مرفین/Morphine

عنوان:
مرفین
معرف:
1- معادل انگلیسی:morphine
2- تعریف: مهم‌ترین الکالوئید تریاک است که 4 تا 20 درصد تریاک را، تشکیل می‌دهد (1). این ماده، یک مسکن قوی است که به صورت غیرقانونی نیز در کارگاه‌های زیرزمینی ساخته می‌شود.
متن:
مرفین، مهم‌ترین آلکالوئید تریاک با ساختار شیمیایی (2) زیر است که در پزشکی، به عنوان مسکن قوی استفاده می‌شود. مرفین در شرکت‌های داروسازی به صورت خالص تهیه می‌شود، ولی روش تهیه آن در کارگاه‌های غیرقانونی با روش تهیه در شرکت‌های داروسازی تفاوت دارد.

محصول تهیه غیرقانونی آن -که به روش آشپزخانه‌ای انجام می‌شود- علاوه بر مرفین ممکن است حاوی آلکالوئیدهای دیگر تریاک (به‌جز آلکالوئیدهای نامحلول در آب) نیز باشد. چون روشی غیراختصاصی برای استخراج آلکالوئیدهای محلول در آب است.
برای تهیه مرفین در آشپزخانه‌ها و کارگاه‌ها،اغلب، روش تیومی (Thiomy) و مور (Mohr) که به روش آهک‌زنی (Lime method) معروف است، به‌کار می‌رود.این روش دومرحله‌ای است که در مرحله حل کردن آلکالوئیدها در آب از آب آهک و در مرحله مرفین‌گیری از نشادر (کلرید آمونیوم) استفاده می‌شود. ماده‌ی جامد روی صافی، در مرحله آخر مرفین است که پس از خشک کردن، به عنوان ماده مخدر یا ماده اولیه برای تهیه هرویین استفاده می‌شود (3).
البته ممکن است مرفین را از کاه خشخاش بدون آن‌که آن‌را به تریاک تبدیل کنند، استخراج نمود (4). لازم به ذکر است که اگر در مراحل تهیه مرفین، مقدار حرارت زیاد باشد، مرفین می‌سوزد. مرفین سوخته، به هرویین تبدیل نمی‌شود. تفاله‌های جامد و محلولی که در دو مرحله استخراج مرفین به دست آمده‌اند، بسیار بدبو هستند و معمولا در اطراف کارگاه مرفین‌گیری دفن می‌شوند (5).
مرفین تهیه شده در آسیای شرقی، پس از استخراج در قالب‌هایی به اوزان چند گرم تا یک کیلوگرم فشرده می‌شد.قالب‌های مرفین، با علائمی همچون OK, 999 مشاهده شده‌اند (6).
مرفین خالص، پودری سفیدرنگ با کریستال‌های سوزنی است، که کریستال‌های آن زیر ذره‌بین به خوبی قابل مشاهده هستند. اما مرفینی که قاچاقچیان تهیه می‌کنند، به دلیل ناخالص بودن از سفید شیری تا قهوه‌ای، تنوعِ رنگ دارد. این مرفین، به دلیل جذب رطوبت هوا، بیشتر حالت به‌هم چسبیده پیدا می‌کند و بوی تندی شبیه بوی تریاک دارد (7).
برای شناسایی مرفین، می‌توان از معرف شیمیایی مارکیز استفاده کرد. معرف مارکیز در حضور مرفین، از رنگ زرد کاهی به رنگ ارغوانی و سپس بنفش در‌می‌آید (8).
مرفین، در لیست داروهای تحت کنترل (9) و نیز، در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی، قرار دارد.
کلید واژه ها:
مرفین، آلکالوئیدهای تریاک، معرف مارکیز.
ارجاعات:
1- احتشامی،علی.کلیات و طبقه‌بندی موادمخدر؛تهران: دانشگاه علوم انتظامی؛36: 1385.
2- http://en.wikipedia.org/wiki/Morphine
3- احتشامی،علی. همان.
4-کاکویی،عیسی؛گامی درشناخت موادمخدر و روانگردان؛تهران: دانشگاه علوم انتظامی؛ 1385:132.
5- احتشامی،علی. همان.
6-همان.
7- همان.
8- احتشامی، علی. روش‌های شیمیایی شناسایی مواد اعتیادآور در صحنه جرم؛ کارآگاه، ش ۱، زمستان ۱۳۸۶: ص ۳۹ – ۵۷.
9- کنوانسیون سال 1988 سازمان ملل متحد درباره قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و داروهای روانگردان:پیوست1.
موجود در آدرس:
www.INCB.org/documents/PRECURSORS/1988_CONVENTION/1988 convention_E.pdf
گروه ارائه دهنده مقاله:
 

هیچ نظری موجود نیست: