فرآورده گیاهی- مواد مخدر-Cannabis Products

عنوان: فرآورده گیاهی- مواد مخدر
معرف
1- معادل انگلیسی: Cannabis Products 
2- تعریف: بر اساس کنوانسیون 1961 سازمان ملل هر گیاهی از گونه کانابیس، گیاه شاهدانه است (1). از گیاه شاهدانه چند نوع ماده توهم زا به دست می‌آید که فرآورده‌های توهم‌زای این گیاه هستند.
متن
مواد توهم‌زایی ‌كه از قسمت‌هاي مختلف اين گياه به‌دست مي‌آيد، نام‌هاي مختلفي دارند؛ مثل حشيش، روغن حشیش، بنگ، گرس، علف یا ماري‌جوانا كه بسته به مقدار تترا هيدرو كانابينول (THC) موجود در آنها از قدرت كمتر يا بيشتري برخوردار هستند.THC  ماده اصلي اين خانواده است كه مقدار آن در قسمت‌هاي مختلف گياه متفاوت است.
حشیش گیاهی یا کانابیس: واژۀ «حشيش» يعني سر شاخه­هاي گلدار يا باردار گياه شاهدانه ( به استثنای دانه­ها و برگها وقتي كه همراه سرشاخه­هاي گلدار نباشند) كه رزين آنها استخراج نشده باشد، قطع نظر از هر اسمي كه ممكن است روي آن گذارده باشند (2). حشیش را می‌توان دود کرد، جوید، خورد و گاه با مخلوط کردن آن با غذا، توتون یا دیگر داروها مصرف کرد (3).
چرس: از بخش فوقانی گیاه شاهدانه ماده­ای که در نواحی آسیای مرکزی و فلات هیمالیا کشت می‌شود، به‌دست می‌آید.
 این رزین را ساییده تا به صورت پودر سفید خاکستری درآید. سپس آن را به شکل قطعات کوچک یا ورقه‌ای نازک شفاف درمی‌آورند یا آن را به همان شکل تکه‌های کوچک قهوه‌ای تیره باقی می‌گذارند. بهترین نوع آن در نپال و پس از آن در مراکش تهیه می‌شود. چرس فقط از طریق دود کردن استعمال می‌شود (4). در کتب ترجمه شده و متون غیر ایرانی، چرس را معادل حشیش دانسته‌اند و همین تعاریف را برای حشیش آورده‌اند (5) یا این ماده را صمغ حشیش نامیده‌اند که با کوبیدن گیاه بر روی دیوار یا غوطه‌ور ساختن ماده گیاهی در آب جوش و زدودن صمغ از سطح آن جمع‌آوری می‌شود (6).
ماری‌جوانا (گراس یا علف): توتون سبزرنگی است که از ساییدن قسمت‌های فوقانی برگ‌ها، گل و تخمک‌های شکفته شده بوتۀ شاهدانه جنس ماده که بریده وخشک شده باشد، به‌دست می‌آید. این ماده در سیگار بار زده یا به‌صورت سیگار دست پیچیده درست و تدخین می‌شود (7).
بنگ: از برگ‌های مسن‌تر و گل‌های فوقانی یا سرشاخه‌های گیاه شاهدانه را که به میوه نشسته یا خشک شده است، اعم از این‌که صمغ آن قبلا گرفته شده باشد یا خیر، به‌دست می‌آید. این محصول را به همراه گیاهان معطر یا گل‌های دیگر در آب ریخته و به‌نام دوغ وحدت یا بنگاب می­خورند یا مانند چای دم کرده و جوشانده حاصل را می‌نوشند (8).
روغن حشیش: روغن لزج سبز یا قهوه‌ای مایل به سیاه‌رنگ است که از حشیش استخراج می‌شود. مقدار THC موجود در این روغن خیلی بیشتر از سایر فرآورده‌های گیاه شاهدانه است به قسمی که یک قطره از آن روی یک سیگار کافی است که ده نفر را به حالت توهم ببرد (9).
آثار فرآورده‌های گیاه شاهدانه:
آثاراین مواد بر بدن به میزان مصرف، نوع ماده مصرفی (میزان THC موجود در ماده)، روش مصرف و حالات مصرف کننده بستگی دارد. این آثار را می‌توان به آثار کوتاه مدت، متوسط یا بلند مدت تقسیم کرد.
فرد مصرف کننده در صورت مصرف ماده در حد مؤثر در دقایق اولیه بعد از مصرف احساس توهم بینایی و شنوایی و لامسه دارد. دیدن نقاط رنگی در محدودۀ بینایی و رنگ‌های زیبا با توهم قابلیت‌های غوطه‌ور شدن در آن نیز از آثار اولیه مصرف است.
 احساس پرواز و عدم تشخیص صحیح فاصله‌ها حاصل از مصرف این ماده، بسیاری از افراد را به سقوط آزاد از ارتفاع یا پرتاب شدن از خودرو کشیده است. تمرکز روی یک نقطه برای حدود یک ساعت یا بیشتر نیز از آثار این ماده است. پس از مدتی مصرف کننده میل شدیدی به خوردن شیرینی دارد. به‌هرحال تکرار مصرف این ماده باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شده و قدرت یادگیری را کاهش می‌دهد و فرد به کودنی سوق می‌یابد. اختلالات جنسی، ناباروری و عقیم شدن نیز از عوارض مصرف این مواد است.
تحریک‌پذیری، بی‌قراری و اضطراب، اختلال خواب و بی‌اشتهایی، تعرق و لرزش، اسهال، تهوع و استفراغ، دردهای عضلانی و افزایش درجه حرارت، نشانه‌های محرومیت (نرسیدن ماده به بدن) است. وابستگی به فرآورده‌های گیاه شاهدانه، وابستگی روانی است. مصرف‌کننده‌ای که از عوارض مصرف آن خسته‌ شده است با روش‌های بسترمدار و درمان دارویی به ترک دارو می‌پردازد. (10)
کلید واژه ها
 شاهدانه، حشیش، چرس، بنگ، کانابیس، دوغ وحدت.
ارجاعات
1- بند (ج) ماده 1 کنوانسیون (معاهده واحد) سازمان ملل دربارۀ مواد مخدر، سال 1961، موجود در سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام به نشانی:
http://old.maslahat.ir/Contents.aspx?p=d04b3d88-e6e0-43a1-a138-a9026b489dfd
2- همان. بند (ب).
3- کاکویی، عیسی. گامی در شناخت مواد مخدر و روانگردان. تهران: دانشگاه علوم انتظامی، 1385، ص124.
4-  کاکویی، عیسی.همان.
5- ابادینسکی، هوارد. مواد مخدر، نگاهی اجمالی. مترجم: جلیل کریمی و دیگران، تهران: ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، 1384، ص198.
6- دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل. اصطلاحات و اطلاعات مواد مخدر. مترجم: حسین نوری‌نژاد، تهران: دفتر تحقیقات کاربردی پلیس مبارزه با مواد مخدر، 1390، ص73.
7- احتشامی، علی. کلیات و طبقه‌بندی مواد مخدر. تهران: دانشگاه علوم انتظامی، 1385، ص46.
8- کاکویی، عیسی. همان، ص125.
9- احتشامی، علی. همان. ص49..
10- کاکویی، عیسی. همان، ص116.

هیچ نظری موجود نیست: