بوپرنورفین (مواد مخدر) Buprenorphine

عنوان: بوپرنورفین (مواد مخدر)
معرف:
1- معادل انگلیسی:Buprenorphine
2- تعریف: آگونیست (فعال‌کننده) نسبی گیرنده‌های مو و آنتاگونیست (غیرفعال‌کننده) قوی گیرنده‌های کاپا است که به عنوان داروی ترک اعتیاد به مرفین و هرویین استفاده می‌شود. این داروی ضددرد، مسکن قوی است که در اشکال دارویی قرص و آمپول وجود دارد و خطر اعتیاد دارد (1).
متن
بوپر‌نورفين يك ماده نيمه‌مصنوعي مشتق از تبائين (يكي از آلكالوئيد هاي طبيعي كه از گياه خشخاش گرفته مي‌شود) و يك ضددرد اپيوئيدي محسوب مي‌گردد که براي اولين بار در سال 1968 ساخته شد (2).

بوپر‌نورفین یکی از داروهای نیمه‌مصنوعی موجود در طبقه III داروهای تحت کنترل است که در دوزهای بالا (بیش از دو میلی‌گرم) به عنوان یک آگونیست برای درمان اعتیاد به مواد مخدر و در دوزهای پایین‌تر (دویست میکروگرم) برای کنترل دردهای حاد و در دوزهای مختلف بین بیست تا هفتاد میکروگرم در ساعت برای کنترل دردهای مزمن استفاده می‌شود. این ماده در فرمولاسیون‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود: سوبوتکس (3) ، سوبوکسون (4)، زابسلو (5) (بوپر‌نورفین هیدروکلرید و نالوکسان هیدروکلرید که به طور معمول برای  درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می‌شود.) (6).
بوپر‌نورفین هیدروکلرید اولین بار در دهه 1980 توسط رکیت و کلمن به عنوان یک داروی ضد درد ساخته شد. در اکتبر 2002 اداره غذا و داروی آمریکا (FDA ) استفاده از قرص‌های زیرزبانی سوبوکسون و سوبوتکس را به عنوان داروی درمان اعتیاد تأیید کرد و در همان سال آژانس مبارزه با مواد مخدر بوپر‌نورفین را در طبقه III داروهای تحت نظارت قرار داد (7).
اولین مرکز درمانی با بوپر‌نورفین برای معتادان به مواد مخدر در ایالت متحده آمریکا توسط دیوید مک‌دول تأسیس شد و میزان موفقیت آن 88 درصد گزارش شد (8).
سوء مصرف: داروهایی با نام‌های تمجیزک و نورجیزک در ایران به عنوان داروهای ترک اعتیاد به هرویین معرفی شدند. تمجیزک و نورجیزک که در ایران عرضه شد نام‌های قلابی و جعلی بود که با سوء استفاده از نام داروهای اصلی بر آمپول‌های عرضه شده درج گردید. تمجیزک اصلی که برای ترک اعتیاد در آمریکا و اروپا استفاده شده است علاوه بر بوپر‌نورفین حاوی نالوکسان نیز است که اثر اعتیادآور بوپر‌نورفین را مهار می‌کند اما در آمپول‌های ارائه شده در ایران نالوکسان مشاهده نشد و نه‌تنها منجر به درمان اعتیاد نمی‌شود که شدیداً اعتیادآور بوده و سریعاً باعث اوردوز و مرگ مصرف کننده می­گردید و مرگ و میر ناشی از مصرف این دارو به تعداد زیادی گزارش شد. نورجیزک ترکیبی حاوی تمجیزک، دیازپام، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و اسید فرمیک معرفی شده‌است (9).
معتادان با تزریق این داروهای تقلبی که در وایال‌هایی شبیه پنی‌سیلین ولی به‌شکل مایع زردرنگ نگهداری می‌شود، روند بهبودی و ترک اعتیاد در خود می‌دیدند. مصرف‌کننده علاوه بر عدم نیاز به مصرف هرویین تغییراتی مثل روشن شدن پوست و از بین رفتن فرورفتگی‌های روی صورت ملاحظه می‌کرد (10).
سوداگران مرگ براي اينکه بتوانند براي ادعاي خود مبني بر اينکه نورجيزك دارویي براي ترك اعتياد است دليلي عوام پسند بياورند و فريب خود را كامل كنند، يك كورتون مانند هيدروكورتيزن را به آن افزوده‌اند كه داراي نقش بسيار حساس در غدد فوق كليوي است و با ورود آن به سامانه داخلي بدن تعادل متابوليسم قندها به‌هم خورده و چنين اختلالاتي سبب مي‌شود مايع بين سلول‌ها جذب شده و به زير پوست انتقال يابد و سبب چاقي كاذب افرادي گردد كه از روي ناآگاهي و جهل و به توصيه ديگران براي ترك اعتياد رو به مصرف اين ماده خطرناك آورده‌اند وعاملي مي‌شود براي فريب اين افراد، خانواده ، اطرافيان مبني بر اينکه شخص ترك كرده و به اصطلاح رو آمده است . غافل از اينکه مصرف توأمان و تداخل دارویي كورتن با شبه مرفين موجود در نورجيزك و تمجيزك ، سبب عوارضي مانند چاقي كاذب ، تجمع چربي پشت گردن ، فشار خون و تضعيف سيستم ايمني بدن و اختلالات كبدي مي‌گردد (11).
کلید واژه ها
نورجیزک، تمجیزک، سوبوکسون، سوبوتکس، بوپرنورفین، ترک اعتیاد.
ارجاعات
1- حشمتی، پونه. فرهنگ جامع داروهای ژنریک و گیاهی ایران. چاپ چهارم، تهران: اندیشه رفیع، 1387.
2) Boothby, Lisa A.; Doering, Paul L.; Buprenorphine for the treatment of opioid dependence; American Journal of Health-System Pharmacy. Volume 64, Number 3, pp.266-272; February  2007.
3) Subutex
  4) Subxone
5) Zubsolve
6) http://en.Wikipedia.org/Wiki/Buprenorphine.
 
7- احتشامی، علی. «مواد اعتیادآور سلاح‌های تروریستی». فصلنامۀ پلیس علمی، ش16، 1385، صص9-28.
8- خوروش، فرزین و دیگران. «مقایسه عوارض عفونی و مرگ و میر ناشی از مصرف نورجیزک با سایر مواد مخدر تزریقی». طب نظامی، دوره 8، شماره 2، 1385، صص154-149.
9- خوروش، فرزین و دیگران. همان.
10) K . Soltaninejad , M . Faryadi , M . Akhgari , L . Bahmanabadi; Chemical profile of counterfeited buprenorphine vials seized in Tehran, Iran ; Forensic Science International , Volume 172 , Issue 2 - 3 , pp. e4 - e5; 2007.
11) http://congress60.org/Fa-IR/page/19/
 

هیچ نظری موجود نیست: