: اعتیاد سن مشخصی ندارد و همین طور برعکس آنچه که تصور می‌شود اعتیاد به حاشیه شهرها اختصاص دارد، اما باید گفت که از طبقات اجتماعی بالا نیز دچار اعتیاد می‌شوند.

در هر حال نکته اینجاست که در پی تغییر هنجارهای اجتماعی در یک جامعه برخورد با مصرف مواد مخدر نیز می‌تواند تغییر کند. اگر در جامعه در گذشته هنجارهایی وجود داشت که عاملی برای جلوگیری از مصرف مواد بودند، این هنجارها دیگر به عنوان عوامل پیشگیرانه وجود ندارند و یا مانند قبل اثرگذار نیستند. در کنار تغییر هنجارها، عواملی که جوامع توسعه‌یافته را در برابر خطراتی مانند اعتیاد محافظت می‌کند، در جامعه امروز وجود ندارد.

به این ترتیب می توان گفت، کشوراز ضعف زیرساختاری جامعه برای حل مشکلاتی مانند اعتیاد رنج می‌برد که باید به  طور جدی به ان توجه کرد.

هیچ نظری موجود نیست: