شبکه های اجتماعی‬ جولانگاه تبلیغات نامحسوس مواد مخدر هستند

کارشناس حوزه مواد مخدر مطرح کرد:

‫شبکه های اجتماعی‬ جولانگاه تبلیغات نامحسوس مواد مخدر هستند

دیلمی زاده با اشاره به تبلیغات نامحسوس در شبکه های اجتماعی، متذکر شد: گروه های کوچک و یا جوانان گروه های مجازی دارند که در آن گفتگوهایی صورت می گیرد وقتی مثلا از ماده مخدر گل در یکی از گروه ها صحبت می شود این یک توصیه و تبلیغات غیرمحسوس است.
     
برنامه "گفت وگوی اجتماعی" با حضور مهندس روح اله مومن نسب کارشناس حوزه فضای مجازی و عضو کمیته بین الملل شورای عالی فضای مجازی، عباس دیلمی زاده کارشناس حوزه مواد مخدر و سرهنگ حسین رمضانی معاون حقوقی و بین المللی پلیس فتا به موضوع مواد مخدر و فضای مجازی پرداخت.
عباس دیلمی زاده به تعریف مواد مخدر پرداخت و گفت: مواد مخدر و محرک موادی هستند که وابستگی شدید جسمی، روانی، معنوی و عاطفی را برای فرد مصرف کننده به بار دارد و از مصرف تبدیل به سوء مصرف و وابستگی می شود.
وی با تبلیغات در زمینه مواد مخدر و توزیع آن اشاره کرد و گفت: در دنیا هیچ گونه تبلیغ مستقیمی برای توزیع مواد مخدر نداریم. این شیوه به صورت غیر مستقیم است. به طور مستقیم توصیه نمی شود اما در بخش های مختلف مثل فضای مجازی و یا جاهای دیگر به شکل غیرمجاز ماده مخدر توصیه می شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهید ماده مخدری را به دست بیاورید،مستقیما نمی توانید آدرسی را بیابید اما زمانی که مصرف کننده از طریق مدل های مختلف تبلیغاتی و گروه های مختلف می تواند به ماده مخدر دست پیدا کند معنایش این است که شیوه تبلیغات کاملا غیر مستقیم است و فرد مصرف کننده می تواند مستقیما مکان و جایی توزیع مواد مخدر را به دست آورد.
این کارشناس حوزه مواد مخدر به انواع این مواد پرداخت و توضیح داد: مواد مخدر با برندها و نام های مختلف تولید می شود و با برندها و نام های مختلف توزیع می شود اما وقتی ماده مخدر را تهیه می کنیم متوجه می شویم پایه آنها در چند چیز است یعنی خیلی از آنها پایه های یکسانی دارند با تغییراتی کوچک ممکن است نام ها و اشکال مختلفی برای بازاریابی و فروش بیشتر بر روی آن بگذارند. 
سرهنگ حسین رمضانی با بیان اینکه در کشور داروخانه مجازی وجود ندارد، افزود: سیکل توزیع دارو در همه کشورها بسیار سخت است و می توانیم بگوییم داروخانه مجازی در کشور ما وجود ندارد و نه مجوز دارد و نه این اقدام قانونی است.
وی به اقدامات پلیس فتا در مبارزه با فروش مجازی مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: در خصوص فروش مواد مخدر از فضای مجازی، با هماهنگی پلیس مبارز با مواد مخدر عملیات مشترکی را در فضای سایبر در ایران پیش بینی کردیم برای اینکه ببینیم چه وضعیتی را در حوزه مواد مخدر در فضای سایبر داریم. به حدود 600 آدرس و تارنما رسیدیم که تبلیغات مواد مخدر می کردند.
وی ادامه داد: با شناسایی آنها متوجه شدیم حدود 200 و اندی از این آدرس ها مربوط به هاست های خارج از کشور می باشد و با دسترسی هایی که از طریق سازمان اینترپل وهاست های خارج از کشور برایمان ایجاد شده صفحاتی که مواد مخدر را به زبان فارسی تبلیغ می کردند توانستیم حذف کنیم.
معاون حقوقی و بین المللی پلیس فتا اظهار داشت: اکثر افرادی که در آن سایت ها تبلیغ می کنند قصد کلاهبرداری از مردم را دارند و با گرفتن پول از آنها، مواد مخدری را تحویل نمی دهند. چون اصلا موادی در اختیار ندارند.
وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی توسط پلیس فتا رصد می شود، افزود: ما موتورهای جستجوی هوشمند داریم و به صورت ماشینی فضای سایبر را رصد می کنیم. همانطوری که در خیابان ها پلیس را می بینید، پلیس در فضای سایبر کار خودش را انجام می دهد. اگر ببینیم کسی در سایت خودش یک اقدام غیر قانونی می کند نسبت به شناسایی و برخورد با فرد خاطی اقدام خواهد کرد.
مومن نسب با اظهار به اینکه در قانونگذاری باید به علت توجه داشته باشیم و نه معلول؛ تصریح کرد: مشکلی که در سطح کشور در قانونگذاری داریم، بیشتر از اینکه به علت توجه کنیم سراغ معلول می رویم. یعنی حتی کسی که مواد مخدر، توزیع می کند بسیاری از مواقع خودش معلول است. ما باید برویم و ریشه های این موصوع را پیدا کنیم و اجازه ندهیم یک نفر به جرمی مبتلا و تبدیل به یک مجرم شود و آنقدر جرمش سنگین شود که نتوان به سادگی پیدایش کرد و با آن برخورد کرد. پرداختن به معلول وقتی می تواند مفید باشد که ما را به علت ها برساند. 
وی توجه کافی خانواده ها به فرزندانشان در دسترسی به فضای مجازی را ضروری برشمرد و گفت: باید انواع مواد مخدر را شناسایی کنیم و برای همه نوع آن برنامه ریزی کنیم و یک طوری نشود که خانواده به فرزندش اجازه نمی دهد که به بیرون یا پارک رود تا معتاد شود، ولی فرزندش در اتاق خودش بدتر از آن اطلاعاتی از مواد مخدر دارد که این اطلاعات تخریبات روحی و روانی و تاثیری عمیقی را بر رویش می گذارد که غیرقابل جبران است.
سرهنگ رمضانی با تاکید بر اینکه امروزه با شکاف دیجیتالی روبه رو هستیم، افزود: فاصله بین والدین و فرزندانشان یک شکاف است. بسیاری از والدین در کشور هستند که نسبت با این مسائل آشنایی ندارند و نمی توانند بر فرزندان خودشان در فضای مجازی کنترل هایی را اعمال کنند، به همین دلیل مسائلی پیش می آید و نگرانی هایی را  ایجاد می کند. 
دیلمی زاده عملکرد پلیس کشور در رابطه با مقابله با مواد مخدر بسیار خوب برشمرد و افزود: پلیس کشور ما در حوزه مواد مخدر در سطح دنیا  در سطح بین المل، رتبه اول را دارد یعنی هم پلیس مواد مخدر و هم پلیس فتا توانسته اند توزیع مواد مخدر در کشور را کنترل کنند و این در بخش مقابله ای است یعنی در بخش مقابله عملکرد بسیار خوبی را شاهد بودیم.
وی اعتیاد به فضای مجازی و فضای اینترنت را یکی دیگر از اشکال اعتیاد برشمرد و اظهار داشت: این اعتیاد شدید است ولی ما نمی توانیم با بالا بردن جرم انگاری یک پدیده، از آن جلوگیری کنیم.
این کارشناس حوزه مواد مخدر با اشاره به تبلیغات نامحسوس در شبکه های اجتماعی، متذکر شد: ما فقط شکل توزیع مواد مخدر را در فضای مجازی نداریم. گروه های کوچک و یا جوانان گروه های مجازی دارند که در آن گفتگوهایی صورت می گیرد وقتی مثلا از ماده مخدر گل در یکی از گروه ها صحبت می شود این یک توصیه و تبلیغات غیرمحسوس است و ما هم از نظر قانونی نمی توانیم تمام گروه ها را کنترل کنیم و بگوییم شما حق ندارید راجع به این موضوعات صحبت کنید. 
وی به لزوم تولید محتوا در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: موضوع اجتماعی را باید با راه حل های اجتماعی حل کرد. ببینیم تا چه حد توانسته ایم در کشور در فضای مجازی محتوا تولید کنیم . محتوایی که در فضای مجازی به تدریج کسترده شود و در گروه های مختلف و محافل مختلف این محتوایی که تولید کردیم گسترده شود. به نظر می آید ما در تولید محتوا در فضای مجازی کاری انجام نداده ایم و دیگران دارند کار می کنند.
دیلمی زاده افزود: برای پیشگیری از این مقوله در ابتدا باید محتوا تولید کنیم، محتوایی که بتواند به نحوی در گروه های مختلف منتشر شود و برای گروه های سنی مختلف محتوا مناسب با آن گروه سنی باشد و حرف ها و پیام هایی که اثر بخش باشد.
وی به ذائق گروه های مختلف در مصرف مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: ذائقه گروه های مختلف یعنی تقاضای گروه های مختلف متفاوت است. ما چند نوع ماده مخدر قالب در کشور داریم که یکی مواد محرک یا شیشه است، تریاک و هروئین و اخیرا هم ماده مخدری به نام گل که مشابه حشیش سابق است و قرص هایی که درصد خیلی کمی از مصرف کننده ها از این ماده استفاده می کنند.
 با بررسی این گروه ها می بینیم نوجوانان ما بیشتر به ماده مخدر گل و حشیش گرایش دارند. حدودا جوانان به سمت مواد محرک هستند و در سنین بالاتر با پدیده مصرف هروئین و تریاک مواجه هستیم.
مومنی نسب با ابراز تاسف از اینکه استاندارد سلامت در فضای مجازی نداریم، ادامه داد: نداشتن استاندارد، باعث شده انواع مواد مخدر مثل موسیقی رشد پیدا کند.
وی با انتقاد از عملکرد شورای ملی فضای مجازی، گفت: بخش های مختلف دستگاه های دولتی، تصمیم های مختلفی می گیرند که این خود مشکل ساز است. وظیفه شورای ملی فضای مجازی یکپارچه کردن این تصمیمات است ولی متاسفانه بنا به دلایلی برنامه های خودشان را قطع کردند و این شورا به حالت تعطیل و نیمه تعطیل شده است.
شایان ذکر است، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: