ال اس دی(مواد مخدر) LSD

عنوان: ال اس دی(مواد مخدر)
معرف
1- معادل انگلیسی: LSD
2- تعریف: یک داروی نیمه‌سنتزی مشتق‌ شده از اسید لیسرژيک است. این ماده آلکالوئیدی است که در قارچ موجود روی گندم سیاه رشد می‌کند (1).
متن
ال اس دی با ترکیب شیمیایی زیر (2) مخفف نام لیسرژیک اسید دی اتیل آمید است.

این اختصار از نام ماده به زبان آلمانی یعنی Lyserg Saure Diethylamid گرفته شده است. این ترکیب در سال 1938 توسط دکتر آلبرت هوفمن شیمیدان سوئیسی ساخته شده و نام LSD-25 را به این علت به خود گرفت که بیست‌و‌پنجمین ماده‌ای بود که هوفمن در مجموعه آزمایشگاه‌های خود ساخته بود.
پس از ساخت این ماده، هوفمن و همکارانش آن را روی حیوانات آزمایش کردند؛ ولی هیچ‌یک از آثار مورد انتظار آن یعنی افزایش گردش خون و تنفس را مشاهده نکردند و به همین دلیل تحقیق روی ال اس دی متوقف شد.
 ولی پس از پنج سال، زمانی که هوفمن به‌طور اتفاقی با این ماده از طریق تماس پوستی آلوده شد و دچار توهم گردید، مجدداً در صدد آزمایش روی این ماده برآمد (3). پس از پنج سال تحقیق روی این ماده در نقاط مختلف دنیا، مصرف ال اس دی برای روان‌درمانی رایج شد و روان‌شناسان و روان‌پزشکان بی‌شماری از آن استقبال کردند و در دهۀ 1950 بیش از هزار مقاله در مورد ال اس دی و کاربردهای آن و حتی مطالعات مختلف روی حیوانات در مجلات به رشته تحریر درآمد (4). دهۀ 1960 دوران افول استفاده از این ماده بوده است (5).
ال اس دی به شکل قرص یا کپسو‌ل‌های ژلاتینی،  صفحات ژلاتینی با کاغذهای چهارگوش شبیه تمبر پستی آغشته به این ماده در بازار عرضه (6) و با نام‌های مستعار زیاد مثل اسید، بمب‌افکن، طلوع زرد، سید و تریپ در بازارهای غیرقانونی عرضه می‌شود (7). مصرف‌کنندگان این ماده صفحات آغشته به ماده را روی زبان یا پیشانی (زیر پیشانی بند) قرار می‌دهند.
 این ماده از طریق پوست جذب می‌شود در صورتی که 250 میکرو‌گرم (یک‌چهارم میلی‌گرم) از این ماده جذب شود، خواص توهم‌زایی نشان می‌دهد (8).
آثار مصرف ال اس دی غیر قابل پیش‌بینی است و به عواملی چون میزان مصرف، شخصیت مصرف کننده، محیط و محل مصرف و سابقۀ مصرف کننده بستگی دارد. آثار مصرف آن سی تا شصت دقیقه بعد از مصرف ظاهر می‌شود و شش تا  دوازه ساعت به طول می‌انجامد. چهار ساعت اول مصرف، بیشترین اثر مشاهده می‌شود که به آن سفر (trip) می‌گویند. مصرف ال اس دی ممکن است باعث سرخوشی و منجر به یک سفر خوب شود یا با ایجاد آثار ترس و وحشت و سقوط منجر به سفر بد گردد (9).
ال اس دی روی مصرف کننده آثار جسمانی و روانی دارد. آثار جسمانی مصرف آن چندان مطلوب نیست و عامل محرک مصرف ماده، آثار روانی آن است. مهم‌ترین آثار روانی مصرف این ماده عبارت­اند از: توهم، خوددگربینی (وجود دوگانه)، حس‌آمیزی (درآمیختگی حواس)، الگوهای افکار آشفته (تصور اشکال هندسی پیچیده همچون هولوگرام‌های در حال حرکت مداوم با تمرکز طولانی بر طرح‌های فرش یا پارچه)، تغییر احساس زمان و مکان، از بین رفتن حافظه، تغییرات هیجانی (10).
شاید در نگاه اول ضررهای مصرف ال اس دی به چشم نیاید؛ اما آثار روانی بسیار ناخوشایند و خطرناکی دارد. روان‌پریشی، سفر بد، پس‌نگاه ( Flash Back=یادآوری تصورات عجیب و ترسناک زمان مصرف به صورت ناگهانی و بی‌خبر)، اختلالات ادراکی پایدار از این دسته آثارهستند. (11)
این ماده مقاومت سریع به‌وجود می‌آورد لذا مصرف‌کننده تمایل به افزایش دوز مصرفی دارد. اکثر مصرف‌کنندگان به‌طور داوطلبانه میزان مصرف خود را کاهش داده یا قطع می‌کنند. (12)
کلید واژه ها
توهم‌زا، لیسرژیک اسید، ال اس دی.
ارجاعات
1- دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل؛ اصطلاحات و اطلاعات مواد مخدر. مترجم: حسین نوری‌نژاد، تهران: دفتر تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر، 1390، ص66.
2) http://en.wikipedia.org/wiki/Lysergic_acid_diethylamide
3- الیو، م. فاستر. ال اس دی (مجموعه حقایق آشکار از مواد مخدر). مترجم: دکتر سید مهرداد مظفر، رشاد مردوخی، تهران: دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، 1389، ص29.
4- همان، ص 38.
5- همان، ص 39.
6- احتشامی، علی. کلیات و طبقه‌بندی مواد مخدر. تهران: دانشگاه علوم انتظامی، 1385، صص45-44
7- کاکویی، عیسی. گامی در شناخت مواد مخدر و روانگردان. تهران: دانشگاه علوم انتظامی، 1385،ص132.
8- احتشامی، علی.همان.
9- کاکویی، عیسی. همان.
10- الیو، م. فاستر. ال اس دی. همان، صص 65-56.
11- الیو، م. فاستر؛ ال اس دی. همان، صص 81-71.
12- ابادینسکی، هوارد. مواد مخدر نگاهی اجمالی. مترجم: جلیل کریمی و دیگران، تهران: ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، 1384، ص186.
 

هیچ نظری موجود نیست: